برگزاری نمایشگاه پر ازدحام در شمال تهران ممنوع است

۱۳۹۵/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۱۶۶

گروه راه و شهرسازی

ترافیک، برگزاری نمایشگاه الکامپ در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، مطالبات شهرداری و لزوم توجه به انجام حسابرسی‌ها از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در نشست دیروز پارلمان شهری پایتخت بود. در ابتدای جلسه مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر از برگزاری پنج نمایشگاه در محل دایمی نمایشگاه‌های تهران گلایه و اظهار کرد: برگزاری همزمان پنج نمایشگاه به معنای آن است که حقوق مردم کمترین ارزشی برای مسوولان ذی‌ربط ندارد. سخنان چمران در شرایطی عنوان شده که نمایشگاه شهر آفتاب در جنوب تهران با هدف برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب ساخته شده است.

چمران با اشاره به برگزاری نمایشگاه پر ازدحام الکامپ در محل دایمی نمایشگاه گفت: برای چندمین بار است که یادآوری می‌کنیم، برگزاری نمایشگاه‌های پر ازدحام و نیز چند نمایشگاه همزمان خلاف مقررات و توافقنامه با سازمان نمایشگاه‌هاست. متاسفانه بار دیگر شاهد ترافیک پر ازدحامی بودیم که به واسطه نمایشگاه الکامپ در محورهای مواصلاتی در محدوده بزرگراه شهید چمران ایجاد شده بود. هر چند پلیس راهور تهران تلاش‌های گسترده‌یی جهت روان‌سازی ترافیک داشت ولی اصولا پلیس راهنمایی و رانندگی نباید اجازه برگزاری این نمایشگاه را می‌داد. به گفته چمران، بر اساس توافقی که با شهرداری، نیروی انتظامی و سازمان نمایشگاه منعقد شده برگزاری نمایشگاه‌های پر ازدحام و همزمان خلاف مقررات است.

پیشنهاد افزایش یک‌ساعته کار مترو

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین پیشنهاد داد که در اعیاد و ایامی که جشن‌های مذهبی و ملی محسوب می‌شوند، ساعات کار مترو تهران یک ساعت افزایش یابد.

چمران در این باره گفت: در شب‌هایی که منتهی به اعیاد است با مشکل ترافیک مواجه می‌شویم از این رو پیشنهاد می‌کنم به ساعات کار مترو یک ساعت اضافه شود.

به گفته چمران ساعات کار اتوبوسرانی تا پاسی از شب ادامه دارد، ولی به واسطه اهمیتی که مترو در حجم بیشتر جابه‌جایی مسافران دارد ‌باید در چنین روزهایی یک ساعت به ساعت کار مترو اضافه شود.


هرج و مرج ترافیکی

اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز در نشست دیروز شورای شهر تهران از وضعیت ترافیکی شهر پایتخت انتقاد کرد و گفت: نکته این است که ترافیک عصرگاهی تهران از حد بی‌نظمی فراتر رفته و شاهد هرج و مرج ترافیکی هستیم. به گفته وی خطوط قرمز قانون ترافیکی در نوردیده شده و رانندگان وسایل نقلیه نه توجهی به چراغ قرمز راهنمایی دارند و نه توجهی به خطوط ویژه، گویی از ساعت 16 به بعد قانونی در شهر حکمفرما نیست و این امر سبب شده ساحت مدیریت شهری خدشه‌دار شود.

رییس کمیته عمران شورا اظهار کرد: بهبود وضعیت ترافیک همکاری همه دستگاه‌های مسوول را می‌طلبد و از این رو باید هر چه سریع‌تر اقدامی از سوی مدیریت شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی در این زمینه صورت گیرد.


عامل فرونشست زمین در مولوی

خبر فرونشست زمین در خیابان مولوی نیز موضوع محور صحبت‌های احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در نشست دیروز شورای شهر تهران بود. بخشی از خیابان مولوی صبح روز جمعه و در پی حفاری مترو ریزش کرد. به گفته دنیامالی محدوده‌های جنوبی و مرکزی شهر آکنده از خاک سست، آب انبار‌ها و تاسیسات فرسوده هستند و توجه به مسائل ایمنی در این محدوده‌ها باید بیشتر باشد. دنیامالی در این باره تاکید کرد: با توجه به اینکه محدوده‌های جنوبی و مرکزی شهرداری استحکامات ناپایداری هستند، از این رو انجام عملیات‌هایی نظیر حفاری‌های مترو باید با دقتی بیش از آنچه در سایر نقاط انجام می‌شود، صورت گیرد. وی افزود: از جهتی وجود آب انبار‌ها و قنوات در این محدوده‌ها که مدت‌ها می‌شود، خالی از آب شده موجبات سستی بیشتر خاک را فراهم آورده است. از طرفی ما مجبوریم برای رعایت قوانین برای احداث خطوط مترو از زیر شریان‌های اصلی و محور‌های مواصلاتی حفاری‌ها را انجام دهیم. این شرایط سبب شد تا شرکت مترو در عملیات حفاری مذکور از دستگاه تی‌بی‌ام استفاده کند و از عملیات حفاری به روش دستی اجتناب ورزد، چرا که در این صورت امکان بروز حادثه بسیار افزایش می‌یافت. این امر حاکی از آن است که توجه به مسائل ایمنی صورت گرفته است.

به گفته وی باید در نظر داشت به دلیل شرایط ویژه این محدوده و در کنار آن حجم وسیعی از عملیات‌های حفاری در این محدوده‌ها توجه به مسائل ایمنی دو چندان ضرورت دارد.


زمینه‌ساز کاهش حوادث

پرویز سروری، رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص نشست زمین در میدان محمدیه گفت: چنانچه منابع مورد نیاز مترو از سوی دولت تزریق شود، سرعت عملیات حفاری با دقت بیشتری انجام می‌شود و این به معنای کاهش حوادث از جمله فرونشست‌هاست. به گفته سروری در حال حاضر نیاز مبرم شهر تهران به خطوط مترو و تکمیل شبکه حمل و نقلی بر همگان آشکار است حال آنکه به دلیل عدم تخصیص مطالبات شهرداری در این زمینه از سوی دولت عملیات حفاری و احداث خطوط مترو با وقفه همراه بوده است. از این رو شهرداری برای جبران این نقیصه سرعت ساخت خطوط را افزایش داده تا با تکمیل هر چه بیشتر خطوط مترو شاهد گره‌گشایی از ترافیک خیابان‌ها باشیم. رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا اظهار کرد: در حال حاضر نگرانی ما از این است که وقتی 100 کیلومتر مترو در دست ساخت آماده بهره‌برداری شود واگنی برای استفاده وجود نداشته باشد.

سروری یاد آور شد: البته این امر ناقض نادیده گرفتن مسائل ایمنی نیست ولی بدون شک تخصیص مطالبات شهرداری می‌تواند تاثیر شگرفی در توسعه و تکمیل خطوط مترو و متعاقب آن شبکه حمل و نقل عمومی داشته باشد.

اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر نیز با اشاره به موضوع سرمایه‌گذاری‌ها در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: بیش از دو دهه است که از سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌ها در شهرداری می‌گذرد و این موضوع در زمان شهردار کنونی بیشتر شده که بر همین اساس پیشنهاد می‌شود، کمیسیون برنامه و بودجه گزارشی در این خصوص تهیه کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر