اخبار

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۴۴۹

راه‌‌آهن یک چاه بزرگ نفتی است

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه «راه‌آهن یک چاه نفت بزرگ است» گفت: در صورت حمل تمام بار کشور از طریق راه‌آهن می‌توان به‌ جای مصرف ۲۰میلیارد دلار سوخت در بخش جاده‌یی با صرف ۳میلیارد دلار سوخت به جابه‌جایی بار پرداخت. محسن پورسیدآقایی با اشاره به میزان صرفه‌جویی حمل‌ونقل ریلی در سوخت ابراز کرد: راه‌آهن یک‌ هفتم جاده سوخت مصرف می‌کند و اگر بار کشور به سمت راه‌آهن سوق یابد، حمل‌ونقل ریلی می‌تواند به‌ جای مصرف ۲۰میلیارد دلار سوخت در بخش جاده‌یی با هزینه ۳میلیارد دلار این‌ بار را جابه‌جا کند. معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: راه آهن یک چاه نفت بزرگی است که هر قدر در آن سرمایه‌گذاری شود به همان اندازه صرفه‌جویی سوخت انجام می‌شود تا جایی که می‌توان شاهد صرفه‌جویی ۲۰میلیارد دلاری سوخت بود. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی افزود: طبق برنامه ششم توسعه حجم بار راه‌آهن باید به سه برابر افزایش یابد. از طرفی برنامه دیگری برای توسعه حمل‌ونقل حومه‌یی به ‌منظور افزایش چشمگیر جابه‌جایی مسافر در حومه کلان‌شهرها دارد. همچنین خطوط سریع‌السیر با سرعت ۲۵۰کیلومتر در ساعت در خطوط تهران- اصفهان در دست ‌ساخت است که تکمیل آن سه سال به طول می‌انجامد و تهران- مشهد علاوه بر برقی شدن به ۲۰۰کیلومتر در ساعت افزایش سرعت پیدا خواهد کرد.


چاره‌ای جز شکار واگن‌های دست دوم نداریم

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا گفت که چاره‌یی جز شکار واگن‌های دست ‌دوم نداریم. به گزارش تسنیم محمد رجبی، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا درخصوص واردات واگن‌های دست ‌دوم و زیانده بودن رجا اظهار کرد: از سال گذشته برای خرید واگن برنامه‌ریزی شده بود که در این رابطه مناقصه‌یی بین‌المللی با حضور سازندگان داخلی برگزار شد. در نظر داریم حدود 250واگن مسافری با استاندارد قابل قبول توسط کنسرسیومی متشکل از سازندگان داخلی و خارجی در کشور تولید و به ناوگان رجا اضافه شود. وی با بیان اینکه شرکت‌های نامدار اروپایی برای مشارکت در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود: امضای قرارداد این واگن‌ها تا عملیاتی شدن آنها سه سال زمان می‌برد و امیدواریم بتوانیم بحث‌های مالی را نهایی کرده و تا قبل از تابستان سال آینده ساخت واگن‌ها را در کشور آغاز کنیم. وی همچنین با بیان اینکه در بهترین حالت ممکن واگن‌سازان داخلی سالانه می‌توانند 50 دستگاه واگن مسافری را تولید کنند، افزود: در سال‌های گذشته چند واگن‌ساز داخلی 30 تا 50 واگن مسافری را طی یک سال تولید کرده‌اند. محمد رجبی درباره واگن‌های دست دوم نیز گفت: همزمان با برنامه‌ریزی برای ورود واگن‌های نو، ورود واگن‌های دست ‌دوم نیز در دستور کار قرار دارد. به دنبال آن هستیم که در یک بازه زمانی کمتر از 6 ماه برخی عوامل دخیل در نارضایتی مردم را برطرف کنیم که بازتعریف طراحی ترن‌ست‌های رجا یکی از آنهاست.


پرداخت 90 درصد

بدهی پیمانکاران راهساز

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی با بیان اینکه بخش خصوصی سه پیشنهاد برای تامین بودجه نگهداری از راه‌های کشور ارائه کرده است، گفت: خوشبختانه از محل انتشار اسناد خزانه اسلامی 90درصد بدهی وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران پرداخت شد. به گزارش ایلنا، علی آزاد با تاکید بر اینکه هزینه نگهداری از راه‌ها را باید استفاده‌کنندگان از آن بپردازند، اظهار کرد: از سال 92 سه پیشنهاد به وزارت راه و شهرسازی برای تامین بودجه نگهداری از راه‌های کشور دادیم. وی افزود: نخستین پیشنهاد ما همان عوارض سوخت است که براساس آن مقداری در حد 100الی 200تومان به هزینه سوخت اضافه شود که این مبلغ به سازمان‌های مربوطه در وزارت راه و شهرسازی اختصاص می‌یابد. دبیر انجمن شرکت‌های راه‌سازی گفت: دومین پیشنهاد ما این است که به ازای هر تن کیلومتر بار در محور‌ها براساس بارنامه عوارضی تعیین شود. همچنین سومین راهکار هم این است که از هر مسافری که بلیت اتوبوس تهیه می‌کند به طور بسیار جزیی عوارضی دریافت شود که البته تاکید می‌کنم، عدد این عوارضی‌ها باید بسیار جزیی باشد تا فشاری بر مردم نیاید اما از تجمیع آنها می‌توان بودجه قابل توجهی برای نگهداری از راه‌ها تامین کرد. دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی درباره وضعیت وصول بدهی پیمانکاران گفت: در وزارت راه و شهرسازی تقریبا 90درصد بدهی‌ها با اسناد خزانه ارائه شد که پرداخت 10درصد دیگر هم در جریان است. این اسناد در بورس با تنزیل قابل فروش است و در سررسید آن هم سازمان برنامه و بودجه تعهدات خود را برای پرداخت سود انجام می‌دهد.


محدودیت تردد خودروهای فرسوده در محدوده طرح

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران از محدودیت تردد مینی‌بوس‌های فرسوده در محدوده زوج و فرد از ۳۰مهرماه امسال خبر داد. به گزارش مهر، ابوالفضل قناعتی با اشاره به راهکارهای مدیریت شهری برای نوسازی ناوگان فرسوده مینی‌بوس‌ها گفت: در شهر تهران هزار و ۲۵۰مینی‌بوس فرسوده وجود دارد که تاکنون ۱۲۰مینی‌بوس نوسازی شده‌اند. در حال حاضر صاحبان این مینی‌بوس‌ها می‌توانند مینی‌بوس فرسوده‌شان را ۱۰میلیون تومان اسقاط کرده، ۲۰میلیون تومان از شهرداری وام بلاعوض گرفته و با پراخت ۲میلیون تومان، یک دستگاه تاکسی نو دریافت کنند. همچنین افرادی که تاکید دارند حتما مینی‌بوس‌شان نوسازی شود، می‌توانند به جز بهره‌مند شدن از امکانات اسقاط ۱۰میلیونی و وام بلاعوض ۱۰۰میلیون تومان؛ از خودروسازانی که مینی‌بوس تولید می‌کنند، وام با بهره ۱۲درصد دریافت کرده و دوباره صاحب مینی‌بوس شوند. قناعتی با تاکید بر اینکه ۹۰۰مینی‌بوس فرسوده‌یی که در حال حاضر در شهر تهران در حال تردد است از ۳۰مهرماه امکان تردد در محدوده زوج و فرد را نخواهند داشت و باید هرچه سریع‌تر مینی‌بوس فرسوده خود را تعیین تکلیف کنند. به گفته قناعتی، در مسیرهایی که در حال حاضر مینی‌بوس‌ها در حال سرویس‌دهی هستند از خودروهای ون استفاده می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر