ارتقای سطح تشخیص سرطان تا استانداردهای جهانی

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۵۰

گروه اقتصاد اجتماعی علی اسدی خمامی

امروز روز جهانی مقابله با سرطان پستان است، روزی که هدفش آگاهی بخشی به گروه‌های پرخطر و افزایش امید بیماران مبتلا به سرطان است. در روزهای منتهی به یک اکتبر، مراسم مختلفی برای گرامی‌داشت این روز برگزار می‌شود ایران نیز از این مساله مستثنی نیست و در روزهای اخیر شاهد نشست‌ها، همایش‌ها و گردهمایی‌های مختلفی در ارتباط با این روز است. روز پنج‌شنبه اما، همایشی در تهران برگزار شد که با تمام مراسم مربوط با این روز تفاوت داشت. مراسمی که در آن میهمانانی حاضر بودند که اهمیتشان حتی از مسوولان مدیریت شهری و پزشکان و دانشمندان بین‌المللی حاضر در مراسم بیشتر بود: بیماران مبتلا به سرطان پستان و بهبودیافتگانی که قصد دارند تشخیص و درمان این بیماری را برای باقی گروه‌های درمعرض خطر آسان کنند. تسهیل درمان سرطان امر مهمی‌است، چراکه می‌تواند جان هزاران نفر را نجات دهد. اما گذشته از این، بخش اقتصادی نیز باید به دنبال این تسهیل‌گری باشد، چراکه هر بیمار مبتلا به سرطان، یک نیروی کار است که از بازار کار خارج می‌شود.


پنجشنبه هشتم مهرماه، سالن همایش‌های هتل ارم تهران شاهد حضور جمعی از بیماران مبتلا به سرطان پستان و بهبود یافتگان بود که گرد آمده بودند تا روز جهانی مقابله با سرطان پستان را گرامی بدارند. این سومین باری بود که همایش عشق و امید برای بیماران سرطان به همت موسسه سرطان پستان تهران برگزار می‌شد. سالن همایش پر از حاضرانی که اکثر آنها بیماران مبتلا به سرطان‌، خانواده‌های آنها و بیماران بهبود یافته بود. نماد این سرطان، روبان صورتی است، و تا جایی که چشم کار می‌کرد رنگ صورتی در مراسم به چشم می‌خورد. از پوشش حاضران گرفته تا تزیینات سالن همایش‌ها صورتی بودند. حدود 700نفر میهمان در مراسم حضور داشتند که 400نفر بیمار و باقی همراهان و میهمانان ویژه بودند. موسسات و شرکت‌های خصوصی زیادی به عنوان اسپانسر آمده بودند و از میهمانان پذیرایی می‌کردند. جو مراسم بسیار شاد و پرنشاط بود. گویی نه در جمع بیماران مبتلا به سرطان که در یک جنگ شادی حضور یافته‌ای و صد البته که هدف نیز همین بود؛ انتقال امید به بیمارانی که همه فکر می‌کنند باید از شادی و امید تهی باشند.


شهرداری‌ها فعالند

سخنران اول این همایش، رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران بود. وی از جمله افرادی است که به مدت سه‌سال از برگزاری همایش‌های موسسه سرطان پستان حمایت کرده و همواره در کنار مبتلایان به این بیماری بوده است. در سخنرانی از موسسه و شور و فعالیتش که در این سه سال شاهد بود قدردانی کرد. حافظی در این مراسم از آموزش خود آزمایی و انجام معاینه زنان 20 تا 60سال در مناطق مختلف شهرداری خبر داد و گفت که نهاد‌های مختلف شهری برای کمک به درمان این بیماری فعال شده‌اند. سخنران دوم این مراسم، آزاده جولایی بود.

او که پزشک متخصص جراحی سرطان و عضو موسس انجمن سرطان پستان تهران است گزارشی از فعالیت سال گذشته موسسه اجرای طرح حامی و نتایج آن ارائه کرد. وی همچنین تاکید کرد که فعالیت موسسه در جهت ارتقای سطح تشخیص و درمان تا استانداردهای جهانی و حمایت از کل خانواده است.

جولایی در ادامه ضمن قدردانی از نظام سلامت و امکاناتی که برای بیماران فراهم آورده خواستار تحت پوشش قرارگرفتن دو مورد دیگر که در نامه آمده شد و شرح ضرورت و اهمیت آنها را داد.


سرطان پایان نیست

در ادامه این مراسم نیلوفر رجایی‌پور کارشناس مامایی مرکز بهداشت شمال تهران و عضو موسسه پشت تریبون آمد و گزارش یکساله از مرداد۹۴ تا مرداد۹۵ از فعالیت مشترک موسسه مرکز بهداشت شمال شهرداری و موسسه خیریه آلا ارائه داد. رجایی‌پور که خود یکی از بیماران بهبود‌یافته است در این مراسم از ارائه آموزش به زنان در مراکز بهداشت شهرداری تهران برای تشخیص این بیماری خبر داد. سخنران بعدی اشرف‌السادات مرقاتی خویی بود. او که عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص رفتارشناسی جنسی است درباره از دست دادن پستان و تاثیر آن بر زندگی جنسی زوجین صحبت کرد. وی در صحبت‌های خود به این مساله اشاره کرد که همسران نقش مهمی در بهبود بیماران این نوع سرطان دارند. آخرین سخنران این مراسم، ناصر پارسا بود. وی که متخصص علوم ژنتیک است، مدت‌ها در بخش درمان ایالات‌متحده امریکا فعال بوده و اکنون پس از بازنشستگی، به ایران بازگشته تا به بیماران مبتلا به سرطان در ایران کمک کند. پارسا ضمن تشکر از فعالیت مستمر و موثر موسسه سرطان پستان ایران برای مقابله با این سرطان، از شناسایی افرادی که هزینه درمان ندارند با کمک صدا و سیما و فراهم آوردن کمک مالی برای درمان این افراد خبر داد. او همچنین از حاضرین خواست تا موضوع این نوع سرطان را به بانوان تقلیل ندهند، چراکه در ازای هر 100زن، یک مرد نیز به این سرطان مبتلا می‌شود و توجه نکردن به این موضوع، درمان قربانیان مذکر این بیماری را به حاشیه می‌برد.


پیش‌گیری ارزان‌تر از درمان

شادی و انتقال امید، بخش مهمی از مراسم روز پنجشنبه بود. چراکه این دو عامل می‌توانند تاثیر بسزایی در درمان سرطان داشته باشند. به همین دلیل چندین کلیپ در این نست به نمایش درآمد که به حاضرین امید می‌بخشید. همچنین یک گروه موسیقی به اجرای چند قطعه شاد پرداخت که با استقبال فراوان بیماران روبرو شد. اجرای گروهی از بیماران و بهبود یافتگان که مشکلات خود را در قالب نوشته‌های ادبی برخوانی کردند، بخش دیگری از مراسم بود که اهمیت بالایی داشت. چراکه این مشکلات را آشکار و عیان می‌کرد، مشکلاتی که از جنس احساسات، سختی‌های جسمانی، رنج‌های خانوادگی و صدالبته مصائب اقتصادی هستند. فقر ناشی از بیماری بدترین نوع فقر است. این فقر وقتی دردناک‌تر می‌شود که بدانیم یک بیماری مانند سرطان پستان، در اثر تشخیص دیرهنگام در بدن بیمار رشد کرده و درنتیجه درمانش طولانی‌تر و پر هزینه‌تر می‌شود.

در حاشیه این همایش، فرصتی پیش آمد تا صحبتی با آزاده جولایی داشته باشم. او به من گفت که سرطان پستان در صورت تشخیص در مراحل اولیه، می‌تواند با یک جراحی ساده و بدون نیاز به قطع عضو، در مدت یک یا دو ماه درمان شود و هزینه چندانی نخواهد داشت. این در حالی است که همین بیماری در صورت پیشرفت، می‌تواند به مرحله‌یی برسد که درمان‌پذیر نیست و فرآیند درمانی آن به تلاش برای بهبود کیفیت زندگی بیمار محدود می‌شود. تلاشی که بسیار هزینه بر است.

همچنین ناصر پارسا، پس از اتمام همایش به من گفت که 7درصد از موارد ابتلا به این سرطان موروثی است و با ازمایش ژنتیک می‌توان از ابتلا به ان جلوگیری کرد. این در حالی است که این آزمایش بسیار گران است و تحت پوشش بیمه‌یی نیز قرار ندارد.

همایش تمام می‌شود، اما میهمانان سر رفتن ندارند. شور و شوق حاضران کماکان ادامه دارد، و بیرون از مراسم به شیطنت و گرفتن عکس‌های یادگاری می‌پردازند. شور و شوقی که نماد اشتیاق به زندگی‌است، و بهبود و درمان این بیماران را نوید می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر