تنش آبی 30 شهر در تابستان 95

۱۳۹۵/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۵۸

پاون| معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از ذخیره 450 میلیون مترمکعب آب شرب با اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف و تقاضا در تابستان سال جاری خبر داد.

حمیدرضا تشیعی‌ با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه سالانه بیش از 637 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی نشده است، افزود: مخازن ذخیره موجود، شب‌ها آبگیری می‌شوند تا ضمن اینکه در طول روز شبکه‌ها را تغذیه می‌کنند، مردم نیز دچار مشکل نشوند که در این بخش نیز برای شهرهای بیش از 30 هزار مشترک حدود 3.5 میلیون متر مکعب کمبود مخزن داریم که برای تامین این کمبود، باید 1160 میلیارد تومان اعتبار مالی داشته باشیم.

تشیعی با اشاره به اینکه در بخش زون‌بندی شبکه‌ها نیز به اعتباری حدود 2 هزار میلیارد تومان نیاز داریم و حدود 57 درصد شهرهای کشور نیاز به اصلاح زون‌بندی دارند، افزود: با توجه به کمبود منابع آبی و تزاید خشکسالی در کشور، باید با اقدامات مدیریت تقاضا و مصرف، این تنش را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه از سال 92 موضوع تنش آبی به صورت ویژه در شهرهای کشور به‌خصوص در فصل تابستان برای تامین آب شرب مردم مطرح و در حوزه ستادی وزارت نیرو و آب و فاضلاب کشور مورد پیگیری قرار گرفت، افزود: در قالب یک برنامه مدون، اقدامات اضطراری وضعیت تنش آبی را در تابستان هر سال مدیریت کردیم و ذکر این نکته ضروری است که در تابستان سال جاری با اقدامات انجام شده درمجموع 301 شهر کشور با تنش آبی و بین 10 تا 20 درصد دچار کمبود آب بودند که تلاش شد تابستان بدون قطعی گسترده سپری شود.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه تعداد این شهرها در تابستان سال گذشته 547 شهر با 50 میلیون نفر جمعیت شهری بود که با اقدامات انجام شده در سال جاری به 301 شهر با جمعیت حدود 35 میلیون نفر کاهش یافت، افزود: بخشی از اقدامات اضطراری انجام شده در تامین، انتقال و توزیع آب، چاه‌هایی حفاری شدند یا چاه‌هایی از بخش خصوصی اجاره یا خریداری شد. وی ادامه داد: همچنین اقداماتی که در خطوط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ انجام شد، درمجموع 9 هزار و 635 لیتر در ثانیه به ظرفیت تولید آب کشور افزوده شد. او اضافه کرد: در بخش اقدامات تقاضا و مصرف، اقداماتی شامل اصلاح شبکه‌ها، کاهش پرت، مدیریت فشار در شبکه‌های توزیع، شناسایی انشعاب‌های غیرمجاز و حذف آنها انجام شد که در مجموع 3 هزار و 598 لیتر آب در ثانیه از این محل ذخیره شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر