لابی سازمان محیط‌زیست ضعیف است

۱۳۹۶/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۳۶


اقدام اخیر مجلس شورای اسلامی در ارتباط با کاهش سن معاینه فنی از پنج به چهار سال به جای دو سال، با سیل انتقادات مسوولان سازمان‌های محیط زیستی و فعالان مدنی قرار گرفت. در تازه‌ترین اظهارات، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران این تصمیم نمایندگان را نشانه لابی پرقدرت وزارت صنعت و خودروسازان دانست و گفت: «این اتفاق نشان می‌دهد لابی سازمان محیط زیست در مجلس قوی نیست و این سازمان زود پا پس می‌کشد.» وحید حسینی با اشاره به اینکه حدود سه سال است، پیگیر این مساله هستیم که در زمینه معافیت معاینه فنی به استانداردهای دنیا برگردیم، گفت: «متاسفانه مجلس شورای اسلامی در زمینه آلودگی هوا به‌جای اینکه طرف مردم را بگیرد طرف خودروساز را گرفت. این حرکت مجلس به خوبی نشان داد که لابی وزارت صنعت و صنعت خودروسازی کشور در این موضوع چقدر خوب کار می‌کند و از سوی دیگر لابی محیط زیست و امثال ما چقدر ضعیف است. نمایندگان ملت به جای اینکه به فکر روزهای آلوده تهران و سایر کلان‌شهرها باشند، تصمیم گرفتند دوباره کمکی به خودروساز بکنند؛ خودروسازی که بعضا با محصولات بی‌کیفیت با جان و سلامتی مردم بازی می‌کند.» او با اشاره به تصادفات جاده‌یی کشور در ایام نوروز ادامه داد: «در این ایام تصادفات مرگبار بسیاری رخ داد. بدیهی است که خودرو عامل تصادف نیست بلکه عامل تصادف، فرهنگ رانندگی و رعایت نکردن قوانین است اما وقتی تصادف اتفاق می‌افتد این خودرو بی‌کیفیت و ناایمن است که باعث مرگ افراد و صدمات جانی می‌شود، بنابراین این یکی از معایب خودروهای بی‌کیفیت است.»

به گزارش ایسنا، حسینی گفت: «وجه دیگر این خودروهای بی‌کیفیت، کشتاری است که در اثر آلودگی هوا در کلان‌شهرها صورت می‌گیرد. براساس آمار جهانی ۲۶ هزار نفر سالانه در کشور به علت آلودگی هوا جان می‌سپارند که بیش از ۸۰درصد آن مربوط به ناوگان خودرویی است، بنابراین برای حل معضل ناوگان خودرویی نیاز به برداشتن چند گام مشخص داریم. استانداردهای سختگیرانه آلایندگی برای خودروهای نو یکی از ضروریات است. سازمان‌های بازرسی معتمد باید گواهینامه‌های آلودگی را به درستی و با دقت صادر کنند. به عنوان نمونه موتور سیکلت‌های کاربراتوری آلوده، سال‌های سال گواهینامه استاندارد آلودگی داشتند. این امر نشان می‌دهد که سیستم حتما یک ضعف عمده دارد که چنین دستگاهی می‌تواند گواهی آلودگی یورو ۲ و یورو ۳ بگیرد، در حالی که هیچ یک از این موتورسیکلت‌ها واجد شرایط دریافت گواهی یورو ۲ و یورو ۳ نبودند.» او با اشاره به اینکه در بحث مدیریت آلودگی ناوگان خودرویی با مکانیزم معاینه فنی مواجه هستیم، ادامه داد: «در شرایط حاضر، استانداردسازی مراکز معاینه فنی صورت گرفته و اتصال این مراکز به سیستم یکپارچه انجام شده است همچنین حدود مجاز معاینه فنی سختگیرانه‌تر شده اما مساله اینجاست که نباید برای خودرو نو یک فاصله زمانی پنج ساله فرض می‌کردیم تا بعد از طی این مدت به معاینه فنی برسد بلکه باید طبق استانداردهای دنیا حداکثر دوره معافیت از معاینه فنی برای خودروهای نو را دو سال قرار می‌دادیم.»


پیام مجلس به خودروساز: اصلا نگران نباشید

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: «در شرایطی که گارانتی خودرو دو ساله است؛ معافیت خودرو از معاینه فنی از پنج سال تنها به چهار سال تغییر کرده است. با این کار یک پیام روشن به خودروساز داده می‌شود که «اصلا نگران نباش» چون بعد از پایان دوره دو ساله گارانتی خودرو، دو سال بعد، خودرو برای معاینه فنی می‌رود و اگر به دلیل آلایندگی از معاینه فنی رد شد، مصرف‌کننده باید از جیب خودش برای تعمیر و تعویض قطعات هزینه کند.» او ادامه داد: «این پیام بسیار بدی است. امیدوارم نمایندگان مردم در فصل بعدی آلودگی هوا در قبال این کارشان جوابی برای مردم داشته باشند و پاسخ دهند که چرا باید از سلامت مردم چشم‌پوشی کنند و نفع عده‌یی را در نظر بگیرند.» او افزود: «اگر نگاهی به قوانین دنیا در زمینه آلودگی بیندازیم متوجه می‌شویم برای گارانتی تجهیزات کنترل آلایندگی هشت سال زمان قید شده است. یعنی وقتی مصرف‌کننده وارد سیکل معاینه فنی می‌شود خاطرش جمع است که تا هشت سال خودرویش در معاینه فنی به هر دلیل ازمرحله معاینه فنی آلودگی رد شود؛ این خودرو همچنان گارانتی است و می‌تواند به خودروساز برگشته و خودرویش را تجهیز کند.» او افزود: «دو سال پیش در زمان تدوین پیش‌نویس لایحه هوای پاک پیشنهاد کردم که تجهیزات کنترل آلایندگی را بطور مادام العمر گارانتی کنیم. با توجه به اینکه در کل عمر یک خودرو بیشتر از دو کاتالیست مصرف نمی‌شود می‌توانستیم به‌راحتی این اقدام را انجام دهیم و در شرایطی که هر ساله قیمت خودروها به هر دلیل افزایش می‌یابد بهتر است در هنگام فروش اولیه خودرو، کمی با افزایش قیمت این موضوع را لحاظ کنند تا اگر هر خودرویی به دلیل آلودگی رد شد صاحب خودرو بی‌دغدغه بتواند از گارانتی تجهیزات کنترل آلودگی استفاده کند.»

حسینی گفت: «در شرایطی که رانندگان بدانند در معاینه فنی آلودگی رد می‌شوند و باید با پرداخت ۷۰۰ هزار تومان کاتالیست را تعویض کنند حتما نسبت به انجام معاینه فنی بازدارندگی خواهند داشت.» او ادامه داد: «راه تلاش کردن، لابی کردن، اظهارنظر تخصصی و کارشناسی و ارائه استدلال‌های متقن، هشدار دادن در مورد سلامت مردم و حمایت از جان‌ ایرانیان هنوز باز است، اظهار کرد: ما همچنان تلاش می‌کنیم این قانون را اصلاح کنیم، بنابراین امیدوارم سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از ما قوی‌تر عمل کند. این اتفاق نشان می‌دهد لابی سازمان محیط زیست در مجلس قوی نیست و این سازمان زود پا پس می‌کشد. این مثال رفتاری را در قانون فیلتر دوده هم داشتیم که سازمان محیط زیست از موضع خود عقب‌نشینی کرد. همه اینها گواه این است که ما به حضور پر رنگ‌تر، لابی قوی‌تر و تلاش بیشتر از طرف سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی این امر نیاز داریم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر