اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۴۷

گجتی که راننده را بیدار می‌کند

مشبل| به تازگی دستگاهی ساخته شده که سعی می‌کند از خوابیدن راننده پشت فرمان جلوگیری کند. حال آنکه حتی در صورت خوابیدن کاربر، با شوک الکتریکی او را بیدار می‌کند.

مشبل، به تازگی گجتی به نام Steer ساخته شده که رانندگان خواب آلود را بیدار نگه می‌دارد!

 این دستگاه که ظاهری ساده دارد، مجهز به ۱۶حسگر است که به‌طور مداوم ضربان قلب و شاخص‌های حیاتی دیگر بدن راننده را کنترل می‌کند.

 گجت وضعیت علایم حیاتی بدن را با حالت نرمال مقایسه می‌کند و اگر تشخیص دهد ضربان قلب فرد در حال کاهش است، به وسیله لرزشی قدرتمند به کاربر هشدار می‌دهد. علاوه بر آن نور زردی از آن منتشر می‌شود. اگر با وجود هشدارها باز هم ضربان قلب کاربر کاهش یابد، گجت تصور می‌کند کاربر خوابیده و سعی می‌کند به وسیله یک شوک الکتریکی او را از خواب بیدار کند!به گفته طراحان دستگاه پس از شوک میزان هورمون‌های سروتونین، کورتیزول و غیره نوسان پیدا می‌کند. در نتیجه کاربر کمتر احساس خواب آلودگی می‌کند و ضربان قلب او به وضعیت نرمال برمی‌گردد. اما در این زمان بهتر است کاربر از رانندگی خودداری و در نقطه‌یی استراحت کند.

 

بانک امریکایی اطلاعات ۵۰ هزار مشتری را لو داد

انگجت| بانک امریکایی ولزفارگو، تصادفا اسنادی مربوط به اطلاعات و سوابق ۵۰ هزار مشتری خود را لو داد و امنیت و حریم شخصی آنها را در معرض خطر قرار داد.

در حالی که معمولا هک شدن بانک‌ها موجب افشای اطلاعات خصوصی مشتریان آنها می‌شود، این‌بار اهمال و بی‌دقتی بانک یادشده سبب وقوع این مشکل شده است.

حجم فایل‌های افشاشده به علت این بی‌دقتی بالغ بر 1.4 گیگابایت است. فایل‌های یادشده برای یکی از مشاوران مالی سابق بانک ولز فارگو ارسال شده‌اند که در حال رسیدگی به پرونده یکی از کارکنان فاسد این بانک است. در میان انبوه اطلاعات موجود در این فایل 1.4گیگابایتی، داده‌های مربوط به حداقل 50هزار مشتری نیز وجود دارد. این اطلاعات عبارتند از نام، شماره‌های تامین اجتماعی و داده‌های حساس مالی. نکته مهم این است که اسناد و اطلاعات منتشر شده مربوط به تعدادی از ثروتمندترین مشتریان ولزفارگو است که در مجموع ده‌ها میلیارد دلار در بانک یاد شده سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بانک مدعی است افشای این اطلاعات ناشی از یک اشتباه بوده و قرار بوده این اسناد در جریان رسیدگی به پرونده دادگاهی مورد استفاده قرار بگیرند. اما رویه‌های حفاظتی در این زمینه رعایت نشده است. در صورتی که بانک نتواند این رویه را متوقف و اسناد یاد شده را بازپس بگیرد این احتمال وجود دارد که مشتریان بانک و حتی مسوولان دولتی و ایالتی از ولزفارگو شکایت کنند.

 

جریمه ۵۸۰ هزار پوندی روزانه در انتظار کوآلکوم

وی تری| شرکت سخت افزاری کوآلکوم که فرجام‌خواهی او از شکایت کمیسیون اروپایی وابسته به اتحادیه اروپا در مورد انحصارطلبی تجاری رد شده، در انتظار جریمه‌یی روزانه به مبلغ ۵۸۰ هزار پوند است. شکایت از کوآلکوم توسط شرکت‌های رقیب انگلیسی انجام شده که معتقدند از هفت سال قبل با انحصارطلبی تجاری آن مواجه هستند وبخش زیادی از سود و سهم خود از بازار را به همین علت از دست داده‌اند. رقبا می‌گویند کوآلکوم با استفاده از این روش‌های انحصارطلبانه تجاری شرکت‌های نرم افزاری فعال در حوزه تولید گوشی‌های هوشمند را مجبور کرده تا از حضور در بازار رقابت کناره‌گیری کنند. اصلی‌ترین شاکی کوآلکوم شرکتی به نام Icera است. به دنبال طرح این شکایت کوآلکوم از کمیسیون اروپایی خواست تا اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه کند. اما کوآلکوم از این کار سرباز زد. زیرا مدعی بود برای این کار باید 3.45 میلیون دلار هزینه کند و جزییات داده‌های درخواستی را در اختیار ندارد. نتیجه این امر رد درخواست فرجام خواهی کوآلکوم بود و اگر این شرکت به مقاومت خود ادامه دهد باید در انتظار جریمه روزانه سنگین باشد.

 

4000 سایت در چین فیلتر شد

ایسنا| دولت چین از ماه آوریل تا ژوئن نزدیک به ۴هزار سایت اینترنتی را در این کشور فیلتر کرد.

همچنین بیش از ۸۱۰ هزار حساب اینترنتی به دلیل فعالیت‌های غیرقانونی در این کشور مسدود شدند و پرونده ۳۱۶ نفر به دلیل جرایم سایبری به دادگاه چین ارسال شده است. دولت چین محتوای سایت‌های مسدود شده را تهدید علیه امنیت ملی، ترویج خشونت و شایعات کذب در این کشور اعلام کرده است. پیش‌تر نیز در ماه ژوئن، چین بیش از ۶ شبکه اجتماعی را به دلیل آنچه ترویج محتوای مبتذل عنوان کرد، از دسترس کاربران خارج کرد.

 

جریمه ۱۱۰۰دلاری استفاده از فیلترشکن در روسیه

فارس| دومای روسیه قانون ممنوعیت استفاده از وی پی ان را در این کشور تصویب کرد.

نمایندگان دومای روسیه این قانون را با ۳۷۳ رای موافق در برابر دو رای ممتنع و دو رای مخالف تصویب کردند که براساس آن، فروش و استفاده از خدمات

وی پی ان و پروکسی برای دسترسی به سایت‌هایی که دولت روسیه محتوای آن را جرم تشخیص داده و مسدود کرده ممنوع است. قانونگذاران روسیه برای متخلفان از این قانون جریمه‌یی تا ۷۰۰هزار روبل (۱۱۰۰ دلار) در نظر گرفته‌اند. همچنین شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات شبکه موظف به رعایت قانون ممنوعیت استفاده از وی پی ان، در برنامه‌های خود هستند و باید اطلاعات کاربران متخلف را در اختیار نهادهای قانونی روسیه قرار دهند. این قانون در صورت تصویب در مجلس نمایندگان و همچنین امضای رییس‌جمهور روسیه از اول نوامبر ۲۰۱۷ میلادی به اجرا درخواهد آمد. برخی از کارشناسان اقدام نمایندگان دومای روسیه را مقابله با سرویس پیام رسان تلگرام در این کشور می‌دانند که تاکنون حاضر به همکاری با دولت روسیه جهت انتقال سرورها به این کشور نشده است و در آستانه مسدود شدن کامل قرار دارد. شرکت تلگرام برای دسترسی کاربران خود در صورت فیلترینگ، وی پی ان داخلی را در نرم افزارش تعبیه کرده که باتوجه به تصویب این قانون در روسیه، استفاده از آن جرم محسوب شده و جریمه سنگینی را به همراه دارد.

 

ارسال نظر