رویای ایرانی برای ورود به باشگاه هواپیماسازان

۱۳۹۵/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۱۶۵

عباس آخوندی: قرارداد خرید هواپیما از ایرباس این هفته نهایی می‌شود

گروه راه و شهرسازی

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از امضای قرارداد قطعی با ایرباس در هفته جاری خبر داد و گفت: جزئیات این قرارداد در روز امضای آن، اعلام خواهد شد. علی‌اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی نیز از تلاش ایران برای ایجاد زمینه‌های همکاری با ایرباس و بویینگ در خط تولید این نوع از هواپیماها خبر داد.

روز گذشته عباس آخوندی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه راه‌سازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته گفت: جزئیات قرارداد با ایرباس و تعداد فروند هواپیماهای خریداری شده و چگونگی فاینانس هواپیماها در روز قرارداد رسانه‌یی می‌شود.

فخریه کاشان با بیان اینکه در جریان مذاکرات با ایرباس و بویینگ یکی از اصلی‌ترین پیگیری‌های ایران به وجود آمدن همکاری‌های تکنولوژی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بود، تصریح کرد: در جریان توافق با ایرباس کمیته‌یی به ریاست رییس سازمان هواپیمایی کشوری کار خود را آغاز کرد که در چارچوب آن، شرایط توان شرکت‌های ایرانی بررسی می‌شود تا امکان آن به وجود بیاید که تعدادی یا حتی یک شرکت ایرانی بتواند در خط تولید ایرباس قرار گیرد.

وی ادامه داد: در قرارداد با بویینگ ما همین موضوع را پیگیری کردیم و امیدواریم این مساله در تامین و نگهداری این هواپیماها در ایران لحاظ شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل درباره‌ چگونگی مذاکره ایران با دیگر شرکت‌های هواپیماساز نیز گفت: ما با شرکت ایتالیایی - فرانسوی ATR مذاکرات خوبی داشتیم که امیدواریم به زودی به قرارداد منجر شود. مذاکرات با شرکت‌هایی مانند میتسو بیشی ژاپن، امبرائر برزیل و بمباردیه کانادا نیز ادامه دارد که هنوز به توافق خاصی منجر نشده است.

فخریه کاشان درباره احتمال ورود هواپیمای سوخو ۱۰۰ به آسمان ایران نیز بیان کرد: بنده تاکنون هیچ مذاکره‌یی با شرکت سوخو برای ورود این هواپیما به ایران نداشته‌ام و ایران‌ایر نیز در این زمینه ورود نکرده است. حال اگر دیگر شرکت‌های هواپیمایی‌ مذاکره‌یی با آنها داشته‌اند ما از آن بی‌خبریم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل همچنین با بیان اینکه ایران در جریان مذاکرات خود با ایرباس و بویینگ تمام مسائل اقتصادی مدنظر در کشور را مورد بررسی قرار داده و براساس این نیازها تصمیم‌گیری کرده است، اظهار کرد: طبق توافق‌های صورت گرفته با مجوز فعلی اوفک ۱۵ فروند هواپیما از شرکت بویینگ و ۳۷ هواپیما از شرکت ایرباس به ایران تحویل خواهد شد.

اصغر فخریه کاشان با بیان این‌ مطلب توضیح داد: طبق اصولی که تمام مجوزهای اوفک دارد این مجوزها براساس یک زمان‌بندی ارائه می‌شود و در این رابطه بین ایران و دیگر کشورها تفاوتی وجود ندارد. از این‌رو با توجه به مذاکراتی که ما با ایرباس و بویینگ داشته‌ایم و البته توانایی خطوط تولید آنها، توافق‌هایی در این زمینه صورت گرفته تا بخشی از قرارداد خرید ایران براساس مجوز فعلی و بخشی از آنها در گامی پس از مرحله اولیه انجام گیرد.


جزئیات ورود بویینگ

وی درباره جزئیات توافق صورت گرفته با بویینگ تصریح کرد: طبق این قرارداد ۱۵ فروند هواپیما در گام نخست ایران تحویل داده می‌شود که از این میان 6 فروند خود بویینگ تامین مالی خواهد کرد و مابقی را ایران تامین می‌کند. از ۷۴ هواپیمای باقی‌مانده در حال حاضر ایران تامین مالی ۳۵ فروند هواپیما را آماده قرارداد کرده است، برای ۳۹ هواپیمای باقی‌مانده نیز عجله‌یی نداریم و در انتظار آن خواهیم بود تا شرایط اقتصادی تصویر آینده را مشخص کند.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل ادامه داد: در حال حاضر رتبه‌بندی ایران در بیمه‌های صادراتی از 7 گروه موجود 6 است. ما امیدواریم در جریان تصمیماتی که در ماه آینده گرفته خواهد شد این عدد به 5 کاهش پیدا کند تا ریسک سرمایه‌گذاری در ایران به پایین‌ترین سطح خود برسد. با توجه به این شرایط می‌توانیم امیدوار باشیم که پول تامین شده برای قراردادهای خرید هواپیما ارزان‌قیمت‌تر شود و از این‌رو ایران عجله‌یی برای نهایی شدن فاینانس هواپیماهای باقی‌مانده نخواهد داشت.

فخریه کاشان درباره‌ توافق با شرکت ایرباس نیز گفت: ایرباس پس از نهایی شدن قرارداد ۳۷ فروند از هواپیماهای خریداری شده توسط ایران را با مجوز فعلی اوفک تحویل خواهد داد که مساله تامین مالی آن نیز حل شده است. ۲۳ فروند هواپیمای دیگر نیز که پس از انقضای مجوزهای فعلی اوفک تحویل می‌شوند، در حال حاضر مذاکرات مربوط به تامین مالی را پشت سر گذاشته‌اند و حدود ۳۸ هواپیمای باقی‌مانده نیز در مراحل بعدی تعیین تکلیف خواهند شد.

تاثیر بازگشت احتمالی تحریم‌ها

وی با اشاره به مساله احتمال بازگشت تحریم‌ها با عنوان یکی از نگرانی‌های مطرح شده در جریان مذاکره اقتصادی ایران، ادامه داد: در این زمینه چند سوال وجود دارد مانند آنکه شاید تحریم‌های قبلی بازگردد، شاید تحریم‌های جدیدی به وجود ‌آید و شاید قرارداد به امضا رسیده بنا به هر دلیلی غیرقانونی، غیرمعتبر یا غیر قابل اجرا شود. از این‌رو ما در مذاکرات با شرکت‌های هواپیماساز تلاش کرده‌ایم این نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل توضیح داد: با توجه به زحماتی که مسوولان وزارت خارجه کشیدند اوفک در راهنمای جدید خود به صراحت اعلام کرد، اگر قراردادی با ایران امضا شود این قرارداد تا زمان باقی بودن برجام اعتبار خواهد داشت و پس از آن 2 طرف وقت دارند تا 6 ماه مسائل مربوط به این قرارداد را حل کنند. تا پیش از این ما مجبور بودیم در صورت برهم خوردن شرایط به شکل فوری تمام باقی‌مانده توافق‌ها را تسویه کنیم، اما مجوز جدید اوفک این موضوع را برای ما برطرف می‌کند.


مبلغ پیش‌پرداخت اول ایران‌ایر

وی اظهار کرد: در حال حاضر میانگین سن هواپیماهای ایران ۲۳ سال است و این در حالی است که زمان بازنشستگی هواپیما ۲۵ سال تعیین شده است. این یعنی اگر ما فکری جدی به حال ناوگان‌مان نکنیم به زودی حتی تعداد زیادی از هواپیماهای موجود نیز قابل استفاده نخواهند بود.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل افزود: این موضوع در چارچوب اقتصاد مقاومتی تعریف می‌شود، زیرا وقتی ایرانی‌ها برای سفرهای داخلی یا بین‌المللی مجبور می‌شوند به ایرلاین‌های خارجی مراجعه کنند، یعنی ما منابع ارزی خود را خیلی راحت به شرکت‌های خارجی داده‌ایم.

فخریه کاشان درباره چگونگی تامین مالی پیش‌قسط‌های ایران‌ایر برای خرید هواپیماهای جدید نیز توضیح داد: ایران‌ایر در این مرحله باید حدود یک میلیارد دلار پیش‌پرداخت را ظرف 4 سال تامین کند. از این رقم حدود ۳۳۰ میلیون دلار از طریق صندوق توسعه ملی، ۱۲۰ میلیون دلار از طریق اوراق صکوک و حدود ۵۰۰ میلیون دلار با استفاده از سرمایه‌های خارجی که ایران‌ایر با اتکا به خود و نه به دولت تامین کرده، به وجود خواهند آمد.

به گفته قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی، طبق گزارش توجیهی ایران‌ایر با رسیدن نخستین هواپیماها نه‌تنها امکان بازپرداخت اقساط وجود دارد که حتی پیش‌پرداخت‌های بعدی نیز با استفاده از همین هواپیماها ممکن خواهد بود. اگر باز هم در تامین مالی مشکلی به وجود بیاید ما راه‌حل‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم که هیچ محدودیتی نخواهد داشت. پیش‌پرداخت نخست ایران‌ایر ۲۲۷ میلیون دلار است و کل فرآیند پیش‌پرداخت در 4 مرحله اجرایی خواهد شد.


تحویل 8 فروند هواپیمای ایرباس

همچنین مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده ایرباس همچنان در ایران هستند، گفت: بویینگ در سال آینده میلادی هیچ هواپیمایی را به ما تحویل نمی‌دهد، اما قرار است ایرباس ۸ هواپیما را در سال ۹۶ تحویل دهد.

فرهاد پرورش با اشاره به اینکه صندوق بازنشستگی ایران‌ایر یکی از مشکلات ماست که باعث کاهش سرمایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: امکان دریافت وام از بانک‌های داخلی را نداریم.

وی با بیان اینکه هما قبل از انقلاب 100درصد دولتی بود اما 100درصد خصوصی اداره می‌شد، تصریح کرد: در پسابرجام و پس از سفر رییس‌جمهوری به فرانسه، مقدماتی برای برنامه بلندمدت هما بر اساس معیارهای متعدد پیش‌بینی شد. بر این اساس تفاهمنامه‌یی با ایرباس و ATR برای مناطق کم‌برخوردار کشور امضا شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر