مکزیک؛ راهرو دستیابی ایران به بازارهای امریکا

۱۳۹۶/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۸۴

گروه بنگاه‌ها|

توسعه مناسبات ارتباطی استان‌های مختلف با فضای تولید، تجارت و کشاورزی بین‌المللی یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم است که بعد از اجرایی شدن برجام روند رو به رشدی به خود گرفته است. بر اساس این مدل ارتباطی اتاق‌های بازرگانی استان‌های مختلف تلاش می‌کنند تا با شناسایی ظرفیت‌ها و مزیت‌های اقتصادی هر منطقه ساختار ارتباطات اقتصادی خود برای رونق تولید و رشد صادرات را پی‌ریزی و اجرا کنند.

استان البرز هم بر اساس ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و مزیت‌هایش تلاش می‌کند تا نقش خود را در فرآیند توسعه پایدار کشور به عنوان یک منطقه میانی بازی کند. افزایش دامنه‌های ارتباطی فعالان بخش خصوصی البرز با هیات‌های اقتصادی خارجی، موضوعی است که می‌تواند چشم‌اندازهای درونی از رشد اقتصادی در این منطقه را نوید دهد. روز گذشته سفیر مکزیک در ایران راهی کرج شد تا در جریان دیدار با رییس اتاق البرز، مسیر ارتباطی مناسبی میان فعالان بخش خصوصی البرز و صاحبان صنعت و سرمایه مکزیکی فراهم شود.


همکاری تجاری مکزیک با مسلمانان

سفیر کشور مکزیک در ایران مکزیک را راهرو ارتباط تجاری بسیار مناسبی برای دستیابی ایران به بازارهای اروپا و امریکا عنوان کرد.

به گزارش «تعادل» و به نقل از روابط‌عمومی اتاق البرز «الفونسو زگبه» در نشستی با رییس اتاق بازرگانی البرز که نماینده جهاد کشاورزی و چند نفر از کارشناسان بخش خصوصی نیز حضور داشتند، گفت: هم‌اکنون مکزیک به کشورهای چین، مالزی، ژاپن، فیلیپین و امریکا مواد غذایی و کنسرو صادر می‌کند و آمادگی داریم تعامل در این زمینه را با ایران هم داشته باشیم. وی با اشاره به همکاری تجاری مکزیک با کشورهای مسلمان در زمینه محصولات غذای حلال افزود: ما می‌توانیم تحت لیسانس حلال ایران انواع محصولات غذایی حلال تولید و به آن کشورها صادر کنیم. وی ادامه داد: ما خواهان گسترش هرچه بیشتر روابط دوستانه و قانونی با ایران هستیم و از همکاری در مبادلات تجاری و توسعه واردات و صادرات بین دو کشور استقبال می‌کنیم. آلفونسو زگبه از گمرکات بندرعباس به عنوان مکانی مناسب برای مبادلات تجاری بین دو کشور نام برد و اضافه کرد: با توجه به این مهم که مقدمات امضای تفاهمنامه بین ایران و مکزیک فراهم شده امید است با امضای این تفاهمنامه بستری برای ارتباط تجاری و بازرگانی دو کشور در بحث سرمایه‌گذاری فراهم شود. وی از کشور مکزیک به عنوان مرکز تولید محصولات کشاورزی به ویژه گوجه، کاکائو و ذرت نام برد و برای همکاری مشترک با ایران در این زمینه‌ها اعلام آمادگی کرد.


مشارکت در بخش کشاورزی و مواد غذایی

رییس اتاق بازرگانی استان البرز در این نشست از بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی البرز با شرکت‌های مکزیکی در فعالیت‌های کشاورزی و مواد غذایی خبر داد. رحیم بنامولایی گفت: مکزیک از لحاظ کشاورزی از توان مناسبی برخوردار است و ما برای سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های مکزیکی تحت برند آن کشور آمادگی داریم. وی افزود: البرز در صنایع مختلف از جمله سرامیک، وسایل ساختمانی، قطعات خودرو، نساجی، مواد غذایی، بهداشتی و دارویی از توانایی بالایی برخوردار بوده و در این زمینه‌ها برای همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک با مکزیک و سایر کشورها آمادگی دارد. وی با اشاره به بهره‌مندی از منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه باری پیام به عنوان یکی از مزیت‌های استان البرز اظهار کرد: استقرار گمرک فرودگاه پیام از ویژگی‌های مهم این استان است و ما می‌توانیم به صورت مستقیم با اختصاص هواپیمای باری تجارت بین استان البرز و مکزیک را به نحو مطلوبی گسترش دهیم. رییس پارلمان بخش خصوصی افزود: استان البرز در خصوص همکاری مشترک با مکزیک در بازارهای بین‌المللی نیز آمادگی دارد. بنامولایی گفت: صنایع البرز در تولید بسیاری از کالاها رتبه‌های اول تا سوم کشور را به خود اختصاص داده و تامین‌کننده بخش قابل توجهی از نیازهای کشور است، ضمن آنکه در بحث صادرات نیز به موفقیت‌هایی دست یافته‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر