بی‌اعتنایی فعالان بازار به جذابیت قیمت سهام

۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۷۰۵

گروه بورس

روز گذشته، بازار سرمایه شاهد عرضه‌های سنگین روی نمادهای تاثیرگذار بازار همچون «شبندر»، «فولاد»، «حکشتی» و «مپنا» بود و بر این اساس شاخص کل 237واحد عقب نشست.

به گزارش «تعادل»، قیمت سهام در دو هفته اخیر به حدی کاهش یافته که سبب کاهش ارزش P/E بازار شده است. رتبه P/E در روزهای ابتدایی مرداد روند صعودی به خود گرفته و به رقم 7.29 رسیده بود، اما عرضه‌های بالا در روزهای اخیر سبب رسیدن این نماگر بازار به رقم 6.9 شد. هرچند این کاهش P/E گویای پایین آمدن ریسک خرید سهام در بازار است اما در عین حال بیانگر کاهش شدید قیمت سهام نیز هست.

براساس این گزارش، قیمت سهام شرکت‌های مهم و تاثیرگذار افت بیشتری را تجربه کرده و عاملی برای کاهش بیشتر شاخص بازار اول بورس شدند تا جایی که شاخص بازار اول از رقم 55هزار و 912واحد در نیمه مرداد سال جاری به رقم 53هزار و 683واحد در روز گذشته رسید. این درحالی است که نمودار بازار دوم با نماد شرکت‌های کوچک‌تر اما با تعداد بالاتر از نیمه مرداد تاکنون تنها 1000واحد از ارزش خود را از دست داده است. علیرضا وادی‌دار کارشناس ارشد بازار سرمایه درخصوص کاهش قیمت سهام و ارزش بازار در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: افت کنونی شاخص به‌دلیل عدم حمایت و فروش خرید‌های اعتباری رخ داده است؛ زیرا حدود 60کارگزار به مشتریان خود فشار وارد کرده‌اند که اعتبارات خود تا اواخر شهریور ماه جاری را صفر کنند و این پروژه شروع شده است.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص کمبود نقدینگی در بازار سرمایه افزود: زمانی که عرضه‌ها در بازار بالا می‌رود قیمت‌‌ها کاهش یافته و نقدینگی در یک نقطه متوقف می‌شود، لذا سکون نقدینگی بازار را با تحول مواجه نمی‌کند بنابراین بازار کم‌رمق دنبال شده و هر روز شاهد ریزش هستیم. علی‌رضا وادی‌دار در ادامه عنوان کرد: متاسفانه از بانک‌ها خبر می‌رسد که به سپرده‌های بزرگ، سودهایی با نرخ بالای 20درصد پرداخت می‌کنند و این موضوع هم سمی برای بازار سرمایه است که باعث کوچ نقدینگی به بانک‌ها می‌شود. وی تصریح کرد: همچنین دورنمای بازار سرمایه و افق آن خیلی روشن نبوده و ابهام‌هایی مانند تک‌نرخی شدن ارز، تعیین نرخ خوراک پتروشیمی و بهره مالکانه وجود دارد که می‌تواند بر بازار تاثیر منفی بگذارد.

این کارشناس با تاکید بر اینکه ممکن است قیمت‌‌ها در یک هفته حدود 10درصد کاهش یابد، گفت: زمانی که در بازار ثبات نباشد و کسی از بورس حمایت نمی‌کند، سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد؛ حداقل در روزهایی بازار منفی است، حقوقی‌ها وظیفه دارند از بازار و سهم حمایت کنند و وارد شوند که متاسفانه بازیگران بازار، حقیقی‌ها شده‌اند و تعداد بازیگران حقوقی کم شده است. کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه متاسفانه هم‌اکنون هیچ کسی در بازار سرمایه وظیفه خود را انجام نمی‌دهد، تاکید کرد: حقوقی‌هایی که وظیفه بازارگردانی دارند، این روزها به وظایف خود عمل نمی‌کنند؛ البته این حقوقی‌ها هم مشکلات خود را دارند و نقدینگی مورد نیاز را ندارند که بخواهند به وظیفه خود جامه عمل بپوشانند.

سایه معاملات بلوکی حقوقی‌ها

یکی دیگر از اتفاقات روزهای اخیر بازار معاملات بلوکی است که سعی شده با آن کنترلی بر افت بیش از اندازه شاخص صورت گیرد. این درحالی است که اغلب کارشناسان معتقدند که چنانچه این اتفاق رخ نمی‌داد و اجازه اصلاح بیشتر شاخص داده می‌شد تاکنون بحران‌های رکود در بورس به اتمام رسیده بود. در همین رابطه فردین آقابزرگی معتقد است که معاملات بلوکی و کد به کد حقوقی‌های بازار باعث شده تا افت حجم و ارزش معاملات روزانه به‌طور واقعی نمایان نشده و اطلاعات درستی از بازار مخابره نشود.

آقابزرگی با بیان اینکه بخش اعظمی از حجم 1000هزار میلیارد تومانی نقدینگی سرگردان جامعه در بانک‌ها به‌صورت سرمایه‌گذاری بلندمدت یا در بخش مستغلات و مسکن سرمایه‌گذاری شده است، یاد آور شد: این حجم از نقدینگی هم‌اکنون قابلیت نقد شوندگی و چرخش در معاملات نداشته و همین موضوع باعث شده تا بازار سهام نیز از فقر نقدینگی رنج بکشد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تامین نقدینگی این روزها مهم‌ترین دغدغه بازار سرمایه برای بازگشت به دوران رونق است، افزود: مدیریت اغلب بنگاه‌های عمومی و نیمه خصوصی در دست دولت قرار دارد و این درحالی است که با کاهش نقد شوندگی درآمدهای دولت خود به خود فقر نقدینگی به دیگر بخش‌های اقتصاد کشور سرایت می‌کند. وی افزود: بازار سرمایه با تبعیت از شرایط حاکم بر سیاست‌های پولی و مالی کشور نسبت به سیاست انقباضی دولت در بازار مالی همراه با مهار تورم واکنش نشان داده و به درستی وضعیت رکود در کسب‌وکار را روی تابلوهای معاملاتی خود به نمایش گذاشته است. مدیرعامل کارگزاری بانک آینده عدم نقدشوندگی و گردش جریان نقدینگی را مشکل اصلی اقتصاد ایران خواند و افزود: ‌گرچه مشکلی بابت فروش نفت برای کشور وجود ندارد، اما عایدات و درآمدهای نفتی برای ورود به کشور هم‌اکنون با دشواری مواجه است.

دادوستد تالار شیشه‌ای

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز یک‌شنبه 14 شهریورماه 95 با کاهش 237واحدی به رقم 76هزار و 509واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت 57 واحدی روی رقم 14هزار و 249 واحد ایستاد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 285واحدی عدد 85 هزار و 23 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 237واحدی عدد 53هزار و 682 واحد را به نمایش گذاشت که شاخص بازار دوم با 101 واحدی عدد 166هزار و 473واحد را تجربه کرد. دیروز شاخص کل فرابورس (آی فکس) نیز با کاهش 3 واحدی به رقم 793 واحد رسید.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت پالایش نفت بندرعباس با 71 واحد، فولاد مبارکه با 39 واحد و سرمایه‌گذاری غدیر با 31واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت دارویی رازک با 32 واحد، سایپا با 21 واحد و مخابرات ایران با 11واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی به 125میلیارد تومان رسید که در بازار نقد این رقم به اندکی بیش از 111میلیارد تومان دست یافت که حاصل دست به دست شدن 531میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی بیش از 42هزار نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان، ماشین‌سازی نیرومحرکه، سیمان هگمتان، کاشی سرامیک حافظ، تولید مواد اولیه داروپخش، حق تقدم خرید سهام بانک خاورمیانه، حق تقدم خرید سهام بین‌المللی محصولات پارس، تکادو، نورد و لوله اهواز، اوراق رهنی بانک مسکن از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش صنایع پیام و اسناد خزانه اسلامی مرحله دوم متوقف شدند.

معاملات بلوکی بازار سرمایه

دیروز بازار سهام در نماد معاملاتی صدرا شاهد کد به کد شدن کمتر از 30میلیون سهم به ارزش بیش از 8میلیارد تومان بود، در توسعه معادن و فلزات اما 20میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان کد به کد شد، 16میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذراب نیز به ارزش بیش از 4میلیارد تومان کد به کد شد. همین رویه در سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی ادامه داشت، به‌طوری که اندکی بیش از 13میلیون سهم به ارزش بیش از 4میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. در بانک انصار نیز بیش از 10میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان کد به کد شد. اندکی بیش از 7.5میلیون سهم به ارزش بیش از 2.5میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده کد به کد شد. براساس این گزارش، دیروز بازار سهام روی دوش بازارگردان‌ها از طریق معاملات درون گروهی و کد به کد تقلا کرد تا وضعیت ثابت را برای خود به نمایش بگذارد، هرچند که افت شدید عمق معاملات سهام باعث شده تا بازاری سست بنیه را برای معامله‌گران حرفه‌یی بازار به نمایش بگذارد.


دادوستدهای فرابورس

بازار فرابورس ایران معاملات روز گذشته را با رشد حجم و ارزش دادوستدهای انجام شده نسبت به روز گذشته به پایان رساند.

به گزارش «تعادل» دیروز تعداد 149میلیون ورقه در 14هزار و 229دفعه مبادلاتی دادوستد شد که ارزش آن بالغ بر 766میلیارد و 770میلیون ریال بود و ارقام مربوط به حجم و ارزش معاملات نسبت به روز شنبه رشد نسبی را تجربه کرد. در همین حال در بازار سهام فرابورس نیز سهامداران نقل و انتقال 74 میلیون سهم را به ارزش 218میلیارد ریال شاهد بودند که نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت تهران بیشترین حجم و ارزش معاملات در این بازار را با دست به دست شدن 12.5میلیون سهم به ارزش 36 میلیارد ریال شاهد بود. دیروز در حالی نمادهای «شراز»، «وگستر» و «بساما» بیشترین رشد قیمتی را در جریان بازار تجربه کردند که نمادهای «تلیسه»، «غمینو» و «کپرور» با بالاترین افت روزانه قیمت تا سقف حداکثر 5 درصد روبه‌رو شدند.

شاخص کل فرابورس نیز دیروز با نوسانات زیادی همراه شد و در نهایت به افت 3.5 واحدی (کمتر از 0.5درصد) رضایت داد. نمادهای «شتران»، «مارون» و «ذوب» با افت قیمتی خود بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس گذاشتند و در عین حال نمادهای «هرمز» و «شراز» تا سقف 1.12درصد تاثیر مثبت بر شاخص داشته و مانع از ریزش بیشتر آن شدند.

در خصوص بازار سهام فرابورس همچنین لازم به ذکر است، روز گذشته نماد معاملاتی شرکت گسترش صنایع پیام (لپیام1)، با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر انتشار گزارش عدم اظهارنظر حسابرس متوقف شد.

در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بررسی معاملات حاکی از آن است به‌ترتیب نمادهای «اخزا 5» و «اخزا 6» بالاترین حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند. اسناد خزانه اسلامی مرحله پنجم دیروز به تعداد 50هزار و 500 ورقه به ارزش 48میلیارد ریال دادوستد شد. پس از آن اسناد خزانه اسلامی مرحله ششم نیز شاهد دست به دست شدن 49هزار و 500 ورقه به ارزش حدود 45میلیارد ریال بود. پیام ناظر بازار دیروز همچنین اعلام کرد؛ نماد معاملاتی اسناد خزانه اسلامی مرحله دوم در نماد اخزا2، برای پرداخت مبالغ اسمی این اسناد در روز یک‌شنبه 21 شهریورماه، در پایان معاملات روز سه‌شنبه شانزدهم این ماه متوقف می‌شود. در نهایت در بازار دادوستد اوراق تسهیلات مسکن نیز قیمت هر ورقه تسه در بازه قیمتی 868هزار ریال تا 899هزار ریال مورد مبادله قرار گرفت.


عرضه بورس کالا

تالار محصولات صنعتی ومعدنی بورس کالای ایران دیروز ۱۴ شهریور ماه، شاهد عرضه ۲۲هزار و ۷۰۰ تن انواع مس بود.

در این روز شرکت ملی صنایع مس ایران با عرضه ۲۰ هزار تن مس کم عیار، یک‌هزار تن مس مفتول و یک‌هزار و ۵۰۰تن مس کاتد، شرکت گیل راد شمال با عرضه۱۰۰ تن مس مفتول و شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان با عرضه ۱۰۰تن مس مفتول در تالار محصولات صنعتی و معدنی حضور یافت. همچنین ۱۲۰تن سولفور مولیبدن و ۱۲تن کنسانتره فلزات گرانبها شرکت ملی صنایع مس ایران در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز شاهد عرضه ۶ هزار و ۸۰۰ تن انواع قیر و عایق رطوبتی بود. بر اساس این گزارش، ۳۳هزار و ۴۰۰ تن انواع قیر، ۲۵هزار تن وکیوم باتوم، ۶۰۰تن گوگرد، ۴هزار تن لوب کات، یک‌هزار و ۸۹۹ تن مواد شیمیایی و ۵۰۰‌تن پلی‌پروپیلن در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی نیز در این روز عرضه ۱۰۶هزار و ۷۶۹تن جو دامی، ۱۰۰تن روغن خام سویا، ۵هزار و ۵۰۰تن شکر سفید، یک‌هزار تن کنجاله سویا و ۲۵ تن مرغ منجمد را تجربه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر