اخبار کلان

۱۳۹۵/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۷۰۵

مالیات براساس ادعا و حدس و گمان از کسی اخذ نمی‌شود

رییس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این ادعا که در زمان رکود نباید از مردم مالیات گرفت، گفت: مالیات براساس سود و زیان از مودیان اخذ می‌شود، نه براساس ادعا و حدس و گمان؛ لذا اسناد مبنای تشخیص درآمد افراد است.

به گزارش «تعادل» و به نقل از رسانه مالیاتی، سید کامل تقوی‌نژاد در جمع مدیران مالیاتی استان تهران گفت: عده‌یی می‌گویند در زمان رکود نباید از مردم مالیات گرفت که در پاسخ به این عده باید گفت، مالیات براساس سود و زیان از مودیان اخذ می‌شود، نه براساس ادعا و حدس و گمان؛ لذا اسناد و مدارک صحیح و اصولی مربوط به فعالیت اقتصادی افراد مبنای تشخیص درآمد آنان است و از سوی دیگر نیز ما قصد نداریم به هر بهانه و دلیلی از مردم مالیات بگیریم و وضعیت اقتصادی مردم را در نظر می‌گیریم. با ذکر این مطلب که قشر عظیمی از مردم مخاطب نظام مالیاتی هستند، خواستار احترام به مردم، رفع مشکلات آنان و تعامل و توافق با مودیان برای وصول عادلانه مالیات شد. وی با تاکید بر استفاده حداکثری مدیران کل و ممیزان کل از اختیارات موضوع مواد 238 قانون مالیات‌های مستقیم و 29 قانون مالیات بر ارزش افزوده، همچنین تفویض اختیار بخشودگی جرایم قابل بخشش قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده به مدیران کل امور مالیاتی سراسر کشور تا پایان سال 96 اظهار داشت: مدیران صف به نحو شایسته‌یی از این اختیارات برای تفاهم و تعامل با مودیان استفاده کنند.


ورود شورای رقابت به موضوع واگذاری سهام

رییس شورای رقابت از پیگیری واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا به شرکت‌های فرعی ایجاد شده توسط همین خودروسازان در شورای رقابت خبر داد.

رضا شیوا در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که براساس قانون در واگذاری سهام، شرکت‌های بزرگ نباید با ایجاد شرکت‌های فرعی اقدام به فروش سهام خود کنند، اما عملا در شرکت‌های خودروسازی کشور به نام واگذاری این موضوع انجام شده و درحقیقت شرکت اصلی با یک یا چند واسطه سهام خود را تملک می‌کنند؛ آیا شورای رقابت به این موضوع ورود پیدا می‌کند یا خیر، اظهار داشت: این امر در صنعت خودرو کشور برای شورا هم سوال‌برانگیز است به نحوی که در حال حاضر کارشناسان مرکز ملی رقابت در حال بررسی واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به شرکت‌های مختلف هستند. وی تصریح کرد: به محض تکمیل اطلاعات شورای رقابت، نظر نهایی خود را اعلام خواهیم کرد. به گزارش تسنیم، طبق ماده 198 قانون تجارت هیچ شرکتی نمی‌تواند سهام خودش را خریداری کند. اما خودروسازان در ایران این قانون را دور زده‌اند به گونه‌یی که شرکت اصلی یک یا چند شرکت فرعی را ایجاد و مالکیت عمده آن را در اختیار می‌گیرد. شرکت تازه تاسیس، از نظر قانون تجارت حق دارد سهام هر شرکتی را تملک کند؛ بنابراین اقدام به خرید سهام شرکت اصلی می‌کند. در واقع شرکت اصلی با یک یا چند واسطه، سهام خود را تملک می‌کند.


دولت آماده واگذاری 40هزار پروژه عمرانی است

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌یی مبنی بر تعیین نرخ ۳۳ هزار ریالی (۳۳۰۰ تومان) هر دلار امریکا را در لایحه بودجه سال آینده رد کرد و گفت: در این لایحه درآمدهای ارزی دولت -آن هم بر مبنای ریال- پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایرنا، ایرج ندیمی اظهار کرد: لایحه بودجه سال آینده که اکنون در دولت در دست بررسی است، بر مبنای دلار و نرخ آن بسته نمی‌شود بلکه عددی به عنوان کل درآمدهای ارزی در سال آینده پیش‌بینی شده است. وی افزود: اینگونه نیست که دولت عدد خاصی را به عنوان قیمت ارز در بودجه در نظر گرفته باشد و از این رو اعداد مطرح شده در رسانه‌ها تنها یک گمانه‌زنی و امری واهی است. نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از آنجا که دولت درآمد حاصل از صادرات اعم از نفتی و غیرنفتی را در تدوین بودجه در نظر می‌گیرد، دیگر تفاوتی نمی‌کند نرخ ارز در سال آینده چقدر باشد. ندیمی درباره تصمیم دولت برای تدوین بودجه سال آینده برمبنای اجرای طرح یکسان‌سازی نرخ ارز نیز گفت: منظور دولت از یکسان‌سازی، ثبات قیمت ارز نیست و این دو، مقوله‌یی جدا از یکدیگر هستند. مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: همانطور که دولت سود یارانه برخی صنایع و بنگاه‌ها را تحت عناوینی چون وجوه اداره شده مدیریت می‌کند و برای آنها یارانه در نظر می‌گیرد؛ برای بازار ارز نیز به دنبال مدیریت منابع ارزی است به نحوی که آن را از خرید و فروش ارز به بازارهای دیگر منتقل کند.


بررسی کلیات برنامه ملی اشتغال در شورای عالی اشتغال

جلسه کمیسیون تخصصی اشتغال شورای عالی اشتغال با حضورعلی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. در این جلسه که با هدف بررسی

5 دستور زیر برنامه‌های ملی اشتغال شامل «ارائه کلیات برنامه ملی اشتغال»، «طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی»، «ارائه زیربرنامه ملی اشتغال با عنوان طرح کارورزی»، «تحرک بخشی به بازار کار از طریق مشوق‌های بیمه‌یی به کارفرمایان»، «ارائه برنامه مشترک اشتغالزایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه فناوری اطلاعات» برگزار شد، موارد مذکور به بحث و بررسی گذاشته شد و هریک از حاضران در این رابطه نظرات خود را اعلام کردند که درنهایت به تصویب حاضران جهت طرح در شورای عالی اشتغال رسید. به گزارش تسنیم، علی ربیعی در این جلسه خواستار تشکیل گروه همفکری اشتغال و استفاده از ظرفیت استان‌ها شد و گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های استان‌ها با همکاری معاونت توسعه اشتغال مورد بررسی قرار گرفت که 7 استان برای اجرای پایلوت طرح‌های اشتغالی انتخاب شدند. ربیعی همچنین در این جلسه به حضور 4 برند خارجی لباس در کشور اشاره کرد و از اتصال و همکاری آنها با برندهای داخلی خبر داد و توضیح داد: در این زمینه نیز اشتغال خوبی ایجاد شده است. وی حمایت‌های مالی را تنها یک بخش از ایجاد اشتغال در کشور خواند و گفت: در این زمینه همکاری‌های بین بخشی لازم و ضروری است. همچنین طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی با دستورالعمل پیشنهادی دبیرخانه شورای عالی اشتغال به تصویب شورای عالی رسید. به این ترتیب متقاضیان مهارت آموزی که دارای شرایط لازم باشند، می‌توانند ضمن ثبت نام در سامانه ادارات کل فنی حرفه‌ای استان، نسبت به استفاده از دوره‌های آموزش مهارت‌آموزی در مراکز آموزشی واجد شرایط برخوردار شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر