سایه سنگین بازار پول بر بورس ایران

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۸۶۱

گروه بورس حسن صادقی

التهابات بازار سرمایه، گویا تمامی ندارد. به نظر می‌رسد بازار سهام هنوز به سطحی از ثبات و روندی مشخص دست نیافته است و تا بازگشایی نمادهای بانکی، ریسک کنونی بازار سهام باقی بماند. از جمله ریسک‌های برجای مانده بازار که نقش مهمی در افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بازار سرمایه دارد، بازگشایی نمادهای بانکی است. در این هفته در حالی نماد «وبملت» بازگشایی شد که به تنهایی بیش از 800واحد از شاخص کل بورس تهران را کاهش داد. این در حالی است که صورت‌های مالی منتشر شده از دو نماد «وصادر» و «وتجارت» که قرار است طی روزهای آینده بازگشایی شوند، چشم‌انداز روشنی را برای دارندگان سهام این دو نماد تداعی نمی‌کند.

به گزارش «تعادل»، مطابق با اظهارنظر بسیاری از کارشناسان، بر اساس صورت‌های مالی بانک‌ها، کمتر سهامداری با نگاه بلندمدت، به خرید سهام این نمادها اقدام خواهد کرد. از این رو اگر هم خریدی در این راستا صورت بگیرد، بیشتر با اهداف کوتاه‌مدت و سودآوری‌های مقطعی و نهایتا پوشاندن زیان‌های گذشته از این نمادهاست. بر این اساس شاید گروه بانکی نیز در آینده به سرنوشت گرو‌ه‌ خودرویی مبتلا شود که در دامنه‌ قیمتی مشخص، شاخص آنها با رشد و اصلاح‌های مکرر روبه‌رو باشد.


امیدواری سهامداران به تعویق اجرای IFRS

اجبار برای اصلاح صورت‌های مالی بانک‌های بورسی، عامل کشمکش‌های بسیاری میان بانک‌مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار بود. در حالی بانک مرکزی همچنان بر استانداردسازی صورت‌های مالی بانک‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید دارد که سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است این استانداردسازی باید در یک دوره 5ساله تعریف شود. با این حال بانک مرکزی در دوره‌های اخیر سرانجام حرف خود را به کرسی نشاند و صورت‌های جدید بانک‌ها را با بیشترین ضررهای ممکن منتشر کرد. به گونه‌یی که صورت‌های مالی این بانک‌ها، کمتر رغبتی را برای سهامداران به وجود آورده است. بنابراین ضررکنندگان اصلی این اصلاحات، دارندگان سهام این نمادها هستند. از این رو گمان می‌رود اگر در روز بازگشایی دو نماد بانکی دیگر، حمایتی از آنها صورت نگیرد، افت ارزش سهام آنها، کمتر از نماد بانک ملت نخواهد بود. از سوی دیگر بررسی عملکرد گروه بانکی نشان می‌دهد رشد ارزش سهام نمادهای بانکی در آینده و حتی پوشش ضررهای کنونی دور از انتظار است. با این حال سهامداران هنوز به این موضوع امیدوارند که سازمان بورس و اوراق بهادار در تعامل با بانک مرکزی، بتواند استاندارد‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها را به یک دوره 5 ساله ختم کند.


سناریوهای رشد شاخص بازار تا پایان سال

هر چند وضعیت گروه‌های بانکی و دیگر صنایع بزرگ در بورس تهران، چشم‌انداز روشنی از آینده ارائه نمی‌دهد اما رشد شاخص کل بازار از چند جهت می‌تواند نویدبخش بهبود روند کنونی بازار سهام باشد. نخستین عاملی که فعالان بازار سرمایه را به آینده امیدوار می‌کند، ‌قاعده افزایش شاخص کل بازار در ماه‌های پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری است. بررسی‌ها از روند شاخص کل بازار در دوره‌های قبل انتخابات ریاست‌جمهوری، نشان می‌دهد که همواره بازار با رشد شاخص همراه بوده است. بر همین اساس انتظار می‌رود در این دوره نیز این قاعده تکرار شود. دومین عاملی که رشته پیوند سهامداران با بازار سرمایه را محکم‌تر می‌کند، صورت‌های مالی شرکت‌های صادرات محور در عملکرد ماه‌های اخیر آنهاست چراکه در ماه‌ گذشته قیمت دلار با روند افزایشی، تا سطح 4هزار تومان ارتقا یافت که این موضوع می‌تواند از تعدیل مثبت صور‌ت‌های مالی این شرکت‌ها خبر دهد. در کنار این تعدیل‌ها، متغیرهای اقتصادی نیز به گواه سازمان‌های آماری و اقتصادی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند. رشد اقتصادی سال جاری می‌تواند به‌تدریج در گزارش‌های مالی شرکت‌ها ظهور یابد و جذابیت صورت‌های مالی برای سهامداران را تقویت کند. در همین راستا بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص شرکت‌های بورسی نیز در بهبود گزارش‌های مالی شرکت‌ها بی‌تاثیر نخواهد بود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی، مبنای محاسبه هزینه استهلاک شرکت‌های تولیدی را تغییر داده و موجبات افزایش سوددهی آنها را فراهم می‌کند.


نگاهی به تک سهم‌ها

در شرایط فعلی بازار سهام، شرکت‌های کوچک‌تر و با قراردادهای مشخص، سودسازی قابل قبولی داشته و از این منظر مورد اقبال خریداران قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر بازار سهام، هنوز لیدر خاصی ندارد چراکه بیشتر صنایع بزرگ فعال در این عرصه، سودآوری سهامداران را تضمین نمی‌کند. هم‌اکنون نمادهای بزرگ بازار، سودهای کمتر از 20درصد را برای سهامداران خود رقم زده‌اند و باوجود بهبود صورت‌های مالی آنها نسبت به سال گذشته، کمتر انعکاسی در تصمیم خریداران داشته است. بسیاری از فعالان بازار سرمایه از این موضوع بیمناکند که تعدیل‌های مثبت گروه‌های بزرگ بورسی مانند خودرویی‌ها، در برهه‌یی منتشر شود که بازار به سطح ناامیدی رسیده باشد و این تعدیل‌ها نیز به کمک رشد شاخص بازار نیابد.


دادوستد 860 میلیارد تومانی بورس تهران

در پایان معاملات هفته منتهی به 6 بهمن ماه 95، شاخص کل با هزار و 333واحد معادل 1.68درصد کاهش نسبت به هفته قبل از آن، به رقم 78هزار و 49واحد رسید. شاخص بازار اول با هزار و 332واحد کاهش به رقم 55هزار و 255واحد رسید و شاخص بازار دوم با 671واحد کاهش عدد 166هزار و 913واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 2.4درصد و 0.4درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در 5روز کاری این هفته ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 869.9میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل 33درصد کاهش یافته است. در ضمن تعداد 439.1میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 251هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 29درصد و 9درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. براین اساس تعداد 2میلیون برگه اوراق بدهی به ارزش 239.8میلیارد تومان معامله شد که به ترتیب 35 و 33درصد افزایش نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد.

این درحالی است که تعداد 20میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 20میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 44درصد و 43درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شد.


بالاترین حجم معاملات در فرابورس

بازار فرابورس ایران معاملات هفته گذشته را با خرید و فروش 1086میلیون ورقه به ارزش 789میلیارد تومان پشت‌سر گذاشت که این میزان معاملات در 309هزار دفعه صورت گرفت. نسبت به هفته پیشین درحالی که با افت حجم و ارزش در مقابل افزایش 170درصدی تعداد دفعات معاملات روبه‌رو بودیم، اما نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد این متغیرها به ثبت رسید. بررسی معاملات در بازارهای فرابورس حاکی از آن است که بیشترین حجم و ارزش معاملات به ترتیب به بازار دوم با دادوستد 489میلیون سهم و بازار ابزارهای نوین مالی با نقل و انتقال 496میلیارد تومان اختصاص داشت. به این ترتیب در بازار دوم 489میلیون سهم به ارزش 175میلیارد تومان و در بازار ابزارهای نوین مالی 19میلیون ورقه به ارزش 496میلیارد تومان مورد مبادله قرار گرفت. در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز که یک ماه از راه‌اندازی آن می‌گذرد شاهد معامله 200هزار سهم به ارزش 700میلیون تومان بودیم که نسبت به هفته پیشین با افت حجم و ارزش معاملات همراه بود.

از دیگر رخدادهای بازار سهام فرابورس می‌توان به عرضه عمده 5درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان و عرضه اولیه 10درصد از سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان در بازار دوم اشاره کرد. بر این اساس هفته پیش در تاریخ دوم بهمن ماه در گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات معامله بلوک «کرمان» به ارزش 11.8میلیارد تومان و همچنین عرضه اولیه «غگلستا» با کشف قیمت 990تومان برای هر سهم در گروه محصولات غذایی جز قند و شکر در روز سه شنبه پنجم بهمن ماه رقم خورد. رصد ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در صنایع فرابورس نیز نشان می‌دهد به ترتیب سه گروه محصولات غذایی و آشامیدنی جز قند و شکر، پیمانکاری صنعتی و سایر محصولات کانی غیرفلزی با ارزش معاملاتی بالغ بر 47.7، 43.9 و 26.7میلیارد تومان سهم 17، 16 و 10 درصدی را از ارزش کل معاملات دراختیار گرفته‌ و رتبه‌های اول تا سوم را به دست آورده‌اند.

در هفته‌یی که پشت‌سر گذاشتیم همچنین اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن در بازار ابزارهای نوین مالی به ترتیب به تعداد 5، 14 و 0.3میلیون ورقه به ارزش 456.2، 15.9 و 24.8 میلیارد تومان دست به دست شدند. اوراق گواهی تسهیلات مسکن در حالی با رشد حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات روبه‌رو شد که اوراق بدهی و ETFها افت حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به ترتیب بازار دوم، پایه و اوراق بدهی نیز به ترتیب 43، 27 و 17درصد از ارزش کل بازار فرابورس ایران را به خود اختصاص دادند و پس از آن بازار اول، اوراق تسه، ETFها و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در رده‌های بعدی ایستادند.


افزایش ارزش سهام بورس آسیا

سیاست‌های محافظه‌کارانه ترامپ باعث شد ارزش دلار به کمترین میزان ۷ هفته گذشته برسد و ارزش سهام بازارهای بورس آسیا به بیشترین میزان 3,5 ماه گذشته جهش پیدا کند. به گزارش «تعادل» به نقل از رویترز، ارزش سهام بازارهای بورس آسیا به‌دلیل افزایش ارزش سهام داوجونز امریکا و نیز فعالیت بخش‌های صنعتی در ژاپن صورت گرفته است. بعد از آنکه دونالد ترامپ تمرکز خود را روی بخش اقتصادی به‌ویژه صنعت امریکا متمرکز کرد ارزش سهام داوجونز برای نخستین‌بار به سطح 20هزار واحد رسید. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سهام اروپا هم از این افزایش تبعیت کند و شاخص FTSE انگلیس و داگس آلمان و جی‌داک‌سی فرانسه نیز با شاخص‌های بالاتری بازگشایی شوند.

براساس این گزارش، شاخص MFCI ژاپن 0.8درصد افزایش یافت و به بیشترین میزان از 11 اکتبر رسید. همچنین شاخص KS11 کره یک‌درصد افزایش یافت و HSI نیز رشد 1.3درصدی پیدا کرد و همچنین شاخص SSEC شانگهای 0.2درصد در آستانه تعطیلات سال جدید چین افزایش یافت. شاخص نیکی ژاپن هم رشد 1.7درصدی داشت.

به گزارش رویترز، تاکاهاشی یک تحلیلگر در توکیو می‌گوید: هیجان امروز بازارهای آسیا اساسا از بالا رفتن ارزش سهام شب گذشته امریکا نشأت گرفته است از سوی دیگر مردم درباره درآمد شرکت‌های ژاپنی به‌ویژه کارخانه‌های ماشین‌آلات بسیار خوش‌بین هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر