برج طغرل از گزند مترو در امان ماند

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۷۸۳


معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تاکید کرد: خط مترو از محدوده آثار تاریخی «برج طغرل» و «قبرستان ابن‌بابویه» بیش از ۴۵۰متر فاصله دارد و یک ناظر از میراث فرهنگی با پروژه همراه است. به گزارش ایسنا، از اواسط شهریورماه امسال خبرهایی از آغاز تجهیز ایستگاه مترو در فضای میانی «برج طغرل» و «قبرستان ابن‌بابویه»با حدود ۱۲۰متر فاصله رسید، اقدامی که تا آن زمان هیچ استعلامی از میراث فرهنگی نکرده بود و حتی پیش از آن تجربه تکرار آن در طول چند سال گذشته در شهرهای مختلف به دست آمده و پیامدهایش را همه می‌دانستند.

آن مسیر انتخابی از سوی مترو، پس از ایستگاه دولت‌آباد، ایستگاه‌هایی در کارخانه سیمان ری، برج طغرل، حرم حضرت شاه عبدالعظیم (ع) و در ادامه از ضلع شرقی حرم عبور می‌کرد. چند روز پس از اعلام این خبر، میراث فرهنگی وارد عمل شد و با توقف عملیات از تخریب بخش مهمی از تاریخ شهرری جلوگیری کرد.

سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در این زمینه توضیح داد: پس از توقف عملیات و ارائه نقشه‌ها از سوی شهرداری به میراث فرهنگی، شهرداری موظف به تعیین یک خط جدید شد و این کار با وجودهزینه کردن میلیون‌ها تومان هزینه بیشتردر اولویت قرار گرفت. وی با تاکید بر اینکه انتخاب یک خط جدید که از این محوطه دور باشد برای شهرداری بار مالی سنگینی را به همراه داشت، ادامه داد: در جلسات مشترک شورای فنی استان تهران با میراث فرهنگی و شهرداری خط جدید با حدود ۵۰۰ متر فاصله از این محوطه تاریخی ارائه و سرانجام تایید شد. به گفته او، در حال حاضر نیز شهرداری در این فاصله در حال تجهیز ایستگاه و حفر تونل است و کارشناس ناظر میراث فرهنگی نیز در مکان مستقر است. سیروس‌نیا ادامه داد: با توجه به اینکه نمی‌توانیم در حال حاضر هیچ ذهنیتی نسبت به احتمال وجود آثار تاریخی در منطقه مورد توافق میراث فرهنگی و شهرداری برای خط جدید مترو داشته باشیم، افزود: کارشناس ناظر مستقر در محل، موظف است در صورت کشف یا بالا آمدن نشانه یا اثری تاریخی از محدوده در دست حفاری کار را متوقف کرده و به میراث فرهنگی اعلام کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر