الکامپ قربانی عدم شفافیت

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۴۰

اتحادیه فناوران کمتر از یک هفته پس از اعلام خبر مشارکت در اجرای نمایشگاه الکامپ بیستم در نامه‌یی که یک نسخه آن در اختیار رسانه‌ها قرارگرفت، اعلام انصراف کرد و نوشت: اتحادیه فناوران نسبت به صنف مسوول است و باید همه موارد درخصوص ثبت‌نام و جانمایی غرفه‌ها را به‌صورت شفاف اطلاع‌رسانی کند.

کمتر از یک ماه پیش نیز سازمان نظام صنفی تهران به‌دلیل آنچه که عدم شفافیت در محاسبه ارزی و جانمایی غرفه‌ها خوانده بود از برگزاری الکامپ امسال انصراف داد. در آن زمان برخی تصور می‌کردند مهلت بسیار کوتاه سازمان نصر تهران باعث شد تا از اجرای این رویداد بزرگ ملی کناره‌گیری کند. اما این تمام ماجرا نبود و یکی از چهره‌های شناخته شده صنف بعدها اعلام کرد که مشکل اساسی در نحوه برخورد شرکت نمایشگاه‌ها با مقوله محاسبه ارزی و جانمایی غرفه‌هاست.

البته مجمع تشکل‌های فناوری که تا روز گذشته و پیش از انصراف رییس اتحادیه فناوران، شریک این ااتحادیه در اجرای الکامپ بود، تصمیم دارد الکامپ امسال را در موعد مقرر برپا کند.

سیدمهدی میرمهدی در این زمینه به «تعادل» می‌گوید: از آنجایی که منافع صنف برای اتحادیه بسیار حایز اهمیت است و متاسفانه شفافیت لازم در زمینه چگونگی محاسبه متراژ ارزی غرفه‌ها وجود ندارد، نتوانستیم به همکاری با مجمع تشکل‌ها ادامه بدهیم.

به گفته وی تاکنون اعتراض‌ها نسبت به این مساله بی‌نتیجه مانده و رویه شرکت نمایشگاه‌ها در این مورد رویه‌یی غیرشفاف است که در پایان نمایشگاه و زمان پرداخت پول، مشکلات بسیاری را برای مشارکت‌کنندگان ایجاد خواهد کرد.

باقر بحری، نایب‌رییس سازمان نظام صنفی تهران نیز در پاسخ به سوال «تعادل» در مورد سرنوشت الکامپ امسال می‌گوید: نمایشگاه برگزار خواهد شد و باتوجه به تقاضای زیادی که برای عرضه و نمایش محصولات و خدمات شرکت‌ها وجود دارد، ممکن است ظرفیت ثبت‌نام خود را تکمیل کند.

وی در عین حال بر این باور است که بروز این مسایل نشان می‌دهد که کیفیت، اعتبار و کارکرد واقعی این نمایشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین ویترین فناوری اطلاعات کشور، قربانی عدم شفافیت و فقدان قانونمندی در رویه‌های اجرایی آن ازجمله موضوع محاسبه ارزی غرفه‌ها خواهد شد که قطعا اتفاق خوشایندی نخواهد بود.

وی در واکنش به تصمیم اتحادیه فناوران درباره انصراف از الکامپ می‌گوید: جلوی ضرر از هرجا گرفته شود، منفعت است و من این تصمیم آقای میرمهدی را یک تصمیم شجاعانه می‌دانم. این خیلی مهم است که کسی با شهامت از یک تصمیم اشتباه انصراف دهد و آن را رسما اعلام کند.

میرمهدی در متن نامه خود به رییس نمایشگاه‌های بین‌المللی گفته بود پیش از این با شهامت گفته بودم با نمایشگاه همکاری می‌کنم و اکنون نیز با شهامت اعلام می‌کنم هیچ همکاری نخواهم کرد.

این درحالی است که به گفته محمدرضا طلایی، رییس مجمع تشکل‌های فناوری که حالا قرار است به‌تنهایی برگزاری این رویداد بزرگ ملی را برعهده بگیرد، اعلام کرده نمایشگاه امسال از 16 تا 19آذر در محل نمایشگاه بین‎المللی تهران برگزار می‎شود و تاکنون حضور شرکت‎هایی از کشورهای آلمان، ترکیه، چین، فرانسه، تایوان و روسیه در نمایشگاه قطعی شده است.

به باور برخی صاحب‌نظران، مدیریت شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی بر سر موضوع محاسبه ارزی غرفه‌ها بر روال رایج در دهه70 پافشاری می‌کند که خیلی از شرکت‌ها از طریق گمرک نمایشگاه اقدام به واردات کالا می‌کردند. این موضوع سال‌هاست که دیگر وجود خارجی ندارد اما منافع سرشار آن کماکان شامل حال مدیران این شرکت می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر