5 شخصیت مهم نفت و گاز در جهان

۱۳۹۵/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۷۹۷

گروه انرژی نادی صبوری

پایگاه خبری «سرج» به انتخاب و معرفی 5شخصیت مهم در عرصه نفت و گاز پرداخت. دنیل یرگین، فادل گیت، هارولد هام، برادران کوچ و خالد الفالح به ترتیب از آخر به اول این 5 نفر را از دیدگاه پایگاه سرج تشکیل می‌دهند. سرج در مطلب خود خالدالفالح وزیر انرژی عربستان و مدیرعامل شرکت نفت سعودی آرامکو را مهم‌ترین و ثروتمندترین شخصیت نفتی در جهان معرفی کرده است.

5- دنیل هاوارد یرگین، نویسنده و تحلیلگر ارشد نفتی و جایزه برنده پولیتزر است که کتاب‌هایش در ایران نیز ترجمه شده و یکی از مهم‌ترین آثارش با نام «داستان پرماجرای نفت در قرن بیستم» در ایران موجود است. پایگاه سرج، یرگین را پنجمین شخصیت مهم نفت و گازی در جهان دانسته و نوشته است که او به کمک کلماتش، به فراگیر شدن درک عمومی از نفت و گاز در جهان کمک فراوانی کرده است. یرگین متولد 6 فوریه سال 1947 در لس‌آنجلس است.

4- فادل گیت، تحلیلگر ارشد بازار نفت خام و مدیرعامل شرکت «اوپنهایمر‌اند کو» چهارمین فرد مهم در نفت و گاز از منظر پایگاه خبری سرج است. گیت سال گذشته در اظهارنظری جنجالی عنوان کرده بود که با سطوح فعلی قیمت نفت، نیمی از تولید‌کنندگان نفت در امریکا ورشکست خواهند شد. اوپنهایمر‌اند کو شرکتی تحقیقاتی مستقر در نیویورک است و فادل گیت به عنوان تحلیلگر این شرکت نیز فعالیت می‌کند. او فارغ‌التحصیل رشته MBA از دانشگاه نیویورک است. سرج درباره گیت می‌نویسد: او به جسارت و دانش فوق‌العاده‌اش معروف است. جسارتی که در مورد تحلیل‌هایش از بازار نفت بیشتر اوقات درست از آب در می‌آید.

3- هارولد هام، مدیرعامل و موسس شرکت نفتی کانتنشنال ریسورس واقع در اوکلاهاما، سومین فرد لیست سرج است. سرج درباره او می‌نویسد: « هام تنها فرد این لیست است که صرفا به واسطه ارزش خالص خودش در لیست قرار گرفته است.» شرکت نفتی کانتنشنال ریسورس اکنون روزانه 150هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند. هارولد هام مشاور دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکاست و در زمینه همکاری نفتی با روسیه و اوپک نیز تجربیات فراوانی دارد. طبق اطلاعات سرج، هام 39مین فرد پولدار دنیاست.

2- برادران کوک، رتبه دوم مهم‌ترین شخصیت نفت و گازی جهان را با یکدیگر شریک هستند. پایگاه سرج که به نظر می‌رسد خود نیز تمایلاتی نزدیک به حزب جمهوری‌خواه دارد، این برادران که به ترامپ نزدیک هستند را در رتبه دوم لیست خود قرار داده است.

برادران کوک و به‌طور کلی این خانواده امریکایی آلمانی‌تبار، مالکیت دومین شرکت خصوصی بزرگ جهانی یعنی «صنایع کوک» را بر عهده دارند. آنها کارآفرین نیز هستند. فرد سی کوک پدر خانواده در سال 1927 موفق شد با روش ابداعی خود، نفت خام سنگین را در پالایشگاه به گازوییل تبدیل کند. پایگاه سرج، قدرت این برادران را فوق‌العاده توصیف می‌کند.

1- خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان و مدیرعامل شرکت نفتی آرامکو، از دیدگاه پایگاه خبری سرج، نخستین شخصیت مهم در نفت و گاز به حساب می‌آید.

الفالح به تازگی و پس از 3دهه جایگزین علی النعیمی وزیر نفت سابق سعودی‌ها شد. الفالح متولد سال 1960 بوده و فارغ‌التحصیل MBA از دانشگاه نفت و مواد معدنی ملک فهد است. او لیسانس مهندسی مکانیک دانشگاه تگزاس ‌ای‌اند‌ام را نیز در کارنامه خود دارد.

الفالح در سال 1979 وارد شرکت آرامکو شد و پس از پشت سر گذاشتن مراحل مختلف در سال 1991 به مدیرعاملی شرکت پترون، شرکت نفتی مشترک میان عربستان و شرکت نفتی فیلیپین برگزیده شد. الفالح در سال 2000 به پادشاهی بازگشت و در نهایت در سال 2009 به مدیرعاملی آرامکو، نگین پادشاهی سعودی برگزیده شد. مسیری که در نهایت 16سال بعد او را راهی وزارت انرژی سعودی‌ها کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر