قحطی نقدینگی در بازار سرمایه

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۶۳۸

گروه بورس|

معاملات روز گذشته بازار اگرچه طبق روال روزهای اخیر همچنان بی‌رمق و کم رونق بود اما حجم و ارزش معاملات اندکی نسبت به روزهای گذشته ارتقا یافت. بورس تهران که به نظر می‌رسد هنوز از خواب تعطیلات هفته جاری برنخاسته است اما بازار سهام در برهه کنونی با کمبود نقدینگی در کنار غیبت برخی حقوقی‌های مهم رو به رو شده و فضای سرد و ناامیدانه‌یی بر معامله‌گران بازار القا کرده است. روند اخیر بازار سهام به خوبی نشان می‌دهد، الگوهای تکنیکالی، همه تحلیل‌گران بازار سهام را به اصلاح قیمتی سوق داده است.

به گزارش «تعادل» فارغ از معاملات درون‌گروهی و کدبه‌کد برخی حقوقی‌های شاخص‌ساز، دادوستدهای دیروز بازار سهام با معامله‌گران کوتاه‌نگر و سفته‌بازی همراه بود که با خبر احتمال افزایش صادرات سیمان و تسخیر بازارهای سیمان کشورهای همسایه به خرید سهام نمادهای سیمانی اقدام کردند اما شاخص کل بازار با تکیه بر رشد شاخص قیمتی پالایشی‌ها شاهد افزایش 74واحدی بود. اگرچه در گروه پالایشی و پتروشیمی، رفتار نمادها یکسان نبوده و برخی نمادها در عین افزایش، برخی دیگر ریزش‌ داشته‌اند. به نظر می‌رسد، این افزایش ناشی از عرضه کم سهام برخی نمادها طی معاملات روز گذشته بوده است به طوری که حقوقی‌ها و حقیقی‌های نمادهایی مانند پارسان کوشیدند تا با عرضه‌های تدریجی و آهسته، قیمت فروش سهام این نمادها را متعادل کنند.

از سوی دیگر خریداران نیم‌نگاهی نیز به فلزات اساسی و معدنی‌ها داشته و با خریدهای اندک از سهام این نمادها استقبال کردند. این درحالی است که گزارش‌های جهانی، احتمال رشد شاخص‌های قیمت این نمادها در آینده را پیش‌بینی می‌کند به طوری که انجمن جهانی فولاد، رشد تولید فولاد خام ایران طی ماه اکتبر 2016 را حدود 24درصد و برای 10ماهه سال میلادی بیش از 9درصد اعلام کرد. در این گزارش، تولید فولاد ایران از ابتدای ماه ژانویه تا پایان ماه اکتبر 2016میلادی را 14میلیون و 850هزار تن فولاد خام برآورد کرد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال 2015میلادی(13میلیون و 555 هزار تن) 9.6درصد رشد نشان می‌دهد. رشد تولید فولاد به همراه افزایش تقاضا در بازارهای اروپا، آینده خوبی را برای بازار فولاد پیش‌بینی می‌کند. بنا بر آمار بلومبرگ، قیمت فولاد در اروپا نسبت به ماه قبل 14.12درصد رشد کرده و از ابتدای سال 2016 حدود 58 درصد افزایش قیمت داشته است. البته اتحادیه اروپا در اقدامی، تعرفه‌های تنبیهی ضد فولاد وارداتی روسیه و چین را اعمال کرده و به همین دلیل بخش عمده صادرات فولاد ایران به مقاصد اروپا خواهد بود. بازارهای معدنی نیز چشم انتظار واکنش‌ها در بازارهای جهانی هستند. با وجود کاهش قیمت سنگ آهن در دوره‌های اخیر همچنان 24.1درصد بیشتر از ماه قبل و 54.32 درصد بیشتر از سال قبل بوده و شرایط قیمتی مطلوبی دارد. نمادهای خودروساز نیز طی معاملات روز گذشته با ریزش ارزش سهام روبه‌رو شدند. تحلیل‌های تکنیکالی این نمادها نشان می‌دهد که قیمت سهام خودروسازها به سطح حمایتی نزدیک شده و در روزهای آینده، انتظار می‌رود با رشد شاخص همراه باشند.


نماگرهای بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز(سه‌شنبه 2 آذر ماه 95) با افزایش 74واحدی به رقم 79هزار و 393واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 35واحدی عدد 16هزار و 27واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 42واحدی روی رقم 88هزار و 706واحد ایستاد. شاخص بازار اول نیز درحالی با افزایش 160واحدی به عدد 56 هزار و 318واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 450واحدی به عدد 169هزار و 190واحد رسید. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 180میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 646 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 61 هزار و 332 نوبت دادوستد بود. این درحالی است که ارزش کل معاملات نقدی سهام در بورس تهران دیروز از 150میلیارد تومان فراتر نرفت.

براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت اصفهان با 28واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 21واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 20واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با 23واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 16واحد و ایران خودرو با 13واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های گروه فن‌آوا، حق تقدم خرید سهام معدنی و صنعتی گل‌گهر، ریل‌پرداز سیر، شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه، تولید مواد اولیه داروپخش، ایران یاساتایر و رابر از سوی بازار ناظر سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی کازرون، اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری، صنایع بهداشتی ساینا و اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن آبان 95 بازگشایی شدند.

در داد و ستدهای روز گذشته کمتر از 30میلیون سهم صنعتی دریایی ایران به ارزش بیش از 8 میلیارد تومان از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا، بیش از 24میلیون سهم شرکت اعتباری کوثر مرکزی به ارزش 2.5میلیارد تومان از سوی سهامدار، گسترش صنایع انرژی آذراب 16میلیون سهم به ارزش 3.5میلیارد تومان، بانک آینده 100میلیون سهم به ارزش 11میلیارد تومان، 10میلیون سهم پتروشیمی شیراز به ارزش 2میلیارد تومان، 9میلیون حق تقدم خرید سهام معدنی و صنعتی گل‌گهر به ارزش بیش از یک میلیارد و 6 میلیون سهم پتروشیمی مبین به ارزش 2میلیارد تومان از سوی سهامداران عمده کد به کد شدند.

در جدیدترین اقدام‌ها پس از شائبه قراردادهای عجیب ماشین‌سازی اراک و توقف دیرهنگام نماد معاملاتی این شرکت دیروز درحالی پیش‌بینی سود هر سهم شرکت صنایع بهداشتی ساینا برای سال مالی منتهی به پایان آذر ماه 96 با تعدیل مثبت 25درصدی سود نسبت به گزارش قبلی منتشر شد که این شرکت در تاریخ 12 آذر ماه امسال با تعدیل 29درصدی این عایدی، رقم سود خود را از 465ریال به 328ریال به ازای هر سهم کاهش داده بود.


داد و ستدهای فرا بورس

در جریان بازار دیروز سه‌شنبه دوم آذر ماه تعداد 308میلیون ورقه بهادار به ارزش حدود 237میلیارد تومان در بازارهای فرابورس مورد مبادله قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه با افزایش این نماگرها همراه بود.

شاخص کل نیز پس از افت و خیزهای مکرر کماکان در ارتفاع 833 واحدی روز گذشته باقی ماند و نوسان نزدیک به صفر را تجربه کرد. تقابل تاثیرات مثبت و منفی از جانب برخی نمادهای پتروشیمی و فلزات اساسی موجب برآیند صفر این تغییرات در پایان بازار و توقف آیفکس در همان ارتفاع پیشین شد.

نمادهای«زاگرس»، «ذوب» و «خراسان» درحالی در بازار دیروز بالاترین تاثیر مثبت بر آیفکس را تا سطح حداکثر 0.7واحد گذاشتند که نمادهای«میدکو» و «مارون» تا سطح 0.5واحد موجب افت شاخص شدند و تاثیر منفی بر این نماگر داشتند.

رصد معاملات سهام در بازارهای اول، دوم و پایه نشان می‌دهد در مجموع این سه بازار نماد «حریل» درحالی به عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار شناخته شد که نماد «ذوب» بیشترین ارزش معاملاتی را تجربه کرد. در نماد ریل‌پرداز سیر نزدیک به 12میلیون سهم به ارزش 1.6میلیارد تومان و در نماد ذوب‌آهن نیز تعداد 11میلیون سهم به ارزش حدود 3.1میلیارد تومان مورد مبادله قرار گرفت. همچنین در مجموع این سه بازار تعداد 125میلیون سهم در 16هزار و 476دفعه دادوستد شد که ارزش آن بیش از 35.7میلیارد تومان بود.

نکته قابل ذکر اینکه در پایان بازار نمادهای معاملاتی شرکت‌های ریل‌پرداز سیر و شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه به ‌ترتیب به‌ منظور برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده صاحبان سهام و مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام که هر دو روز شنبه ششم آذر ماه برگزار می‌شوند، متوقف شدند. نماد معاملاتی شرکت گروه فن آوا نیز با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد.

در همین حال بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس دیروز دادوستد 1.8میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از یک‌ هزار و 72میلیارد تومان را به ثبت رساند. در این بازار اعلام شد، نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله پنجم با توجه به سررسید و تسویه مبلغ اسمی این اوراق در تاریخ نهم آذر ماه در پایان معاملات سوم آذر متوقف خواهد شد. همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی نیز کماکان روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن ادامه یافت به طوری که در پایان بازار، بیشترین قیمت این اوراق به 791هزار ریال کاهش یافت. به این ترتیب هر ورقه تسه در قیمت‌های بین 73.6و 79.1هزار تومان مورد مبادله قرار گرفت.


معاملات بورس کالا

در این روز 39هزار و 399 تن انواع مواد پلیمری شرکت‌های پتروشیمی اروند، امیرکبیر، ایلام، آبادان، بندرامام، تبریز، تخت جمشید، تندگویان، جم، رجال، غدیر، قائد بصیر، لاله، مارون، مهر، پتروشیمیایی تخت جمشید پارس و پلی پروپیلن جم به همراه 29هزار و 500 تن انواع قیر شرکت‌های نفت جی و متین‌ساز فعال در تالار مذکور عرضه شد. علاوه بر این 21هزار و 950تن قیر و عایق رطوبتی در تالار صادراتی روی تابلو عرضه می‌رود. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز شاهد عرضه یک هزار تن شمش هزار پوندی 99.8شرکت ایرالکو و 500 تن شمش هزار پوندی 99.7شرکت هرمزال بود. این گزارش حاکی است 17هزار و 860 تن جو دامی، 250تن ذرت دامی، 250تن شکر سفید، 20هزار تن گندم خوراکی و یک هزار تن گندم دوروم در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. همچنین 3هزار و 437تن ذرت دانه‌یی موجودی 13 انبار استان‌های کرمانشاه و کردستان نیز در قالب گواهی سپرده کالایی عرضه شد. علاوه بر این 10تن کشمش بی‌دانه استان همدان نیز در تالار صادراتی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر