صدا و سیما برای تعزیه بودجه ندارد

۱۳۹۵/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۸۰۵

مرتضی صفاریان، پیشکسوت تعزیه می‌گوید: از صداوسیما گلایه دارم؛ وقتی می‌گوییم چرا تعزیه‌ها را از تلویزیون پخش نمی‌کنید تا مردم این تعزیه‌ها را بیشتر ببینند، می‌گویند بودجه نداریم. به گزارش ایلنا، مرتضی صفاریان 84 سال دارد و از 6 سالگی تعزیه اجرا می‌کند؛ 79سال پیش تعزیه را با بچه‌خوانی طفلان مسلم آغاز کرده و مدتی هم موافق‌خان بوده؛ اما اکنون ده‌ها سال است که مهم‌ترین مخالف‌خوان تعزیه در ایران و معین‌البکا و ناظم‌البکای تعزیه‌های خوانسار است.

صفاریان در این رابطه با بیان اینکه تلویزیون با وجود اینکه تصاویری از برنامه‌های تعزیه دارد اما اگر هم نشان دهد بخش کوتاهی از یک تعزیه آن هم در قالب صحنه‌یی از فیلم‌ها و مستندهاست، گفت: چند وقت پیش از رادیو و تلویزیون به منزل ما آمده بودند وقتی گفتم چرا از تعزیه‌های تعزیه‌خوان‌های قدیمی و حرفه‌یی‌ترها فیلمبرداری نمی‌کنید تا پخش شود؛ گفتند «بودجه نداریم.» ما می‌گوییم بیایید خوانسار، اتاق فرمان آنجاست و همه امکانات را در اختیار گروه‌تان قرار می‌دهیم تا این 10روزه محرم را فیلمبرداری کنید اما این اتفاق نمی‌افتد.

این مخالف‌خوان پیشکسوت تعزیه ادامه داد: در تهران که پایتخت کشور اسلامی و شیعی است باید لااقل چهار گوشه تهران چهار تکیه یا حسینیه باشد و محلی درست شود که تعزیه در آن خوانده شود؛ خیلی‌ها عاشق و علاقه‌مند به تعزیه هستند اما محلی وجود ندارد که بیایند و ببینند و آن را یاد بگیرند. صفاریان ادامه داد: تعزیه برای اینکه به نسل‌های بعد برسد، بودجه و مکان و تکیه می‌خواهد اما متاسفانه نیست. تلویزیون هزار جور خرج می‌کند؛ سریال‌هایی پخش می‌کند که اگر کمی از بودجه آن را بخواهند برای ساخت سریالی درباره تعزیه بگذارند، استقبال خیلی خوبی هم از طرف مردم می‌شود.

صفاریان یادی هم از تکیه‌های قدیمی تهران کرد و گفت: تکیه نیاوران، تجریش، دولت، سنگلج، تکیه حمام خانوم، امامزاده یحیی، میرزا قلی‌خان در خیابان مولوی و... تکیه‌هایی بودند که قدیم در تهران محل اجرای تعزیه بودند. او با بیان اینکه در دو ماهه محرم و صفر تعزیه‌خوان‌های حرفه‌یی تهران به شهرستان‌ها می‌روند؛ گفت: اکنون در جایی بین محلات و دلیجان؛ شهری به نام نیم بند وجود دارد که 10روز تعزیه را آنجا اجرا می‌کنیم؛ بعد می‌رویم کاشان و زرین‌شهر و بعد جمکران و از آنجا به خوانسار می‌رویم. این دو ماهه محرم و صفر همه تعزیه‌خوان‌ها برنامه‌شان پر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر