صادرات 9میلیارد دلاری منطقه ویژه پارس در سال95

۱۳۹۵/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۵۷


گروه انرژی| مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس روز گذشته و در جریان بازدید خبرنگاران از این منطقه، به جمع اصحاب رسانه آمد تا آنها را در جریان روزگاری که بر منطقه پارس می‌گذرد، قرار دهد.

وی در این نشست خبری که در شهر عسلویه برگزار شد، به بررسی مسائلی چون سرمایه‌گذاری و موفقیت صادراتی این حوزه پرداخت. مهدی یوسفی همچنین از تلاش این ارگان در همسویی با کاهش آلاینده‌ها در جهت حفظ محیط‌زیست از یک سو و ارتقای فرهنگ‌سازی در حوزه مسوولیت اجتماعی از سوی دیگر نام برد.

به گزارش «تعادل» و به نقل از شانا، یوسفی در این نشست خبری به طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها مجموعه پالایشی سیراف است که روزانه ٤٨٠هزار بشکه میعانات گازی را به نفتا تبدیل خواهد کرد، مجتمع پتروپالایشی کنگان برای جداسازی اتان از فاز ١٢ از دیگر طرح‎ها به‌شمار می‌آید و انتظار می‌رود در مجموع در این دو طرح 4میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود.

مدیر سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس همچنین درخصوص کاهش گازهای مشتعل برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی گفت: در ١٠ فاز نخست منطقه ویژه پارس‌جنوبی در سال ٨٧ در طول یک هفته، ٥٦‌میلیون مترمکعب گاز در مشعل‌ها سوزانده می‌شد و این رقم در سال ٩٣ حدود ١٠میلیون مترمکعب و در سال ٩٤ به کمتر از 8میلیون مترمکعب رسید و در سال ٩٥ این رقم به کمتر از 5میلیون مترمکعب رسیده است.

یوسفی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در ١٠ فاز نخست پرونده مطلوبی داشته است و ابلاغیه وزیر نفت درباره تشکیل کمیته عالی محیط‌‌زیست را دریافت کرده‎ایم که اعضای آن از شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی و پتروشیمی‎ها هستند، اصلاحات و برنامه‌های آنها را به‎طور دایم در کمیته مرور و موفقیت‌های آنها ثبت و کنترل می‌شود. وی یادآور شد: حجم سوزاندن گازهای مشعل در فازهای ١٥ و ١٦ اکنون کاهش یافته است.

بخش دیگری از سخنان مدیر سازمان منطقه ویژه پارس، به میزان صادرات منطقه پارس اختصاص داشت. یوسفی گفت: در 7ماهه گذشته حدود ٢٠میلیون تن کالا به ارزش ٩میلیارد دلار از سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس صادر کرده‎ایم که به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه پارسال ٣٧درصد و از نظر ارزش نیز ١٩درصد رشد نشان می‎دهد. وی ادامه داد: کل صادرات سال ٩٣، ٢١میلیون تن بوده و امسال در 7ماهه گذشته به حدود ٢٠میلیون تن رسیده‌ایم، این رقم پارسال حدود ٢٤,٥میلیون تن بود. یوسفی تاکید کرد: در 7ماهه امسال شاهد رشد ٦٥درصدی در افزایش صادرات میعانات گازی بوده‌ایم و در زمینه صادرات کالاهای غیرنفتی نیز شاهد افزایش ١٨درصدی بودیم. یوسفی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تمهیدات اندیشیده شده در زمینه مدیریت بحران گفت: در گذشته مدیریت واحدی در این حوزه وجود نداشت که با همکاری وزارت نفت و سازمان پدافند غیرعامل از ٢ماه گذشته فرمانده ارشد و مدیرعامل HSE مشخص شد و اکنون کارها طبق روال پیش می‌رود.

مدیر سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: از ابتدای تاسیس منطقه ویژه پارس تا به امروز حدود ٦٥٠میلیارد تومان صرف زیرساخت‌هایی برای توسعه بخش‎های فرهنگی، اجتماعی در شهرستان‌های بوشهر شده است. وی اعلام کرد: اکنون ٦١هزار نیروی انسانی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس کار می‌کنند که از این تعداد ١٠هزار نفر در شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی، ٢٠هزار نفر در مجتمع‌های پتروشیمی و ٣١هزار نفر نیز در دیگر بخش‌ها فعال هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر