بعد از اعلام نتایج، هواپیمای جدید وارد کشور می‌شود

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۴۱

همین اواخر آبان بود که مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، با لحنی فاتحانه از توفیق این شرکت در امضای دو قرارداد با شرکت هواپیماسازی بویینگ امریکا خبر داد. دو قرارداد که یکی از آنها اوایل مرداد امسال و بعد از 35سال، امضا شده بود و براساس آن قرار شد بویینگ قطعات و خدمات مربوط به ایمنی پرواز را در اختیار ایران ایر قرار دهد. همه اینها در حالی بود که در نخستین ماه سال 93، دو شرکت بویینگ و جنرال‌الکتریک، از اجازه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده خبر دادند که تحت توافق موقت هسته‎یی میان ایران و 1+5، بتوانند قطعاتی برای هواپیماهای غیرنظامی به ایران بفروشند. اما ظاهرا روند این توافقات و مذاکرات میان ایران و کشورهای1+5، برای شرکت رولز رویس که موتورهای هواپیمای فوکر را تولید می‌کند، چندان مهم نبوده است. بر همین اساس، بنا بر گفته روز گذشته فرهاد پرورش، این شرکت با‌وجود برداشته شدن برخی محدودیت‌ها، هنوز با ارسال قطعه و تعمیر موتور این هواپیماها موافقت نکرده است. به‌نظر می‌رسد ابراز امیدواری آبان پرورش برای رسیدن به یک توافق برد- برد جهت رفع نیازهای صنعت حمل‌ونقل هوایی چندان طول نکشید و او دیروز از زمین‌گیر شدن 10فروند هواپیمای این شرکت و همکاری نکردن شرکت رولز رویس با هما خبر داد.

ادامه ناکامی‌ شرکت‌های هواپیمایی کشور برای برقرار کردن ارتباط با شرکت‌های هواپیمایی غیرآمریکایی درحالی است که مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور از اعلام آمادگی دو شرکت داخلی برای سرمایه‌گذاری برای تکمیل فاز دوم فرودگاه امام‌خمینی (ره) خبر داد. همچنین مدیرعامل یک شرکت سرمایه‌گذاری هم ضمن تایید این خبر، از تامین مالی پروژه توسط شرکت چینی و اجرای آن توسط شرکت فرانسوی و مدیریت سرمایه‌گذاری به‌وسیله شرکت ایرانی خبر داد.

شاید بتوان امیدوار بود با مثبت بودن نتیجه مذاکرات هسته‌یی، بعد از بهره‌برداری کامل از بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا، به لحاظ اراضی تحت تملک، وضعیت شرکت‌های هواپیمایی هم برای تامین قطعات و خدمات مربوط به هواپیماهای موجود و امکان خرید هواپیماهای جدید، در اثر مراودات آنها با کمپانی‌های بزرگ هواپیماسازی دنیا، بهبود یابد و بتوان بیش از اینها به آینده حمل ونقل هوایی کشور امیدوار بود.


زمینگیر شدن 10فروند هواپیما

مدیرعامل شرکت ایران ایر با اشاره به اینکه 10فروند از هواپیماهای فوکر این شرکت زمین‌گیر هستند، گفت: متاسفانه باوجود برداشته شدن برخی محدودیت‌ها، هنوز کمپانی رولز رویس انگلیس برای ارسال قطعه و تعمیر موتور این هواپیماها موافقت نکرده است.

فرهاد پرورش در گفت‌وگو با مهر بااشاره به ناوگان فعال ایران ایر، اظهار داشت: ما حدود 27فروند هواپیمای فعال داریم که هشت فروند همیشه در دوران تعمیرات است و حدود 10فروند از هواپیماها هم به‌دلیل نبود قطعه و موتور زمین‌گیر هستند که امیدواریم با اقداماتی که در چند ماه اخیر انجام دادیم، چند فروند از این هواپیماها را عملیاتی کنیم. وی با بیان اینکه البته اگر شرایطی فراهم شود که سایر قطعات را به کشور وارد کنیم، مابقی هواپیماها را هم عملیاتی خواهیم کرد، بیان کرد: اغلب این هواپیماها فوکر هستند که البته فوکر یک شرکت هلندی است اما موتور فوکر ساخت شرکت رولز‌رویس انگلیس است.

مدیرعامل شرکت ایران ایر افزود: متاسفانه با وجود برداشته شدن برخی محدودیت‌ها، کمپانی رولز‌رویس هنوز با ارسال قطعه و تعمیر موتور این هواپیماها موافقت نکرده است.

پرورش با اشاره به اینکه این مشکل را اغلب ایرلاین‌های ایرانی دارند، تصریح کرد: تامین قطعه باید از سایر منابع تامین شود که هزینه‌های زیادی هم دارد. بنابراین اگر گشایشی در مذاکرات انجام گیرد به نفع ایرلاین‌های ایرانی خواهد بود.

وی با بیان اینکه امیدوار بودیم، شرکت رولز‌رویس در چندماهه اخیر و در جریان توافقات، تعمیرات موتور هواپیماها را انجام دهد، اظهار داشت: اما هرچه تقاضا کردیم پاسخ مثبتی از این شرکت نگرفتیم. مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران در خصوص ورود هواپیمای جدید به ناوگان این شرکت، گفت: برای ورود هواپیمای جدید برنامه‌هایی داریم، اما در انتظار نتایج مذاکرات هستیم؛ به همین جهت روند خرید را کندتر کردیم تا شاید تا سوم آذر گشایش‌هایی در این بخش ایجاد شود.


سرمایه‌گذاری دو شرکت داخلی در فرودگاه امام(ره)

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها از استقبال دو شرکت داخلی برای سرمایه‌گذاری در فاز دو توسعه فرودگاه امام خبر داد و گفت: اگر بتوانیم ضمانت‌های لازم را توسط سیستم‌های اقتصادی کشور در اختیار آنها بگذاریم، تا سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کنند.

محمدعلی ایلخانی در گفت‌وگو با فارس، درباره‌ جذب سرمایه‌گذار در فرودگاه امام خمینی‌(ره) و طرح توسعه این فرودگاه اظهار داشت: در این باره با دو‌شرکت سرمایه‌گذار ایرانی رایزنی‌هایی داشته‌ایم و تفاهم‌نامه‌هایی نیز در این مورد به امضا رسیده است.

وی ادامه داد: این دو شرکت داخلی مجموعه‌یی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند که اگر بتوانیم ضمانت‌های لازم را از طریق سیستم‌های اقتصادی کشور در اختیار آنها بگذاریم، تا سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کنند تا فاز دوم فرودگاه امام هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.

ایلخانی ادامه داد: فرودگاه امام خمینی‌(ره)

طبق لایحه دولت و تایید مجلس و شورای نگهبان به شهر جدید فرودگاهی امام

تغییر ‌یافت.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: فرودگاه امام سومین فرودگاه دنیا از نظر اراضی تحت تملک است که 13هزار و 700هکتار اراضی دارد. ایلخانی گفت: پیش‌بینی ما برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در فاز دوم برای ساخت پایانه مسافری، اپرون و متعلقات هوانوردی است.


مشارکت بخش خصوصی با فرانسه و چین

مدیرعامل یک شرکت سرمایه‌گذاری ضمن اعلام آمادگی این شرکت برای سرمایه‌گذاری در ترمینال دوم فرودگاه امام، گفت: آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در ترمینال دوم فرودگاه امام اعلام کردیم تا از طریق فاینانس چین، مدیریت مالی خود و اجرا توسط فرودگاه لیون فرانسه، این پروژه به سرانجام برسد. به گزارش فارس، حسین خالقی اظهار داشت: در حال مذاکره با شرکت فرودگاه‌های کشور برای سرمایه‌گذاری در فاز دوم توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) هستیم. وی ادامه داد: طبق برآورد شرکت فرودگاه‌های کشور فاز دوم ترمینال مسافری فرودگاه امام خمینی (ره) به ظرفیت 20میلیون مسافر در سال و حجم سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد و 200میلیون یورو خواهد بود. خالقی بیان کرد: این مشارکت با جوینت‌های خارجی از کشور‌های فرانسه و چین شامل فرودگاه لیون فرانسه و شرکت CSCEC چین‌ است. مدیرعامل این شرکت سرمایه‌گذاری اظهار داشت: به شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام آمادگی کرده‌ایم که برای حضور در این عرصه وارد می‌شویم. شرکت چینی تامین مالی‌ را بر عهده دارد، شرکت فرانسوی عملیات اجرایی را انجام می‌دهد و مدیریت سرمایه‌گذاری بر عهده شرکت ایرانی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر