امسال «لانینو» بر شرایط جوی جهان حاکم است

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۵۲۸

مدیر مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی با اشاره به وقوع پدیده لانینو گفت: ما فاصله بسیاری از منطقه وقوع این پدیده داریم، بنابراین تاثیر آن در بازه زمانی فصلی امکان‌پذیر است، این طور نیست که امروز پدیده‌یی رخ دهد و فردا شرایط خاصی در جو کشور ما ایجاد شود اما به صورت بلندمدت و فصلی امکان تغییر وجود دارد.

به گزارش فارس، احد وظیفه در خصوص اطلاع‌رسانی مرکز اقیانوس‌شناسی امریکا درباره وقوع پدیده «لانینو» اظهار کرد: لانینو در واقع حالت برعکس ال‌نینوست.

وی ادامه داد: سال گذشته هم موضوع ال‌نینو مطرح بود که بخش شرقی اقیانوس آرام از سواحل شرقی استرالیا تا سواحل غربی امریکا به وسعت 15هزار کیلومتر مربع گر‌م‌تر از حد معمول شد. در این پدیده دمای متوسط آب اقیانوس که 26 درجه بود 2 درجه گرم‌تر از حد معمول می‌شود و بر حسب شدت این پدیده آنومالی یا نابهنجاری دمایی متفاوت است که معمولا تا حدود یک درجه به ال‌نینوی ضعیف تا 1.5درجه به ال‌نینوی متوسط و از 2درجه به بالا به سوپرال‌نینو یا ابر‌ال‌نینو معروف است.

مدیر مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: در سال گذشته شاهد وقوع ابر ال‌نینو بودیم که الگوی بارش را در آن مناطق که ذکر شد، عوض کرد؛ سواحل اندونزی، کشور‌ مالزی و جنگل‌های استوایی کم‌بارش شدند و خشکسالی حاکم شد و برعکس در سواحل پرو و امریکای جنوبی بارندگی افزایش یافت. وظیفه اضافه کرد: در «لانینو» این موضوع برعکس است، یعنی دمای آن بخش اقیانوس آرام سردتر از حد معمول می‌شود و الگوی بارش تغییر می‌یابد و بدین‌ترتیب اثراتی دارد و این چون یک پدیده بزرگ‌مقیاس است، تاثیر آن در آب و هوای جهان مشهود است و محدود به آن منطقه نیست. مدیر مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی اظهار کرد: درباره اثرات لانینو در کشور ما باید گفت که ما فاصله بسیاری از منطقه وقوع داریم بنابراین تاثیر آن در بازه زمانی فصلی امکان‌پذیر است و به این ترتیب این طور نیست که امروز پدیده‌یی رخ دهد و فردا شرایط خاصی در جو کشور ما رخ دهد، اما به صورت بلندمدت و فصلی امکان تغییر

وجود دارد. وی افزود: تغییرات ناگهانی هوا براثر وقوع چنین پدیده‌هایی در کشور نخواهیم داشت، اما در این باره چندین پایان‌نامه دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا انجام شده است و مطالعاتی داریم بر این مبنا که وقوع ال‌نینو یا لانینو نتایج مشخصی بر کشور ما نداشته است و شناخته شده نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر