ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۱۰

2 شرط توسعه سواحل مکران

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه مکران تنها در صورتی که پاسخ روشنی به مساله آب و اشتغال در آن نواحی داده شود، میسر است.

به گزارش مهر، حامد مظاهریان درباره اجرای طرح‌های مسکن در طرح توسعه‌ مکران و جمعیت‌پذیر شدن منطقه با اشاره به حل مساله آب و اشتغال در مناطق جنوبی کشور گفت: شروع توسعه در سواحل مکران بر مبنای جمعیت‌پذیرکردن مبتنی بر ایجاد شغل در این مناطق است. این در حالی است که فلات مرکزی، مشکل عمده کم‌آبی را دارد و طرح‌های عظیم انتقال آب به این مناطق چالش ‌برانگیز خواهد بود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه انتقال آب از دریای‌عمان و دریای‌مازندران به فلات‌مرکزی ایران پرهزینه است، گفت: اجرای این‌گونه طرح‌ها، تبعات زیست‌محیطی دارد و در صورت در نظر نگرفتن تبعات آنها، مشکلات جدی ایجاد خواهد شد. مظاهریان لازمه موفقیت طرح جمیعت‌پذیرکردن مکران را سرمایه‌گذاری در ایجاد صنایع متناسب با موقعیت مکانی دانست و صنعت‌گردشگری را یکی از انتخاب‌ها بیان کرد. وی تصریح ‌کرد: ایده اینکه بتوانیم مجتمع‌های‌زیستی را که در کنار دریای‌عمان و خلیج‌فارس هستند، تقویت کرده و مناطق ساحلی‌جنوبی کشور را جمعیت‌پذیرتر کنیم، طرحی مناسب و قابل‌توجه است. به گفته مظاهریان، طرح توسعه سواحل مکران در قالب سیاست آمایش سرزمین معنا و مفهوم پیدا می‌کند.

این مقام مسوول افزود: هزینه انتقال آب از دریا به‌ اندازه‌یی زیاد است که این‌گونه طرح‌ها را غیراقتصادی می‌کند، بنابراین اگر هزینه انتقال آب را از هزینه‌ها حذف کرده و به شیرین کردن آب منطقه پرداخته شود و در عین‌حال سرمایه‌گذاری گسترده‌یی صورت بگیرد تا مساله اشتغال نیز برای ساکنان مناطق جنوبی کشور حل شود، توسعه سواحل مکران به معنای واقعی مفهوم خود را پیدا می‌کند. مظاهریان تاکید ‌کرد: برای تدوین و مصوب کردن سند توسعه مکران و فراتر از آن برای توسعه سواحل مکران، باید پاسخی روشن به مساله اشتغال ساکنان آن مناطق داده شود.


پیشنهاد انبوه‌سازان

به دولت دوازدهم

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه هنوز وارد دوره پیش‌رونق مسکن نشده‌ایم و رشد ۱۵ درصدی قیمت مسکن معقول و منطقی است، گفت: دولت می‌تواند برای رونق اقتصاد کلان کشور کار خود را از بخش مسکن آغاز کند. به گزارش فارس، حسن محتشم در پاسخ به اینکه پیشنهاد انبوه‌سازان به دولت دوازدهم در حوزه مسکن چیست، گفت: برای رونق اقتصاد کلان کشور دولت می‌تواند استارت این کار را از بخش مسکن بزند، چرا که این بخش پیشران اقتصاد است. وی افزود: بسیاری از صنایع و تولیدات داخلی به صنعت مسکن وابسته هستند، بنابراین اگر بخش مسکن و سپس صنایع وابسته فعال شوند، می‌توان گفت، اقتصاد کشور دوره پیش رونق خود را آغاز کرده است.

محتشم ادامه داد: برای رونق بخشیدن به بخش مسکن دولت و شورای عالی معماری با هماهنگی شهرداری‌ها می‌توانند اقدامات مناسبی انجام دهند و از این پس بدون برنامه و بی‌ضابطه جواز ساخت‌وساز صادر نشود. رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران اظهار کرد: این هماهنگی می‌تواند به این شکل باشد که جواز ساخت‌وساز در مناطقی صادر شود که نیاز به مسکن بالاست و به راحتی هم واحدهای مسکونی ساخته شده به فروش برسد پس اگر این اتفاق رخ دهد دیگر شاهد حبس سرمایه در بخش مسکن که گفته می‌شود مبلغ آن 200میلیارد دلار است، نخواهیم

بود. محتشم تاکید کرد: هنوز وارد دوره پیش رونق مسکن نشده‌ایم چرا که دولت هنوز بر سر کار نیامده است، اما تصور می‌شود که تابستان امسال این اتفاق رخ دهد.


آمادگی بندرعباس برای میزبانی از ATR‌های جدید

مدیرکل فرودگاه‌های استان هرمزگان‌ گفت: در مکاتباتی درخواست شده تا فرودگاه بندرعباس، پایگاه (بیس) پرواز ATR ‌های جوان شود. این درخواست در شرایطی رسانه‌یی شده است که پیش از این درخواست مشابهی از سوی مدیران فرودگاه اراک ارائه شده بود.

به گزارش مهر، محمود امانی‌بنی، مدیرکل فرودگاه‌های استان هرمزگان گفت: برنامه اصلی این بود که فرودگاه بندرعباس را بیس پروازی ATR‌ها قرار دهند، این در حالی است که بعد از نیازسنجی انجام شده با تهران مکاتبه کرده و خواستار این هستیم که فرودگاه بندرعباس، بیس پروازی ATR ‌های جوان شود.

وی با اعلام اینکه یکی از بهترین محل‌های استقرار ATR‌ها فرودگاه بندرعباس است، افزود: می‌توانیم از این فرودگاه به جزایری مثل تنب، ابوموسی، کیش، جاسک، چابهار و فرودگاه‌های نزدیک به بندرعباس دراستان‌های شیراز و کرمان پرواز داشته باشیم.

این مقام مسوول با توضیح اینکه اکثر فرودگاه‌های ما کم مسافر اما پرتردد هستند، گفت: بعضی از فرودگاه‌های کشور به پروازهای بزرگ احتیاج ندارند. بلکه نیازمند این هستند که روزانه پروازهای بیشتری داشته باشند و ATR پاسخ این نیاز و استقبال مردم را خواهد داد.

امانی بنی، مهم‌ترین امتیاز این هواپیماها را اقتصادی بودن آنها خواند و گفت: این هواپیماها هزینه‌های فرودگاه‌ها را کاهش می‌دهد چراکه به دلیل کوچک بودنATR‌ها برای پرواز طول باند کمتری می‌خواهد و قدرت مانور بالاتری دارد. بر همین اساس این هواپیماها از ادامه هزینه‌کرد برای افزایش بی‌دلیل زیرساخت‌های فرودگاهی از قبیل بزرگ‌ کردن ترمینال، تطویل باند و سطوح پروازی جلوگیری می‌کنند و محرک توسعه بی‌دلیل فرودگاه نیستند. مدیرکل فرودگاه‌های استان هرمزگان اضافه کرد: متاسفانه درحال حاضر بسیاری از فرودگاه‌ها به خاطر هواپیماهای بزرگ که برای پرواز به باند بلند نیازمند هستند، هزینه‌های میلیاردی می‌کنند و در نهایت تمام هزینه‌ها بدون بازگشت می‌ماند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر