افتتاح نخستین موزه خاک ایران

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۹۴۵


نخستین موزه خاک ایران در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک با حضور رییس انجمن علوم خاک ایران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان افتتاح شد. به گزارش ایسنا، رییس انجمن علوم خاک ایران شعبه گلستان در مراسم افتتاح این موزه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اظهار کرد: با تلاش مسوولان، این موزه در استان گلستان و برای نخستین بار در کشور در گروه خاک‌‎شناسی دانشگاه منابع طبیعی و کشاورزی گرگان افتتاح شد.

فرهاد خرمالی با اشاره به اینکه فاز نخست موزه خاک ایران با اعتباری بالغ بر ۳۰میلیون تومان افتتاح شد، عنوان کرد: فاز دوم این طرح نیز با تخصیص۲۰میلیون تومان تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. وی در خصوص موزه خاک ایران گفت: در این موزه 30مونولیت خاک استان گلستان جمع‌آوری شده و برنامه داریم که بانک اطلاعاتی خاک‌های استان را نیز ایجاد کنیم.

رییس انجمن علوم خاک ایران شعبه گلستان در ادامه با اشاره به اینکه از سال 2015 لغایت 2024 به عنوان دهه خاک در جهان معرفی شده است، عنوان کرد: رابطه خاک و فعالیت بشر، پیگیری مفهوم کلیدی امنیت خاک، مخزن کربن و کاهش تغییرات اقلیمی از مواردی است که در دهه جهانی خاک مورد توجه قرار دارد.

خرمالی با بیان اینکه از 12 راسته خاک در دنیا 7راسته آن در کشور قابل نقشه‌برداری است، اظهار کرد: از 7 راسته خاک موجود در ایران 5مورد از آن به صورت غالب و 2راسته از آن به صورت لکه‎یی در استان گلستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در استان گلستان معضلات زیادی در بخش خاک وجود دارد، تصریح کرد: تغییر کاربری اراضی شیبدار و زمین‌های شور و فقر عناصر غذایی از جمله این معضلات است. رییس انجمن علوم خاک ایران شعبه گلستان خاطرنشان کرد: مهرماه سال آینده کنفرانس جهانی «لُس» با همکاری دانشگاه‌های بن، کلن، هانوفر، لانژو و انجمن علوم خاک ایران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر