احمد شاکری میگوید خود دوستان اعلام کردهاند ۱۵۰دیدار مفید در بخش بازار جهانی کتاب نمایشگاه محقق شده و ۲۰تا ۲۵مذاکره جدی نیز برای تبادل یا خرید و فروش رایت آغاز شده است. به گزارش ایلنا، احمد شاکری(مدیر بازار جهانی کتاب در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران) درباره فعالیتها و آوردههای بخش رایت سنتر و بازار جهانی کتاب در سیامین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: از سال گذشته تجربهیی از فضای بازار جهانی و رایت سنتر داشتیم و امسال ترجیح دادیم فضای این بخش را مقداری تغییر بدهیم. امسال در بازار جهانی و رایت سنتر نهادها و مجموعههایی نظیر بنیاد سعدی، آژانس ادبی الهدی، طرح گرنت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و طرح تاپ از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور داشتند. او ادامه داد: البته در غرفه کشور ایتالیا که میهمان ویژه بود یک ناشر مستقل حضور داشت. چین هم که مهمان ویژه نمایشگاه تهران در یکی از دورههای آتی است و متقابلا ایران هم در شهریور ماه میهمان نمایشگاه کتاب پکن است. در همین راستا یکی از بورسیههای میهمان نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران که از کشور چین بود در این بخش شرکت فعالی داشت. مدیر بازار جهانی
کتاب در توضیح نوع سیاستگذاری برای فعالیتهای رایت سنتر و بازار جهانی کتاب نیز بیان کرد: در فضای رایت سنتر میتوانستیم دو سیاست داشته باشیم. یکی اینکه از قبل تمام مکاتبات را انجام بدهیم و از ناشران خارجی دعوت کنیم در نمایشگاه کتاب پیگیر عقد قرار باشند یا فضای رایت سنتر را به مکانی برای آغاز مذاکرات جدی قرار بدهیم. به عنوان مثال آقای جعفریاقدم، مدیرآژانس ادبی پل اشاره کردند که ۲۵ملاقات جدی در نمایشگاه کتاب تهران برگزار نمودهاند که اگر به صورت صحیح پیگیری شود، منتج به عقد ۱۵قرارداد فروش یا تبادل رایت خواهد شد. هم آژانس ادبی پل و هم آژانس ادبی تماس و نوروز معتقدند اگر پیگیریهای بعد از نمایشگاه جدی و مستمر باشد در کوتاهمدت ثمره این مذاکرات و گفتوگوها روشن خواهد شد.
شاکری ادامه داد: این یک سوال جدی است که اصولا خرید و فروش رایت چه میزان آورده اقتصادی برای ناشر و صنعت نشر به همراه خواهد داشت. جالب هم اینجاست که مذاکرات بدون برنامهریزی بیشتر برای ناشر ایرانی جالب بوده است.