جنگی که ناجی اقتصاد‌های در حال سقوط شد

۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۸۸۵

گروه گوناگون بسیاری از کارشناسان معتقدند که در پس جنگ‌های سیاسی، انگیزه‌های اقتصادی نهفته است. اقتصاد در شکل‌گیری، روند وقایع و نتایج جنگ‌ جهانی دوم نیز تاثیر چشمگیری داشته است. علاوه بر اینکه اقتصاد از مهم‌ترین جرقه‌های شروع جنگ جهانی دوم بود، از طرفی شرایط مالی بسیاری از کشورها را تحت‌تاثیر قرار داد. این تاثیر، تنها به معنای فقیر شدن کشورها و ایجاد بحران‌های مالی نیست؛ بسیاری از کشورها از این جنگ بهره‌های فراوانی برده و اقتصاد خود را زنده کردند. همان‌طور که نام این جنگ نشان می‌دهد، جهانی است و تنها مربوط به یک کشور یا حزب خاص نیست. در آخرین بررسی‌های اقتصاد جنگ‌ جهانی دوم، مشخص شده که بسیاری از کشورها طی این جنگ با تولید و فروش تانک و سلاح‌های خودرو توانستند به صنعت جدیدی دست پیدا کنند که منجر به شکوفایی اقتصادی آنها طی جنگ جهانی دوم شد.

آن‌طور که در این گزارش آمده، شوروی سابق از جمله کشورهایی بود که در سال‌های جنگ جهانی دوم، بیشترین تعداد سلاح‌های جنگی را تولید کرده و به فروش رسانده است. تانک و توپ‌های خودکششی از سلاح‌های تولیدی در این بازه زمانی بودند. توپ‌های خودکششی یا خودرو، نوعی توپ جنگی است که از یک سامانه خودرو اختصاصی برای حرکت استفاده می‌کند و برای جابه‌جایی به خودرو دیگری نیاز ندارد. در واقع این ابزار مهم‌ترین سلاح‌های مورد نیاز در جنگ جهانی دوم به‌شمار می‌رفتند. شوروی سابق در سال‌های 1339 تا 1945، حدود 102 هزار و 800 تانک و توپ جنگی تولید کرد. آن‌طور که گفته شده، علاوه بر اینکه توانست با همین سلاح‌های مجهز و پیشرفته آلمان را شکست دهد، رشد اقتصادی چشمگیری هم از فروش این سلاح‌های جنگی به دست آورد.

بسیاری از گزارش‌ها، جنگ جهانی دوم را ناجی اقتصاد امریکا می‌دانند. درواقع پس از جنگ جهانی اول، قدرت اقتصادی بریتانیا و امریکا در سطح جهان نسبت به سال‌های قبل از این جنگ رو به کاهش بود. از طرفی رکود اقتصادی امریکا در ماه‌های پایانی 1920 میلادی تا اوایل 1940 با سقوط بازار سهام این کشور بسیار نمایان شد. این سقوط در سال 1929 رخ داد و باعث شد اقتصاد امریکا در سال‌های پیش رو، در مرز فروپاشی قرار بگیرد. در نهایت امریکا با درگیر شدن در جنگ جهانی دوم، این رکود را پایان داد و توانست کشور خود را حفظ کند. طی سال‌های 1339 تا 1945 حدود 99 هزار و 500 تانک و سلاح خودرو تولید شد و به فروش رسید. علاوه بر این صنعت که امریکایی‌ها در طول جنگ جهانی دوم به آن دست یافتند، این کشور بعد از جنگ نیز به تامین‌کننده اعتبار لازم برای بازسازی ویرانی‌ها تبدیل شد.

آلمان‌ها در زمینه تسلیحات و ساخت انواع سلاح‌های پیشرفته جنگی -در جنگ جهانی دوم- پیشرفت چشمگیری داشتند اما با وجود این، در تولید سلاح‌های جنگی با اختلاف زیادی از امریکا و روسیه قرار دارند. در این کشور در سال‌های مربوط به جنگ‌جهانی دوم 46 هزار و 300 تانک و سلاح خودرو در این کشور تولید شد که این رقم، آلمان را به سومین کشور تولید‌کننده تجهیزات جنگی در جنگ جهانی دوم تبدیل کرد.

بعد از این کشورها، بریتانیا مهم‌ترین تولیدکننده سلاح‌های جنگی در سال‌های جنگ جهانی دوم به ‌شمار می‌آید. در گزارش‌های به دست آمده تعداد تانک و سلاح‌های خودرو در بریتانیا -در سال‌های جنگ- به 29 هزار و 300 عدد می‌رسد. قابل ذکر است که در جنگ جهانی اول نیز بریتانیا نخستین تانک‌ها را ساخته و روانه میدان جنگ کرده بود. در این گزارش نام ژاپن نیز به چشم می‌خورد. در این کشور نیز در سال‌های جنگ جهانی دوم، حدود 4 هزار و 800 تانک و سلاح خودرو ساخته و در این جنگ به کار برده شد.

آن‌طور که در این گزارش آمده، بیشترین تولید سلاح در کشورهای عنوان شده، در سال‌های 1942 تا 1944 بوده است. ظرفیت تولید مهم‌ترین ابزار جنگ که در این گزارش به آن اشاره شده، نشان‌دهنده آن است که جنگ جهانی دوم درواقع یک جنگ صنعتی بوده که منجر به شکوفایی اقتصاد بسیاری از کشورها در این سال‌ها شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر