گروه دانش و فن مرجان محمدی
بسیاری از کاربران از این مساله شکایت دارند که قبضهای موبایل آنها آن رقمی نیست که انتظار دارند. به عناون مثال بسیاری از کاربران از اینکه در خصوص پایان بسته اینترنت آنها برایشان پیامکی مبنی بر تمدید یا کنسل نمیآید از این موضوع شکایت دارند و معتقدند بدون اطلاع آنها بشتهها یا تمدید یا روی اینترنت آزاد میرود و همین مساله باعث افزایش قبضهای آنها شده است، از سوی دیگر ایرادی که به اپراتورها وارد است در خصوص مسابقههایی است که برای مشترکان پیامک میشود و با عنوان اینکه شرکت در این مسابقهها رایگان است، کاربر ترغیب به پاسخگویی به این پیامکها میشود و دست آخر مشخص میشود که شرکت در مسابقه پسامکی رایگان نبوده و هزینه داشته. حال اینکه هنوز هستند کاربرانی که از این موضوع بیاطلاع هستند.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص تمدید شدن بستههای اینترنتی کاربران به خبرنگار تعادل گفت: در گذشته اپراتورها پیامکی را برای کاربران خود مبنی بر تمدید یا کنسل شدن بسته اینترنتی برای کاربر ارشال میکردند آما یا کاربر به آن اهمیت نمیداد یا اینکه آن را نمیدید، همسن مساله باعث میشد تا اینترنت کاربر روی موبایل دیتا رود و هزینه به صورت آزاد محاسبه شود.
وی افزود: این مساله با اعتراض بسیاری از کاربران مواجه شد، و رگولاتوری تصمیم گرفت و به اپراتورها ابلاغ کرد درصورتی که کاربر جوابی برای پیامک اپراتور مبنی بر تمدید یا کنسل ارسال نکرد، اپراتور به طور خودکار بسته را تمدید کند و اپراتور دیگر حق ندارد که به صورت اینترنت آزاد هرینه را محاسبه کند.
وی گفت: این مساله به نفع کاربران است، از سوی دیگر باید کاربران به پیامکهایی که در این خصوص برای آنها ارسال میشود پاسخ دهند تا تحمیل هزینه اضافی نشوند. وی در ادامه درخصوص پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده گفـت: ۱۰میلیون مشترک درخواست حذف پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده خود را به اپراتورهای موبایل ارائه دادند.
حسین فلاح جوشقانی با اشاره به عملکرد سامانه ۸۰۰ برای ثبت درخواست غیرفعالسازی پیامکهای ارزش افزوده و تبلیغاتی که به مشترکان موبایل ارسال میشود، اظهار داشت: عملکرد این سامانه طی مدتی که راهاندازی شده قابل قبول بوده و ۱۰میلیون مشترک در بازه زمانی راهاندازی این سامانه، درخواست غیرفعالسازی سرویس پیامک انبوه داشتهاند.
وی با بیان اینکه ممکن است این سیستم با باگهایی نیز روبهرو باشد، تاکید کرد: در صورت نارضایتی مشترکان از عملکرد این سامانه، به موارد دریافت شده، رسیدگی خواهیم کرد.
معاون رگولاتوری با بیان اینکه درخواست مشترکان موبایل مربوط به هر دو اپراتور ایرانسل و همراه اول میشود، ادامه داد: در این زمینه درخواست برای لغو سرویس پیامک ارزش افزوده موبایل بیشتر از پیامکهای تبلیغاتی بوده است.
فلاح جوشقاتی در مورد سرویسهای ارزش افزوده که مشترکان موبایل مدعیاند، بدون درخواست آنها فعال میشود، تاکید کرد: تاکنون حتی یک مورد نیز با این مساله مواجه نشدهایم.
وی با بیان اینکه ارسال پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده با راهاندازی سامانه ۸۰۰ بسیار مدیریت شده و کنترل شده است، گفت: ممکن است برخی مشترکان به دلیل دریافت حجم بالایی از پیامک طی شبانه روز، متوجه پیامکهایی که ویژگی ارزش افزوده دارند نباشد و ناخواسته آن را فعال کنند. در این صورت این عضویت برای آنها هزینه درپی خواهد داشت. اما اینکه سرویسی بدون تایید مشترک به صورت اتوماتیک فعال شده باشد و از شارژ مشترک کسر شود، تاکنون اتفاق نیافتاده است. معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطرنشان کرد: حتی به صورت موردی، مواردی که در این زمینه گزارش شده است را پیگیری کردهایم اما تاکنون حتی با یک مورد که این ادعا را ثابت کند، مواجه نشدهایم. با این حال در صورتی که مشترکی مدعی است که پیامک ارزشافزوده بدون اطلاع برای وی فعال شده و هزینه در پی دارد به سامانه پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ مراجعه کند.
وی در مورد مواردی که مشترک با وجود درخواست لغو سرویس، همچنان پیامک تبلیغاتی یا ارزش افزوده دریافت میکند، گفت: در این زمینه برخی نارضایتیهایی از سوی مشترکان گزارش شده است که درحال پیگیری موضوع هستیم و به صورت مصداقی این موارد را بررسی میکنیم.
فلاح بر لزوم تدوین راهکارهایی برای اطلاعرسانی به مشترک در خصوص عضویت در سرویسهای پیامکی ارزش افزوده که هزینه در پی دارد، تاکید کرد و گفت: در بسیاری از موارد مشترک بدون اطلاع از هزینهیی که یک سرویس پیامکی برای وی دارد، به عضویت این سرویس درمیآید. برای این عدم آگاهی باید تمهیداتی اندیشیده شود که اطلاعرسانی از سوی شرکتی که این پیامک را ارسال میکند، صورت گیرد.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عدم اطلاعرسانی مناسب در مسابقات پیامکی تلویزیونی به عنوان نمونه این موضوع اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد، این مسابقات پیامکی به دلیل عدم اطلاع مشترکان، باعث دریافت هزینه ناخواسته از مشترکان شده است.
وی تاکید کرد: به دنبال راهکاری هستیم که فرآیند شرکت در مسابقات پیامکی قبل از ورود و عضویت فرد به سرویس، اطلاعرسانی شود و مشترک بداند چه هزینهیی بابت شرکت در این مسابقه باید پرداخت کند. البته این موضوع مربوط به عملکرد اپراتورهای موبایل نمیشود و شرکتهای ارائهدهنده سرویسهای پیامکی باید این راهکار را اجرایی کنند.