اخبار

۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۷۲

درآمد ۱۷ میلیارد دلاری صنایع دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سهم درآمد اقتصاد کشور از صنایع دریایی ۱۷میلیارد دلار است که 4.1درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، گفت: در آینده نزدیک در تعرفه‌های بندری بازنگری می‌کنیم. به گزارش ایرنا، محمد سعیدنژاد اظهار کرد: توسعه دریا محور حداقل در باورهای جامعه جای خودش را باز کرده البته این یک راه طولانی است و نیاز به عبور از خیلی مسیرهای سخت و طولانی داریم. وی تصریح کرد: همایش صنایع دریایی در پسابرجام برگزار شده و به همراه سایر اقدامات شاهد خوبی است که نشان می‌دهد در‌ها برای اقتصاد کشور باز شده است. وی گفت: به عنوان درخواست عمومی از نمایندگان مجلس شواری اسلامی می‌خواهیم در برنامه ششم توسعه موضوع دریا را مود توجه قرار دهند. وی با بیان اینکه سهم درآمد اقتصاد کشور در بخش‌های دریایی 17میلیارد دلار است که 4.1درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، افزود: باید بین بخش‌های مختلف دریایی توسعه متوازن برقرار کنیم و در زمینه استقرار علم و دانش و تامین و تربیت نیروی انسانی و استقرار صنایع دریایی برای پایدار شدن توسعه اقدامات لازم انجام شود.


وزیر حمل و نقل آلمان به تهران می‌آید

وزیر حمل و نقل آلمان روز جمعه در راس هیاتی تجاری به تهران سفر می‌کند و با وزرای حمل و نقل و صنعت ایران دیدار خواهد کرد. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، سخنگوی الکساندر دوبریندت، وزیر حمل و نقل آلمان گفت: وی روز جمعه در راس هیاتی تجاری به تهران سفر می‌کند و با وزرای حمل و نقل و صنعت ایران دیدار خواهد کرد. یک منبع آگاه صنعتی نیز گفته، مقامات شرکت زیمنس نیز در این هیات حضور خواهند داشت. زیمنس از مدت‌ها قبل درحال مذاکره با ایران در مورد سفارش فروش فناوری ساخت ریل و قطارهای‌ ای‌سی‌ای 3 بوده است. این نوع قطارها، مدلی از قطارهای بین شهری هستند که در آلمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. منابع صنعتی گفتند، ارزش این قرارداد بیش از 2میلیارد یورو(2.25میلیارد دلار) خواهد بود.


اعطای امتیاز ساخت قطعه بویینگ و ایرباس به ایران

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: انتقال تکنولوژی، ارائه آموزش و مشارکت در ساخت قطعات و تجهیزات در قرارداد ایران با ایرباس و بویینگ در گذشته مطرح بود و به نظر می‌رسد که در قرارداد نهایی هم لحاظ شده باشد. به گزارش مهر، مقصود اسعدی‌سامانی با اشاره به ادامه مذاکرات ایران با ایرباس و بویینگ گفت: براساس عرف تمام قراردادهای خرید هواپیما، تعمیر و نگهداری برعهده کشور خریدار است ایران هم مستثنا نیست. همچنین انتقال تکنولوژی، ارائه آموزش و مشارکت در ساخت قطعات و تجهیزات در قرارداد ایران با ایرباس و بویینگ در گذشته مطرح بود و به نظر می‌رسد که در پیش‌نویس قرارداد لحاظ شده باشد.


ایران مرکز تبادل ریلی کالای اروپا و آسیای میانه

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با تاکید بر اهمیت توسعه ترانزیت گفت: براساس برنامه قرار است تا سال ۲۰۱۷ تبادل کلیه کالاها میان اروپا و آسیای میانه با خطوط ریلی ایران انجام شود. به گزارش مهر، حسین عاشوری گفت: با توجه به اینکه اغلب بارهایی که از مسیر ترانزیت ریلی ایران جابه‌جا می‌شوند از آسیای میانه در شمال ایران به سمت بنادر خلیج فارس حرکت می‌کنند، ایران به دنبال فعال‌تر کردن کریدور شرق به غرب است. وی افزود: مشکل اصلی در تبادل بارهای جابه‌جا شده از ترکیه و اروپا به سمت آسیای میانه یا بالعکس به تفاوت در مقررات بین‌المللی حمل‌ونقل بار میان کشورهای آسیایی با اروپا و ترکیه بازمی‌گردد. وی ادامه داد: با وجود تفاوت موجود میان قوانین بین‌المللی ترانزیت کالا میان آسیای میانه با ترکیه و اروپا، ایران با هر دو همکاری می‌کند. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه آهن با اشاره به نقش ایران به عنوان پل ارتباطی ریلی بین ترکیه و آسیای میانه گفت: با ادامه نشست‌ها و رایزنی‌های چند جانبه قرار است ظرف دو ماهه آینده قراردادی میان ایران، کشورهای آسیای میانه و ترکیه منعقد شود که براساس آن تا سال ۲۰۱۷ کلیه کالاهای جابه‌جا شده بین اروپا و آسیای میانه از ایران عبور کند.


آمادگی راه‌آهن برای عقد قرارداد تا 100 هزار تن ریل جدید

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: متاسفانه صنعت فولاد برنامه‌های توسعه خود را بدون توجه به راه‌آهن تدوین کرده و این بزرگ‌ترین ایراد فولاد کشور است. به گزارش ایسنا، محسن پورسیدآقایی در مراسم انعقاد خرید ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان اظهار کرد: امروز نخستین قرارداد تولید 40هزار تن ریل با ذوب‌آهن منعقد شد. این کارخانه توانایی تولید ریل U33 را دارد و قرار شد به جای خرید این نوع ریل از خارج کشور، این ریل از ذوب‌آهن خریداری شود. پورسیدآقایی گفت: مطمئن هستیم این ریل با کیفیت و استاندارد مناسب تولید می‌شود و تمام همت دولت در مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و... استفاده از توان داخلی است. وی ادامه داد: درحال حاضر دولت با تمام جو‌سازی‌هایی که وجود دارد، این مسیر را به خوبی طی می‌کند. در دوران گذشته که سرشار از پول و ارتباطات ارزی بودیم این اتفاقات انجام نشد. درحالی که امکان تقویت صنایع داخلی وجود داشت اما در این دولت با وجود تمام مشکلات مالی در صنعت فولاد و راه‌آهن به این سمت حرکت کردیم و امیدواریم این صنعت تقویت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: مقرر شد تا پایان سال ذوب‌آهن ماهانه 10هزار تن از این قرارداد را تحویل دهد و ما نیز به صورت نقدی خریداری کردیم تا شاهد راه‌اندازی این خط در ذوب‌آهن باشیم و پس از این قرارداد نیز آماده عقد قرارداد برای 100هزار تن ریل UIC60 هستیم. پورسیدآقایی افزود: برای خریدهای بعدی نیز که دارای حجم بزرگ‌تریم نیز نیازمند همکاری بانک‌ها و تامین منابع مالی از این طریق هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر