طراحی نرم‌افزار خودرو با الهام از پنگوئن

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۵۸۶

تک اکسپلور به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان خودروهای هوشمند با الهام از پنگوئن‌ها دنبال روش‌هایی برای اطمینان از سازماندهی ایمن کدها در این‌گونه خودروها هستند.

ایده خودروهای خودران که کاملا بدون هدایت دست عمل می‌کنند، باعث می‌شود که افراد در مواجهه با این خودروها دچار اضطراب شده و نگران این باشند که این خودروها با این همه نرم‌افزار دیجیتالی به چه نحو عمل می‌کنند. محققانی که روی ایمنی نرم‌افزارهای خودرو عمل می‌کنند، می‌گویند با هوشمند شدن خودروها ایمنی به یک اولویت بسیار مهم تبدیل شده است و استفاده از اطلاعات دیگر خودروها، چراغ‌های راهنمایی و منابع آنلاین اهمیت صد چندان یافته است. محققان دانشگاه هال به بررسی سیستم آزمایشی با الهام از پنگوئن‌ها پرداخته‌اند که در آینده می‌تواند برای افزایش ایمنی خودروهای هوشمند به کار گرفته شود. محققان با مطالعه رفتار پنگوئن‌ها دریافتند، کارآیی استراتژی‌هایی که این حیوانات در زمان شکار در پیش می‌گیرند بسیار قابل توجه است. آنها دریافتند فعالیت گروهی پنگوئن‌ها در طول شکار، کاوش و جست‌وجو در قالب گروه و غواصی همزمان برای گیر انداختن ماهی‌ها کلید موفقیت آنها در این استراتژی‌هاست.

محققان می‌گویند: پنگوئن‌ها با تجمع در نقاط کم‌عمق آب به بازشناسی افراد گروه خود می‌پردازند تا به این ترتیب در طول شکار، کارآیی مصرف انرژی را به حداکثر برسانند. محققان با الهام از استراژی شکار پنگوئن‌ها به بررسی روشی برای اطمینان از عملکرد درست اجزا نرم‌افزاری خودروهای هوشمند که برای تامین ایمنی این خودرو امری ضروری است، پرداختند. عملکرد درست به این معنی است که اطمینان حاصل شود نرم‌افزار درست همان کاری را که از آن می‌خواهیم انجام می‌دهد، داده‌ها را به خوبی به کار می‌گیرد و دچار خرابی یا خطا نمی‌شود. بسیاری از استانداردهای ایمنی از مفهوم درجه اعتبار سطح ایمنی یا (SIL) استفاده می‌کنند تا خروجی یک سیستم را از لحاظ سطح ایمنی آن محاسبه و موفقیت یا شکست سیستم را به‌طور کمی اندازه‌گیری کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر