سالمندستیزی، نقض آشکار حقوق بشر

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۴۶۴

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه سالمندستیزی، نقض آشکار حقوق بشر است، گفت: انتظار می‌رود جمعیت جهانی سالمندان از بیش از ۹۰۰‌میلیون نفر در ۲۰۱۵ به یک‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون تا ۲۰۳۰ و 2میلیارد و ۱۰۰‌میلیون تا ۲۰۵۰ برسد.

به گزارش مهر، در متن کامل پیام بان کی مون به مناسبت روز جهانی سالمندان آمده است: «روز جهانی سالمندان فرصتی برای ایستادگی در مقابل مشکل ویران‌گر پیرآزاری است. در حالی که اغلب استنباط می‌شود سالمندان از احترامی ویژه برخوردار هستند، واقعیت این است که اجتماعات بسیاری با دریغ دسترسی به مشاغل، وام و خدمات ابتدایی آنان را محدود می‌کنند. رانده شدن سالمندان به حاشیه و کوچک شمردن آنان خسارات زیادی به بار می‌آورد. این امر درحالی‌که ظرفیت سالمندان برای تامین مراقبت همچنین حمایت مالی و گونه‌های دیگر حمایت برای خانواده و اجتماع ایشان را محدود می‌کند، بهره‌وری و تجربه آنان را در نیروی کار، کار داوطلبانه و از راه مشارکت مدنی تضعیف می‌کند. پیرآزاری به‌طور معمول با سایر اشکال تبعیض مبتنی بر جنسیت، نژاد، معلولیت و سایر زمینه‌ها تلاقی دارد و آثار آن را وخیم‌تر و تشدید می‌کند.»

او همچنین عنوان کرده است: «پایان بخشیدن به پیرآزاری و محفوظ داشتن حقوق بشر سالمندان ضرورتی اخلاقی و عملی است. مخاطرات بالا و رو به افزایش است. انتظار می‌رود جمعیت جهانی سالمندان از بیش از ۹۰۰‌میلیون در ۲۰۱۵ به یک میلیارد و ۴۰۰‌میلیون تا ۲۰۳۰ و 2میلیارد و ۱۰۰‌میلیون تا ۲۰۵۰ برسد، زمانی که به تقریب شمار سالمندان و کودکان زیر ۱۵سال برابر خواهد بود.» بان‌کی‌مون گفته است: «اینجانب همه اشکال پیرآزاری را محکوم کرده و همچنان که برای بهبود اجتماعات برای افراد در تمام سنین اهتمام می‌ورزیم، اخذ تدابیری برای پرداختن به این نقض حقوق بشر را درخواست دارم. این امر مستلزم تغییر شیوه‌یی است که سالمندان تصویر و درک می‌شوند. تغییر تصویر آنان از دیده شدن به عنوان باری سنگین بر دوش خانواده بشری تا قدردانی برای مشارکت‌های مثبتی که در خانواده بشری دارند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر