رسانه‌های دولتی مجاز به فعالیت علیه نامزدها نیستند

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۲۵

دادستان کل کشور روز گذشته و در نشست خبری خود درباره فعالیت برخی رسانه‌هایی که از بیت‌المال استفاده کرده و له یا علیه نامزدهای انتخاباتی تبلیغ می‌کنند، ‌گفت: رسانه‌ها اگر دولتی باشند به دادسرا معرفی می‌شوند چراکه مجاز نیستند له یا علیه نامزدها فعالیت کنند. رسانه‌های دولتی محدود هستند که از دولت کمک می‌گیرند و برخی وابستگی جناحی دارند که ممکن است مرتکب جرایم عمومی شوند که شاکی نمی‌خواهد. اما اگر جرم خصوصی رخ دهد، نیاز به شاکی خصوصی دارد. اگر رسانه‌یی مرتکب جرم عمومی شود، دادستان به دادگاه معرفی می‌کند. دادستان‌ها مدیران رسانه‌ها را دعوت کردند و اگر لازم بود تعهدی بگیرند تا تخلفی نشود. حجت‌الاسلام منتظری همچنین به اقدامات صورت گرفته برای برگزاری انتخابات پرشور اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین نکاتی که مورد توجه است، مساله امنیت انتخابات است. مسوولیت برقراری این امنیت در فضای حقیقی و مجازی و حوزه رای‌گیری و قبل از آن در سطح شهرستان‌ها و بخش‌ها به عهده بخش‌های مختلف ازجمله وزارت کشور، نیروی انتظامی، دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و قضایی هستند و برای این کار تمام بخش‌ها باید تعامل داشته باشند. او ادامه داد: طبق اطلاعات به دست آمده عناصر بدخواه و دشمنان درصدد به‌هم زدن امنیت هستند و هر مقداری که بتوانند، قطعا نمی‌توانند گام موثر در سلب امنیت انتخاب بردارند، اما مطمئن باشند اگر بخواهد هر کس حرکتی کند که به امنیت انتخاب مردم لطمه وارد کند، نظام با او برخورد می‌کند و به تعبیر رهبری سیلی می‌خورد.


در کمیسیون نظارت بر تبلیغات به کاندیداها

تذکرات لازم داده شد

دادستان کل کشور اظهار کرد: سعی کردیم در کمیسیون نظارت بر تبلیغات به کاندیداها تذکرات لازم بدهیم تا اخلاق رعایت شود و مسائل تنش‌زا مطرح نشود. این توصیه‌ها بیشتر باید مورد توجه قرار می‌گرفت. شاهد هستیم نسبت‌هایی که داده شده در افکار عمومی بدآموزی داشت. برخی بزرگان اعتراض داشتند اما ممکن است در مناظره زنده مسائلی مطرح شود. منتظری یادآور شد: بانک‌ها و سازمان‌های اقتصادی باید رصد و کنترل کنند تا فساد درست نشود. اینکه بگویند یک مورد هم در دولت گذشته قوه‌قضاییه ورود نکرده، درست نیست. هم در آن دولت ورود کرده و هم در این دولت ادامه دارد. ما معاون رییس‌جمهور را در زندان داریم. مسوولان دیگری داریم که رسیدگی به پرونده آنها ادامه دارد. یک وزیر و رییس آن‌قدر باید مراقبت کنند که فساد ایجاد نشود و اگر ایجاد شد، با آن برخورد کنند. عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات گفت: تخلفات انتخابات شورای شهر به لحاظ گستردگی بیشتر است. به دادستان‌ها گفتیم موارد را رسیدگی کنند اما صلاحیت رسیدگی در استان مربوطه است اما تخلفات ریاست‌جمهوری در تهران بررسی می‌شود. به گزارش ایلنا، او درباره تخلفات تبلیغاتی در فضای مجازی توضیح داد: ما یک تجربه خوبی داریم. وقتی مدیران کانال‌ها را دعوت کردیم بسیار تاثیرگذار بود و توانستیم از بروز برخی تخلفات پیشگیری کنیم. مورد مهمی نبود که بخواهیم برخورد کنیم. فضای مجازی به‌شدت ناسالم و موارد اهانت و تمسخر دیده می‌شود که بخشی از این موارد برای رسیدگی احتیاج به شکایت دارد.

دادستان کل کشور در مورد تعداد پرونده‌های تشکیل شده گفت: در ارتباط با تعداد پرونده‌ها باید گفت وقتی شکایت اعلام می‌شود الزاما به معنی تحقق جرم نیست. باید دفاعیات را شنید و دادگاه حکم دهد. صرف اعلام شکایت دلیل تحقق جرم نیست. شورای نگهبان، وزارت کشور و ستاد پیشگیری باید گزارش‌هایی که سابقه جرم دارد را به دادسرا اطلاع دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر