هشدار درباره رشد جمعیت در اطراف تهران

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۹۳۰

گروه راه و شهرسازی آزاده کاری

جلسه علنی این هفته شورای شهر اگرچه بدون هیچ مصوبه‌یی به پایان رسید، اما اتفاق مهم این جلسه هشداری بود درباره عواقب گسترش خطوط مترو به شهرک‌های پیرامون پایتخت، همچنین افزایش جمعیت در این مناطق و به بحران کشاندن شرایط شهری تهران بر اثر این افزایش‌ها. هشدارهایی که با سخنان مهدی چمران آغاز شد.

به گزارش «تعادل»، در جلسه روز گذشته شورای شهر مهدی چمران، رییس این شورا از آنچه عدم همکاری دولت در اختصاص بودجه مترو تهران خواند، انتقاد کرد. او همچنین گفت: انتقال خطوط مترو به شهرهای اقماری تهران انتظار اشتباهی است. زیرا این نقاط از پایه و اساس اصلا نباید به وجود می‌آمدند. اینکه برای تسهیل در تردد ساکنان این شهرک‌ها و برای اینکه راحت‌تر و با سرعت به تهران بیایند به آنها مترو نیز بدهیم تفکر اشتباهی است.

چمران با یادآوری بی‌توجهی دولت به پرداخت بودجه مترو گفت: فراموش کرده‌ایم که هدف از ساخت مترو چه بوده است و تصمیم می‌گیریم از بودجه‌یی که نداریم، مترو را به شهرهای اطراف ببریم. بیان این مطالب احساسی است و بعد از انجام بررسی‌ها متوجه می‌شویم بار معضلات کنونی تهران به واسطه مهاجرت‌هایی که به دلیل بی‌آبی و بیکاری در دیگر مناطق رخ داده، بر دوش شهر تهران افتاده و خروج از این معضلات نیاز به برنامه منسجم دارد.


ریشه حاشیه نشینی

رییس شورای شهر با اشاره به بحث حاشیه‌نشینی در اطراف شهر تهران گفت: سال‌هاست بحث‌هایی در زمینه حاشیه‌نشینی داریم و هنوز به نتیجه مثبتی در این زمینه نرسیده‌ایم، اما باید بگویم این معضل در شورای شهر و مصوباتش ریشه دارد.

وی با اشاره به اینکه در روند تصویب برخی قوانین، مقرر شد از حریم تهران زمین‌هایی برای ساخت شهرها اختصاص یابد، تصریح کرد: در آن زمان به دلیل اینکه اعضای شوراها از ساکنان اطراف تهران بودند، بر تصویب این قوانین اصرار ورزیدند و بلایی برای تهران و سایر شهرهای بزرگ به وجود آوردند.

چمران یادآوری کرد: در گذشته روستایی داشتیم که کمتر از هزار نفر جمعیت داشت، اما امروز به جمعیت آن به بیش از هزاران نفر افزایش یافته است. نقاطی که در اطراف تهران هستند شهر نیستند، درست است که یک میلیون جمیعت دارند اما با ۲ پاسگاه یا یک درمانگاه اداره می‌شوند و زیرساخت‌های شهری ندارند، برای همین است که همه خدمات را از تهران دریافت می‌کنند.

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد که جلسه‌یی با نمایندگان مجلس برای برون‌رفت از این مشکل برگزار شود. وی همچنین خطاب به اعضای شورای شهر گفت: به جای آنکه به مسائل سیاسی و بی‌جا بپردازیم بهتر است به این مسائل بپردازیم تا مشکلات تهران را حل کنیم.


ایجاد ۲ استان جدید در جوار تهران

احمد دنیامالی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه افزایش جمعیت اطراف تهران خطرناک است، اظهار کرد: اتفاقاتی که در حاشیه پایتخت می‌افتد، بحرانی است. رشد جمعیت در شهر تهران و شهرهای اطراف از هیچ قاعده‌یی پیروی نمی‌کند؛ چراکه در سال ۵۵ جمعیت استان تهران ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بود که از این میان ۴ میلیون نفر در شهر تهران زندگی می‌کردند، اما براساس سرشماری جدید مشخص شده که استان تهران ۱۳ میلیون جمعیت دارد که در این میان سهم تهران ۸ میلیون جمعیت ثابت است. وی با تاکید بر اینکه نسبت جمعیت شهرهای اطراف به پایتخت خطرناک است، تصریح کرد: در حال حاضر با شرایطی مواجه هستیم که ۶۰ نقطه روستایی در اطراف تهران به شهر بدل شده‌اند و خطر بالقوه‌یی به شمار می‌روند؛ چراکه اگر این روند کنترل نشود، به زودی این شهرها به استان تبدیل می‌شوند.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه دور از انتظار نیست که در آینده‌ نزدیک 2 استان در جنوب شرق و جنوب غرب تهران ایجاد شود، گفت: در جنوب شرق تهران شهرهای پاکدشت، پیشوا، قرچک، ورامین و... را داریم که بالای یک میلیون نفر جمعیت دارند و از سوی دیگر رباط‌کریم، احمدآباد مستوفی، پرند و... نیز حدود یک میلیون جمعیت دارند که به زودی می‌توانند مدعی شوند که قابلیت استان شدن دارند.

دنیامالی با اشاره به اینکه در شورای شهر تهران مقوله حریم باید جدی گرفته شود، اظهار کرد: متاسفانه نشانه‌های خوبی وجود ندارد و قطعا به دلیل ترکیب مختلف قومیتی شاهد افزایش معضلات فرهنگی و اجتماعی خواهیم بود که بر سلامت روحی شهروندان تهرانی تاثیرگذار است.

چمران نیز درباره افزایش جمعیت شهر تهران، اظهار کرد: سال‌هاست این بحث‌ها انجام می‌شود ولی هنوز به نتیجه نرسیده است. به گفته چمران، بعضی روستاها به خاطر بی‌آبی و بیکاری خالی از سکنه شده و اهالی آنجا به شهرها کوچ کرده‌اند.

وی مجددا تاکید کرد: اعضای شورا در کمیته‌یی که قرار است با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شود به جای اینکه به مسائل سیاسی بپردازند، به مسائل اساسی شهر بپردازند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر