مرکل به شعارهای انتخاباتی قدیمی متوسل شد

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۵۲

گروه جهان|

صدراعظم آلمان با طرح شعارهای انتخاباتی قدیمی در کشورش از آلمانی‌ها خواست در انتخابات عمومی سال جاری فعالانه از ارزش‌های مرتبط با دموکراسی و آزادی دفاع کنند. به گزارش خبرگزاری آلمان، آنگلا مرکل در گردهمایی حزبش در غرب آلمان تاکید کرده که گروه‌های دست راستی مانند جنبش بیگانه‌ستیز «پگیدا» حق ندارند تصمیم بگیرند چه کسی حق دارد از امتیاز تعلق داشتن به آلمان بهره‌مند باشد و چه کسی از این امتیاز محروم شود. مرکل بدون نام بردن مستقیم از این گروه، برای ایجاد تمایز با گروه‌های راست افراطی گفته است: «همه ما، ما همگی مردم هستیم.»

اشاره مرکل به گروه‌های راست افراطی بود که برای جلب‌توجه از شعارهایی مانند «ما مردم هستیم» استفاده می‌کنند. جنبش پگیدا در بخش‌های شرقی آلمان که تا سال 1990 در کشور آلمان شرقی قرار داشت طرفداران زیادی دارد. این جنبش شعار «ما مردم هستیم» را از اعتراض‌های ضدکمونیستی در آلمان شرقی که در اواخر دهه 1980 به‌طور منظم روزهای دوشنبه در سراسر آلمان شرقی به‌خصوص در لایپزیگ برگزار می‌شد، گرفته است. پدر مرکل نیز در آلمان شرقی یک کشیش بود که این مساله در رشد او در رهبری سیاسی تاثیر خود را به‌جا گذاشته است. مرکل همچنین یکی دیگر از شعارهای قدیمی را دوباره مطرح کرده است. او یک شعار سیاسی مربوط به نخستین روزهای آلمان پس از جنگ را غبارروبی کرده و گفته که تمرکز او در انتخابات سال آینده بر مفهوم «خوشبختی برای همه» خواهد بود.

لودویگ ارهارد نخستین وزیر اقتصاد پس از جنگ آلمان، در دهه 1950 زمینه را برای یک رشته اصلاحات اقتصادی تحت شعار «خوشبختی برای همه» فراهم کرد. این اصلاحات زمینه‌سازی چیزی شد که بعدها از آن به عنوان معجزه اقتصادی یاد شد. خبرگزاری آلمان نوشته: سخنان مرکل ممکن است گوش شنوای زیادی پیدا نکند زیرا بسیاری از رای‌دهندگان بر این باورند که به‌جای تمرکز بر ارزش‌ها و آزادی‌های مدنی باید از رکود اقتصادی جلوگیری کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر