گروه داعش درصدد ائتلاف با القاعده

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۲۳۷

گروه جهان|

ایاد علاوی، معاون رییس‌جمهوری عراق، گفته است که همزمان با پیشروی نیروهای عراق در موصل، نمایندگان داعش با گروه القاعده برای تشکیل یک ائتلاف احتمالی مذاکره کرده‌اند. به گزارش رویترز، علاوی همچنین اظهار داشت که این اطلاعات را از طریق منابع عراقی و منطقه‌یی که به امور عراق آگاه هستند، دریافت کرده است. معاون رییس‌جمهور عراق می‌گوید: مذاکرات نمایندگان ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش و ایمن الظواهری، رهبر القاعده، «هم‌اینک در جریان است».

طبق این گزارش، داعش در سال ۲۰۱۴ از القاعده جدا شده و از زمان تاکنون این دو گروه بر سر جذب نیروها و منابع مالی با یکدیگر در رقابت هستند. این در حالی است که ایمن الظواهری به‌طور علنی از روش‌های خشونت‌بار گروه داعش به‌شدت انتقاد کرده است. با این حال، ایاد علاوی تصریح کرده است که نحوه احتمالی همکاری این دو گروه هنوز مشخص نیست. داعش در سال ۲۰۱۴ توانست به سرعت بخش‌های وسیعی از غرب عراق از جمله موصل را به تصرف خود در آورد. ابوبکر البغدادی در همان سال در مسجد «النوری» در موصل اعلام خلافت کرد. دولت عراق طی سه سال اخیر برای مقابله با این گروه دست به اقداماتی زده و شماری از شهرهای تحت تصرف داعش را باز پس گرفته است. در همین زمینه، نیروهای عراقی از پاییز سال گذشته عملیات خود را برای بازپس‌گیری موصل آغاز کرده‌اند. آنها سال گذشته توانستند شرق موصل را آزاد کنند و هم‌اینک عملیات برای آزاد‌سازی غرب موصل ادامه دارد. معاون رییس‌جمهور عراق با اشاره به عملیات آزادسازی موصل گفته است: «فکر نمی‌کنم داعش دود بشود و به هوا برود، بلکه آنها به‌طور مخفیانه و به صورت هسته‌های پنهان به فعالیت‌های خود در سراسر جهان ادامه خواهند داد.»

پیش‌تر مقام‌های امریکایی و عراقی گفته بودند، با تشدید نبردها در موصل، ابوبکر البغدادی از این شهر خارج و جایی در بیابان‌ پنهان شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر