گروه‌های تکفیری تاریخ را ترور می‌کنند

۱۳۹۵/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۱۷۶


تخریب آثار تاریخی، باستانی، مراکز فرهنگی و اماکن دینی توسط گروه‌های تکفیری داعش و القاعده در کشورهای گوناگون جهان عرب از مرز یک هزار مورد گذشت. انجمن حمایت از آثار فرهنگی و باستانی سوریه گزارش داده است که از آغاز بروز بحران خونین در سوریه در سال 2011 تاکنون بیش از 900موقعیت تاریخی، باستانی و مجسمه شخصیت‌های ملی این کشور توسط سایر گروه‌‌های تروریست تکفیری در این کشور تخریب شده است. طبق گزارش ارائه شده از سوی این انجمن، اغلب موقعیت‌های تخریب شده مانند معابد بعلشمین و برج‌ها و طاق‌نصرت‌های شهر باستانی تدمر(پالمیرا) در مرکز سوریه، تل عجاجه آشوریان در شرق کشور، اوروپوس و افامیا در غرب که در لیست میراث فرهنگی و انسانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده‌اند به وسیله گروه‌های تکفیری به‌ کلی ویران یا نیمه ویران شده‌اند. از سوی دیگر در گزارش جامع سازمان یونسکو آمده است که دو سوم بخش قدیمی شهر حلب به ویژه مسجد جامع حلب و مناره‌های آن که در دوران سلجوقیان ساخته شده و نیز بخشی از بازار بزرگ شهر که قدمت چند صد ساله دارد، ویران یا دچار آتش‌سوزی شده است.

در عین حال به «قلعه الحصن» در نزدیکی شهر حمص که در دوره سلطه صلیبی‌ها ساخته شده و نیز به موزه پازل معره النعمان در جنوب حلب آسیب‌های جدی وارد آمده است. این درحالی است که جماعت داعش پس از تصرف شهر الرقه در شرق سوریه مزار عمار یاسر صحابه رسول خدا(ص) و یار وفادار امیرمومنان(ع) و نیز بارگاه شهدای جنگ صفین را به‌کلی ویران کرده است.

به موازات آن نبش قبر حجر بن عدی، صحابه دیگر پیامبر اکرم(ص) در منطقه مرج العذرا در شرق دمشق بخشی از جنایات داعش بوده است. این درحالی است که آثار فرهنگی، دینی و باستانی سرزمین بین‌النهرین(عراق) هم که از ارزش‌های معنوی و مادی فراوانی برخوردار هستند از عملیات پاکسازی فرهنگی گروه‌های کینه‌توز تکفیری در امان نبوده است. گروه تکفیری داعش تعداد چهار منطقه باستانی متعلق به دوره‌های قبل از میلاد مسیح را که ارزش تمدنی گرانبهایی داشتند، تخریب کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر