اخبار

۱۳۹۵/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۳۲

تحقیق در مورد سقوط پهپاد فیس بوک

بلومبرگ مقامات مسوول در امریکا در حال تحقیق در مورد سانحه‌یی هستند که منجر به سقوط پهپاد فیس بوک به نام Aquila شده است. این پهپادها برای تسهیل دسترسی به اینترنت در نقاط دورافتاده طراحی شده‌اند.

این سانحه در جریان نخستین پرواز این پهپاد در تاریخ 28 ژوئن رخ داده و در جریان آن کسی زخمی نشده است. فیس بوک قصد دارد با به پروازدرآوردن هزاران پهپاد در نقاط مختلف جهان دسترسی بی‌سیم به اینترنت را در تمامی نقاط کره زمین ممکن کند و البته از این طریق به معرفی خدمات و برنامه‌های رایگان اختصاصی خود به مردم دنیا بپردازد. پیش از این یکی از ماهواره‌هایی که قرار بود با پشتیبانی مالی فیس بوک به همین منظور به فضا پرتاب شود آتش گرفت و برنامه‌های این شرکت ناکام ماند. همچنین ارائه این خدمات در کشور هند با برخی مقاومت‌ها و نگرانی‌های سیاسی مواجه شده و تداوم آن در هاله‌یی از ابهام قرار دهد.

پهپادهایی که فیس بوک به این منظور طراحی کرده بال‌هایی دارند که عریض‌تر از بال‌های بوئینگ 737 است و دارای چهار موتور الکتریکی است. تعدادی از این پهپادها با موفقیت آزمایش شده‌اند ولی در مورد قدرت باتری‌ها، وضعیت آیرودینامیکی، توان سیستم‌های کنترل آنها ابهاماتی وجود دارد.


اپلیکیشنی برای پیش‌گیری از مرگ با عکس سلفی

سی بی‌سی کانادا گروهی از محققان تلاش می‌کنند تا اپلیکیشن مناسبی برای جلوگیری از وقوع حوادث دلخراش و حتی مرگ ناشی از گرفتن تصاویر سلفی ارائه کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۲۷ مرگ مرتبط با گرفتن عکس سلفی روی داده است.

نگرانی‌های مربوط به افزایش چنین مرگ‌هایی محققان را بر آن داشته که به دنبال طراحی اپلیکیشنی باشند که مانع از بروز چنین مرگ‌هایی می‌شود. اکنون گروهی از محققان در دانشگاه کارنگی ملون با بررسی موقعیت‌های خطرناکی که افراد در حین سلفی گرفتن در آنجا حاضر می‌شوند، طراحی و ساخت اپلیکیشنی را آغاز کرده‌اند که به‌طور خودکار به افراد درخصوص قرار گرفتن در چنین موقعیت‌های خطرناکی هشدار می‌دهد.

این اپلیکیشن که روی تلفن همراه نصب می‌شود با سنجش زوایای مختلف سطوح شیبدار و سایر فاکتورهای مرتبط با در معرض خطر قرار گرفتن سلامت افراد حاضر در عکس هشدار لازم را منتشر می‌کند.


احراز هویت گردشگران با فناوری تشخیص چهره

دیلی میل یک شهر مشهور گردشگری در چین از نوعی فناوری تشخیص چهره برای ورود گردشگران به آن استفاده می‌کند که دقیق‌تر از انسان است. این سیستم از چند دوربین برای تشخیص افراد در زمان نزدیک شدن به دروازه شهر ووژن استفاده کرده و تصویر آنها را طی چند ثانیه در پایگاه داده‌یی که از بازدیدکنندگان ثبت‌شده، بررسی می‌کند.

این فناوری تشخیص چهره از دقت 99. 77 درصد برخوردار بوده و می‌تواند افراد را بهتر از یک انسان تشخیص دهد.

شهر باستانی ووژن پیش از این با استفاده از یک سیستم ورود با بلیط به نظارت بر بازدیدکنندگان می‌پرداخت اما این سیستم به سادگی قابل سوءاستفاده بود و برخی افراد با به اشتراک‌گذاری بلیط‌های خود از پرداخت خودداری می‌کردند.

در مرحله بعدی از یک ابزار شناسایی اثرانگشت استفاده شد اما باعث ایجاد صف‌های طولانی می‌شد و بسیار زمان‌بر بود.

برخلاف ابزار تشخیص اثرانگشت، سیستم تشخیص چهره از دوربین استفاده می‌کند و می‌تواند چهره‌ها را طی چند ثانیه شناسایی کرده، زمان انتظار برای ورود و خروج از ووژن را کاهش دهد.

این سیستم که توسط موتور جست‌وجوی «بایدو» ساخته شده، مبتنی بر شبکه‌های عصبی است که می‌توانند مقادیر زیادی از اطلاعات (بیش از یک میلیارد چهره) را با دقت 99.8 درصد پردازش کنند. این سیستم علاوه بر تشخیص چهره همچنین می‌تواند حرکات صورت را شناسایی کند، از این رو هیچکس نمی‌تواند با استفاده از یک ماسک آن را فریب دهد.


اپل تولید «روترهای بی‌سیم» را متوقف کرد

بلومبرگ اپل بخشی را که در این شرکت برای طراحی و تولید روترهای بی‌سیم تاسیس کرده بود، منحل کرد تا بیشتر بر روی تولید محصولات مصرفی کاربران متمرکز شده و میزان فعلی درآمدهای خود را حفظ کند.

برنامه‌ریزی اپل برای تعطیل کردن بخش تولید روترهای بیسیم از سال گذشته میلادی آغاز شد و قرار شد مهندسان شاغل در این بخش به گروه‌های توسعه محصولات دیگر و از جمله اپل تی وی منتقل شوند. اپل سرمایه‌گذاری جدی در این زمینه را از سال 2013 آغاز کرد و از سال 2015 نشانه‌های بازگشت از این تصمیم کم کم هویدا شد. روترها ابزار دسترسی لپ تاپ‌ها، گوشی‌ها و دیگر ابزار به وب بدون نیاز به استفاده از کابل هستند.

این شرکت در حال حاضر سه روتر بی‌سیم به نام‌های

AirPort Express، AirPort Extremeو AirPort Time را به فروش می‌رساند که به ترتیب 99، 199 و 299 دلار قیمت دارند و اپل طی سه سال اخیر از محل فروش این محصولات درآمد چندانی نداشته است.

میزان کل فروش این روترها در کنار اپل تی وی و ساعت اپل در سال مالی 2016 بالغ بر 11. 1 میلیارد دلار بوده که تنها 5 درصد از کل فروش اپل را شامل می‌شود.



مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر