اخبار

۱۳۹۵/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۱۸۹

مخالفت با انتخاب شهرداران توسط مردم

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: دولتی شدن شهرداری‌ها آفتی است که دودش به چشم مردم می‌رود.

به گزارش مهر، مهدی چمران در دویست و نود و هفتمین جلسه شورا با اشاره به روند تدوین لایحه مدیریت شهری، گفت: با توجه به اهمیت این لایحه مقرر شده است که نتایج کمیته‌های ۶ گانه در کمیسیون اصلی نیز با حضور وزرا، شهردار و نماینده شورای عالی استان‌ها بررسی شود. از این رو، ما موارد موجود را که به صورت کتابچه در آمده در اختیار اعضای شورا قرار داده‌ایم تا هرچه بیشتر از نقطه نظرات شما استفاده کنیم. وی ادامه داد: یکی از اختلافات مهم در این زمینه نحوه انتخاب شهردار است که عموم شوراهای کشور موافق این هستند که شهردار توسط شوراها انتخاب شود. البته آنچه در کمیته‌ها تصویب شده انتخاب شهردار توسط مردم است ولی از آنجا که در کشور حزب وجود ندارد و انتخاب شهردار یک کار تخصصی است، ‌باید استدلال محکمی در این زمینه ارائه دهیم تا اعضای کمیسیون مجاب شوند که انتخاب شهردار یک کار تخصصی است و باید از سوی شوراها صورت گیرد. رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین گفت: موضوع دیگر پیشگیری هرچه بیشتر از دولتی شدن شهرداری‌هاست، در این لایحه اصلاح امور مدیریت شهری به سازمان شهرداری‌ها واگذار شده و این در حالی است که دولتی شدن شهرداری موجب عدم خدمت رسانی صحیح به شهروندان خواهد شد. وی افزود: ما عموما با این موضوع موافق نبوده و نیستیم و باید از دولتی شدن شهرداری جلوگیری کنیم.


برآورد تلفات زلزله احتمالی تهران در دقایق اولیه

رییس مدیریت بحران شهر تهران گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها در دهه 80 حدود 700 هزار نفر با زلزله 6.4 ریشتری در دقایق اولیه در تهران کشته می‌شدند که اکنون به 36 هزار نفر کاهش یافته است. به گزارش فارس، احمد صادقی گفت: طبق آماری که مرکز مطالعات مسکن وزارت مسکن اعلام کرده 30 درصد ساخت‌وسازها در تهران فرسوده است و اصول ساخت‌وساز بر اساس آیین‌نامه 2800 رعایت نشده و باید نظارت بر آن بیشتر شود. وی با اشاره به اینکه مدیریت بحران مسوولیتی بر دوش ندارد و در بازنگری آیین‌نامه ساخت‌وساز و نظارت بر آن مسوولیتی ندارد، گفت: بحث فرونشست زمین در تهران از دغدغه‌های ماست البته در این شهر فروریزش داریم و علت آن چالش‌هایی است که در زیر سطح وجود دارد یا شکستگی بر اثر آب و لوله‌های مختلف یا عملیات عمرانی ایجاد می‌شود. وی از وجود سامانه خسارت خبر داد و گفت: با توجه به بافت فرسوده دهه 80 پیش‌بینی شد که در دقایق اولیه وقوع زلزله با 6.4 ریشتر باعث کشته شدن 600 تا 700 هزار نفر می‌شود اما اکنون با تغییر فضا و نوسازی بناها به 36 هزار نفر کاهش یافته است. صادقی گفت: مشکل دقایق اولیه نیست بلکه ترکیدگی لوله‌های گاز و سوخت پس از وقوع زلزله وجود دارد که باید آن را مدیریت کرد.


صدور پروانه ساخت 140 برج از سال 90 تا 92

پیروز حناچی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با اعلام این خبر که برای حدود ۱۴۰ برج مسکونی در تهران حدفاصل ۹۰ تا ۹۲ پروانه صادر شده است، گفت: در دولت یازدهم در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران هیچگونه مجوزی برای ساخت و ساز بناهای بلند و برج‌های بی‌ضابطه صادر نشده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مورد ساخت و ساز برج‌های بی‌رویه و بی‌ضابطه در پایتخت گفت: منافع سرمایه‌گذاران و کسانی که سرمایه به شهر می‌آورند، منافع شهروندان به‌ویژه منافع بلندمدت شهروندان و همچنین منافع تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران سه دایره با مساحت مساوی فرض می‌شوند که در فصل مشترک منافع آنها ساخت و سازها شکل می‌گیرند.

حناچی تصریح کرد: در هر جای شهر و با هر مساحتی نمی‌توان اقدام به ساخت برج کرد. وقتی سیستم مانیتورینگ (سیستم کنترل) برای سال‌ها خاموش می‌شود، هر اتفاقی ممکن است در شهر بیفتد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص کم کاری شورای عالی شهرسازی در نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها بر ساخت و سازها نیز گفت: از نگاه ما این اتفاق نیفتاده است و پاسخ به این سوال باید در قالب طرح‌های موجود و مصوب داده شود. وی تاکید کرد: در این مفرهایی نیز وجود دارد که برای انعطاف دادن به طرح‌های توسعه و عمران شهری و طرح‌های جامع است که استفاده ناصحیح از آنها در دوره‌هایی موجب ناهنجاری‌های شهری شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر