کلهر کنسرت رایگان برگزار می‌کند

۱۳۹۵/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۶۵

نوازنده چیره‌دست کمانچه با هدف ترویج موسیقی سنتی و اصیل ایرانی و حمایت از علاقه‌مندان به موسیقی در مناطق محروم ایران، کنسرت‌های رایگان برگزار می‌کند. به گزارش ایسکانیوز براساس خبر دریافتی، کیهان کلهر که در هفته‌های آینده برای برگزاری تور موسیقی دور ایران با عنوان«پردگیان باغ سکوت» عازم تهران خواهد شد، اعلام کرد که در ادامه این تور و بعد از برگزاری کنسرت در شهرهای بوشهر، شیراز، اهواز به مناطق محروم ایران سفر می‌کند تا در آنجا کنسرت رایگان برگزار کند.

این کنسرت‌ها دی ‌ماه در شهرهای تربت حیدریه و زاهدان برگزار خواهند شد. هدف اصلی از برگزاری کنسرت علاوه بر ترویج موسیقی سنتی و اصیل ایرانی، حمایت از علاقه‌مندان به موسیقی در مناطق محروم ایران است، چون هیچ موسیقیدانی حاضر به برگزاری کنسرت در این نواحی نیست با وجود اینکه مردم این نواحی از عشق و شعور بالایی نسبت به موسیقی ایرانی برخوردارند.

کلهر که به ‌تازگی با آلبوم «هاونیاز» برنده جایزه منتقدان آلمان در بخش«موسیقی جهان» شده است، ۲۰ و ۲۱ آذر ماه در تالار حافظ شیراز، ۲۳ آذر در سالن سینما شهید آوینی بوشهر و ۲۵ آذر در تالار آفتاب شهر اهواز کنسرت می‌دهد. او پس از برگزاری کنسرت‌های دونوازی‌اش همراه با اردال ارزنجان از ۱۳تا ۱۶ آذر ماه در تالار وحدت «پردگیان باغ سکوت» را در همراهی با نوید افقه(تنبک)، هادی آذرپیرا(تار)، و علی بهرامی‌فرد(سنتور) آغاز می‌کند. این کنسرت در ادامه تور کنسرت‌های دور ایران کلهر است که اردیبهشت ‌ماه امسال در تهران و برخی شهرستان‌ها برگزار و با استقبال پرشور مخاطبان موسیقی مواجه شد. این ‌بار نیز تمام بلیت‌های «پردگیان باغ سکوت» در کمتر از ۳۰دقیقه به فروش رسید. سهیل زارعی، تهیه‌کنندگی این مجموعه کنسرت را برعهده دارد.

کیهان کلهر، آهنگ‌ساز و نوازنده کرد زبان اهل ایران است که در کنار کمانچه، تنبور، سه‌تار و شاه‌کمان نیز می‌نوازد. کلهر در زمینه آهنگسازی برای موسیقی متن فیلم هم فعالیت داشته است. او با هنرمندان مختلف از فرهنگ‌های دیگر همکاری‌هایی داشته است. همکاری هنری کلهر با اردال ارزنجان از ترکیه، شجاعت حسین خان از هند، یویوما از چین، ژائو ژیپینگ، عالیم قاسمف از جمهوری آذربایجان، بروکلین رایدر از امریکا، ارکستر فیلارمونیک نیویورک، کوارتت کرونوس و گروه سازهای بادی هلند او را به هنرمندی بین‌المللی تبدیل کرده است. کلهر با هنرمندان ایرانی ازجمله محمدرضا شجریان، علی‌اکبر مرادی، شهرام ناظری، حسین علیزاده و گروه دستان هم به اجرای موسیقی پرداخته است. کلهر تنها موسیقی‌دان ایرانی است که ۴ بار نامزد جایزه گرمی امریکا شده است. نوای کمانچه کیهان کلهر در موسیقی متن فیلم«جوانی بدون جوانی» ساخته فرانسیس فورد کاپولا ازجمله آثار به یاد ماندنی اوست. جوانی بدون جوانی که سال ۲۰۰۷میلادی ساخته شد، فیلمی کاملا شخصی از فیلمسازی است که در میانسالی قرار دارد و اتفاقا تجربه دلنشینی را هم داشته است. موسیقی شنیدنی و گوش‌نواز «اسالدو گولیچف» از نقاط مثبت فیلم است که شنیدن نوای مسحورکننده کمانچه کیهان کلهر آن را دو چندان می‌کند.

اساتیدی از «کیهان کلهر» به عنوان جهانی‌ترین مرد موسیقی ایران یاد کرده‌اند. وی مدت‌ها عضو گروه دستان بود و در کنسرت‌های این گروه به همراه استاد شهرام ناظری به نوازندگی و تنظیم پرداخت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر