صنعت فولاد نیازمند سند راهبردی

۱۳۹۳/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۹

باحضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیرصنعت، معدن و تجارت و استاندار اصفهان چند طرح توسعه در شرکت فولادمبارکه اصفهان به بهره‌برداری رسید. یکی از مهم‌ترین آنها بهره‌برداری از مگامولد احیا مستقیم شماره دو پروژه شهیدخرازی بود که فولادمبارکه اصفهان را به بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان تبدیل کرد.

معاون اول رییس‌جمهور باحضور در مراسم افتتاح این طرح‌ها گفت: دولت برنامه‌های خوبی برای خروج از رکود تورمی در قالب 177لایحه تصویب کرده که یکی از راهکارها توسعه صنعت فولاد است. اسحاق جهانگیری افزود: ایران بدون تردید خاستگاه صنعت فولاد است و برای توسعه به عواملی چون سنگ آهن، حامل‌های انرژی، نیروی انسانی و تدوین سند راه برای فولاد توجه کرد. وی اضافه کرد: در زمینه حامل‌های انرژی با وجود منابع بزرگ گاز در ایران مشکلاتی وجود دارد. در زمینه برق نیز باید مشکل افت فشار برق کارخانجات فعال در صنعت فولاد را برطرف کرد. این صنعت نیازمند سند راهبردی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای تدوین و تکمیل نقشه راه صنعت فولاد را تدوین کند.

معادن سنگ آهن را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم

جهانگیری در پاسخ به روزنامه «تعادل» درباره تشویق دولت برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن سنگ آهن به عنوان یکی از نیازهای اساسی شرکت‌های فولادی گفت: علاوه بر چندین میلیارد تن ذخایر سنگ آهن موجود هنوز بخشی از معادن کشف نشده‌اند. معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: دولت در این زمینه ورود نمی‌کند زیرا این بخش آن قدر جذابیت دارد که سرمایه‌گذاران به آن علاقه نشان می‌دهند و بخش‌خصوصی باید وارد عمل شود. البته دولت با واگذاری معدن به سرمایه‌گذاران امکان حضور آنها را فراهم خواهدکرد. گفتنی است شرکت فولاد مبارکه سپاهان درحالی از طرح مگامدول احیا مستقیم شماره2 پروژه شهید خرازی در راستای افزایش تناژ تولید آهن اسفنجی بهره‌برداری کرد که به گفته سبحانی مدیرعامل شرکت برای تامین گندله با مشکل مواجه است. معاون اول رییس‌جمهور در این باره گفت: اگر صنعت فولاد سند راهبردی داشت بدون تردید قبل از بهره‌برداری از چنین پروژه‌هایی به دنبال تامین مواد اولیه بود. البته هیچ مشکلی نیست کشور‌هایی مثل ژاپن و کره نیز در صنعت فولاد وارد‌کننده سنگ آهن هستند. وی تصریح کرد: ما نیز باید گندله مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه اصفهان را تامین کنیم. وزیرصنعت، معدن و تجارت کشور ضمن تایید این موضوع گفت: کمبود مواد اولیه فولادمبارکه که همان گندله است مدت کوتاهی خواهد بود و دولت با اهتمام به کمک همه سرمایه‌گذاران مواد اولیه صنعت فولاد را تامین خواهد کرد. مهندس نعمت‌زاده افزود: صنعت فولاد زنجیره‌یی است که به کنسانتره، سنگ آهن، گندله نیاز دارد و ما برای توسعه صنعت فولاد باید همه حلقه‌های این زنجیره را متعادل و متوازن پیش ببریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر