اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۷۰

اقدامات بانک مرکزی به نفع سهامداران است

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس گفت: اقدام بانک مرکزی در افزایش انضباط مالی بانک‌ها به نفع سهامداران است.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در گفت‌وگو با فارس با بررسی چشم‌انداز بازار سرمایه ایران در ماه‌های پیش رو گفت: سایه رکود بر کسب و کار کشور در سه یا چهار گذشته درحالی سنگینی کرده که اگر تنها به سیاست‌های اقتصادی دولت نگاه کنیم، به خوبی درمی‌یابیم که منطق اقتصادی در این اوضاع و احوال راه‌حل‌هایی همچون افزایش بهره بورس از سرمایه، کار یا انضباط بخشی را ارائه می‌دهد و این درحالی است که عمر چهار ساله دولت‌ها برای اجرای این برنامه‌ها کفاف نمی‌دهد. روح‌الله حسینی‌مقدم با بیان اینکه راه‌حل‌های اقتصادی خروج از رکود برنامه‌های ریشه‌یی و بلندمدتی را می‌طلبد تا سرمایه با روش‌های مناسب و نرخ منطقی به بازدهی برسد، عنوان کرد: تجربه رکود تورمی در دنیا کمتر رخ داده و به تبع آن نسخه‌های درمانی کمتری نیز در دسترس وجود دارد.

وی افزود: طبیعی بود که دولت بین انتخاب میان سیاست‌های ضد تورمی و ضد رکودی بر کنترل تورم متمرکز شود. سیاستی که امکان دامنه‌دار شدن رکود را افزایش می‌داد و در مقابل اگر برکنترل رکود تمرکز می‌کرد، اعتراض‌ها بر سر کاهش قدرت خرید مردم و تورم لجام‌گسیخته بالا می‌گرفت. با وجود همه انتقاد‌ها بالاخره سیاست ضد تورم از سوی دولت انتخاب و هدف‌گذاری شد که با وجود کنترل آن اما در برخی صنایع بورسی مشکلات عدیده‌یی به وجود آمد. حسینی‌مقدم با اشاره به فرآیند سودآوری شرکت‌های بورسی از سه سال گذشته تا به امروز گفت: اجرای سیاست ضد تورم نشان می‌دهد که سود هر سهم پس از کسر مالیات شرکت‌ها از 55 هزار میلیارد تومان به تدریج به 48هزار میلیارد تومان و 45هزار میلیارد تومان کاهش یافته که در واقع وجود رکود را تایید کرده است.

وی ادامه داد: وقتی پای صحبت‌ صاحبان صنایع می‌نشینیم، همواره نسبت به سخت‌تر شدن فروش و از طرفی عدم تامین سرمایه در گردش با نرخ مناسب اعتراض می‌کنند.


یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس درج شد

یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در اوراق بهادار با درآمد ثابت با پرداخت سود ماهانه در فهرست نرخ‌های بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس درج شد.

براساس مصوبه‌ بورس اوراق بهادار تهران، صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌ معامله امین یکم با نماد «امین یکم» از دیروز در فهرست نرخ‌های بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران درج شد. براساس این گزارش؛ تعداد واحدهای در نظر گرفته شده جهت پذیره‌نویسی معادل 99میلیون واحد سرمایه‌گذاری عادی است و ارکان این صندوق نیز شامل تامین سرمایه امین و کارگزاری امین آوید به عنوان موسسان، تامین سرمایه امین به عنوان مدیر صندوق، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی به عنوان متولی صندوق و بازارگردان صندوق نیز تامین سرمایه امین هستند. همچنین پس از آغاز فعالیت صندوق در پایان هر مقطع زمانی که ماهانه و در آخرین روز هر ماه است در صورتی که ارزش خالص روز واحدهای سرمایه‌گذاری بیش از قیمت مبنای واحد‌های سرمایه‌گذاری باشد، تفاوت بین ارزش خالص روز واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق و قیمت مبنای آنها محاسبه شده و متناسب با تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری به حساب کسانی که در پایان آن مقطع دارنده واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق محسوب می‌شوند، واریز می‌شود. پس از این پرداخت، ارزش خالص روز هر واحد سرمایه‌گذاری معادل قیمت مبنای آن می‌شود. به علاوه اینکه مدیر صندوق باید به گونه‌یی برنامه‌ریزی کند تا پرداخت نقدی فوق حداکثر دو روز کاری پس از هر دوره پرداخت نقدی پرداخت شود؛ در غیر این صورت، مدیر باید به ازای هر روز تاخیر در پرداخت نقدی معادل هشت در ده هزار از مبلغ قابل پرداخت را به سرمایه‌گذار ذی‌نفع بپردازد.


بررسی مزایای قیمت‌گذاری گوشت مرغ در بورس کالا

شفافیت عنصر اصلی بورس کالا در قیمت‌گذاری گوشت مرغ است. بازار باید از روش‌های سنتی و منسوخ قیمت‌گذاری فاصله بگیرد. عرضه گوشت مرغ در بورس کالا برنامه‌ریزی‌های کلان در این خصوص را تسهیل می‌کند و مشکلات کمبود و مازاد عرضه را از بین خواهد برد. به گزارش«تعادل» به نقل از بورس کالای ایران، نامه‌یی مبنی بر درخواست انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌یی تولید گوشت مرغ و انجمن ملی طیور ایران برای عرضه مرغ در بورس کالا چندی پیش منتشر شد با این مضمون که عرضه مرغ (ازجمله مرغ منجمد) در بورس کالای ایران در قالب قراردادهای نقدی و سلف عرضه صورت پذیرد تا موجبات شکل‌گیری بازاری رقابتی با کشف نرخ منصفانه فراهم شود. در این رابطه سعید اصغری‌فرد، دبیر انجمن ملی طیور ایران درخصوص مزایای عرضه گوشت مرغ در بورس کالا گفت: نخستین مزیت عرضه مرغ در بورس کالا کشف نرخ این کالا با مکانیسمی صحیح و شفاف است. در این شرایط واسطه‌های غیرضرور حذف می‌شوند و کالا در بستری صحیح به دست مصرف‌کننده می‌رسد. با عرضه مرغ در بورس کالا میزان تولید قابل برنامه‌ریزی خواهد شد و مازاد یا کسر تولید ایجاد نمی‌شود.

در صورت وجود مازاد تولید می‌توان برای صادرات آن از پیش برنامه‌ریزی کرد و مشکلاتی از قبیل افت شدید قیمت و بالا رفتن قیمت به دلیل افزایش یا کاهش عرضه به وجود نخواهد آمد. وی ادامه داد: از دیگر مزایای عرضه گوشت مرغ در بورس کالا گردش صحیح نقدینگی و حذف مشکل وصول مطالبات خواهد بود چراکه تسویه خریدها در بستر اتاق پایاپای صورت می‌پذیرد و خریدار نمی‌تواند از ایفای تعهدات خود سر باز بزند. از طرفی تولید‌کننده هم ملزم به رعایت استانداردهای تولید خواهد شد و کیفیت کالای عرضه شده نیز مشخص خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر