اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۳۳

عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم

در راستای تسویه بخش دیگری از بدهی‌های دولت به طلبکاران غیردولتی، امروز (چهارشنبه 28مهرماه 95) عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم در بازار فرابورس ایران رقم می‌خورد.

به گزارش «تعادل» به نقل از فرابورس، اسناد خزانه مرحله دهم که به تعداد 15 میلیون ورقه به ارزش اسمی هر ورقه یک میلیون ریال توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر شده، در تاریخ 20شهریورماه جاری در بازار ابزارهای نوین مالی پذیرش شده است.

این اوراق به ارزش کل 15 هزار میلیارد ریال در ادامه تسویه بخش دیگری از بدهی‌های طلبکاران غیردولتی به آنها تخصیص یافته که با عرضه اولیه و آغاز معاملات ثانویه این سری از اسناد خزانه در فرابورس ایران، امکان فروش زودتر از سررسید آن و کسب نقدینگی از این طریق وجود دارد. اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم مهرماه جاری منتشر شده و سررسید آن سوم مهرماه سال آینده است. در عرضه اولیه این سری از اسناد خزانه که با نماد معاملاتی «اخزا101»، فردا برای نخستین‌بار شاهد بازگشایی نماد آن در بازار ابزارهای نوین مالی هستیم تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی ازجمله بانک‌ها، نهادهای مالی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاران و تامین سرمایه‌ها، شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های عمومی مانند شهرداری‌ها می‌توانند با در اختیار داشتن کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نسبت به خرید اسناد خزانه اسلامی اقدام کنند.

در حال حاضر با تسویه اسناد خزانه اسلامی مراحل اول تا سوم، معاملات این اوراق در نمادهای اخزا 4 تا 8 در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در جریان است. آن‌طور که مدیر بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس اعلام کرده در قانون بودجه سال 95 با دو سری اسناد خزانه اسلامی روبه‌رو هستیم که در چارچوب بند «ه» و بند «ز» این قانون به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌شوند. به گفته علیرضا توکلی یک سری از این اسناد در ادامه اخزاهای پیشین بوده و در قالب نمادهای اخزا 7 تا 11 قرار می‌گیرند و دسته دیگر این اوراق نیز در چارچوب بند «ز» قانون بودجه منتشر شده‌اند که در قالب نمادهای «سخا 1» و «سخا 2» به بازار معرفی می‌شوند و سررسید آنها پیش از پایان سال جاری است.


آمار واگذاری‌های امسال دولت به 648میلیارد تومان رسید

از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر 6 هزار و 485میلیارد ریال سهم دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده که از این میزان، 1987میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار، 511میلیارد ریال در فرابورس و 3987 میلیارد ریال از طریق مزایده به فروش رسیده است.

به گزارش «تعادل»، بیش از 6000 میلیارد ریال سهم دولتی از ابتدای امسال تاکنون در بورس اوراق بهادار و فرابورس و نیز از طریق مزایده عرضه و فروخته شده است. از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر 6 هزار و 485میلیارد ریال سهم دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده که از این میزان، 1987میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار، 511میلیارد ریال در فرابورس و 3987 میلیارد ریال از طریق مزایده به فروش رسیده است. همچنین از 6 هزار و 485میلیارد ریال سهم دولتی واگذار شده در این مدت، 5523 میلیارد ریال به صورت بلوکی، 889 میلیارد ریال به صورت تدریجی و 73میلیارد ریال به صورت ترجیحی واگذار شده است.

افزون بر این، از این میزان واگذاری، 6362میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های گروه یک ماده دو قانون اصل 44 و 122میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های گروه دو ماده 2 این قانون بوده است. بر اساس این گزارش، طبق اصل 44 قانون اساسی، سال 93 ‌باید سال پایانی واگذاری‌های دولت در کشور باشد که به دلیل ناتمام ماندن واگذاری‌ها، این زمان تا پایان سال جاری تمدید شده است. به علاوه اینکه در بودجه امسال دولت، برای واگذاری شرکت‌های اصل چهل و چهاری به بخش خصوصی مبلغ 16 هزار و 550 میلیارد تومان به سازمان خصوصی‌سازی تکلیف شده است.


بازگشایی‌ نماد شرکت بورس تهران در هفته آینده

حسینی مقدم از بازگشایی نماد شرکت بورس در هفته آینده خبر داد. سید روح‌الله حسینی مقدم در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص بازگشایی نماد شرکت بورس اظهار داشت: بازگشایی نماد شرکت بورس تهران هفته آینده در بورس تهران خواهد بود. وی افزود: بازگشایی نماد بورس تهران در نخستین فرصت منتقل می‌شود که از بازار پایه فرابورس به شرکت بورس با نماد بورس بازگشایی خواهد شد. معاون بورس و اوراق بهادار تهران با بیان اینکه مدت زیادی است که این نماد بسته است، خاطرنشان کرد: از 25 تیرماه این نماد بسته است که سهامداران هم در این زمینه اعتراض دارند.

وی ادامه داد: بازگشایی در قالب 3نماد خواهد بود و با قیمت کمی بیش از 600 تومان و به صورت جداگانه نمادشان فعال خواهد شد. حسینی مقدم تصریح کرد: این شرکت به دلیل اینکه پذیرش جدید محسوب می‌شود روز بازگشایی داریم اما عرضه سهام صورت نمی‌گیرد.

معاون بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه هفته آینده این نماد بازگشایی می‌شود، گفت: فقط یکسری بحث‌های وجود فنی دارد که برطرف می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که چه شرکت‌های دیگری از فرابورس به بورس منتقل خواهند شد؟ خاطرنشان کرد: شرکت پالایش نفت تهران هم‌اکنون نهایی شده، اوایل هفته آینده در بورس تهران بازگشایی خواهد شد و شرکت همکاران سیستم نیز پذیرش شد و پس از شرایطی که هیات پذیرش تعیین کردند و مشکلات حل شد، ابتدا درج و سپس عرضه سهام آن انجام خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر