اخبار

۱۳۹۵/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۸۷

علاقه‌مندی کوبا به استفاده از تجربیات فناوری ایران

مهر| در دیدار مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل پارک با مشاور رییس‌جمهور کوبا در علم و فناوری عنوان شد که کوبا علاقه‌مند به استفاده از تجربیات پارک فناوری پردیس در مدیریت پارک‌های فناوری است.

پروفسور فیدل کاسترو دیاز، فرزند رهبر بزرگ کوبا و مشاور رییس‌جمهور این کشور در حوزه علم و فناوری در دیدار با مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فناوری پردیس با تمجید از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری، علاقه‌مندی کشورش را برای استفاده از تجربیات پارک فناوری پردیس اعلام کرد.

در این دیدار که در جریان سفر هیات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران به منطقه امریکای‌لاتین به ریاست وزیر امور خارجه کشورمان انجام گرفت، کاسترو ضمن آشنایی با دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف فناوری، سابقه این همکاری‌ها را بسیار مثبت و در جهت رشد هر دو کشور ارزیابی کرد. وی با اشاره به سفرهای قبلی خود به تهران و دیدار از مراکز پژوهشی در ایران، به فعالیت‌های کشورمان در توسعه کسب و کارهای نوپا اشاره کرد و خواستار آن شد تا در جریان سفر خود به تهران در ماه‌های آتی، از پارک فناوری پردیس بازدید و از تجربیات پارک در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آنها استفاده کند. شایان ذکر است، سفر هیات عالی‌رتبه ایران به منطقه امریکای‌لاتین تا هفتم شهریورماه به طول خواهد انجامید و این هیات با حضور در کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا مذاکراتی را با طرف‌های مرتبط به انحام خواهد رساند.


خارج شدن یک بیمار از کما به کمک امواج فراصوت

انگجت| پزشکان در دانشگاه کالیفرنیا (UCLA)، لس‌آنجلس در حال آزمایش یک درمان جدید هستند و با موفقیت توانستند با استفاده از امواج فراصوت یک بیمار 25 ساله را از حالت کما خارج کنند.

این پزشکان موفق شدند تا با تحریک صوتی سلول‌های عصبی بیمار در تالاموس مغز، وی را از حالت نباتی خارج کرده و به زندگی طبیعی برگردانند. قبل از اینکه پزشکان از روش مذکور برای احیای این بیمار استفاده کنند، وی از سطح هوشیاری بسیار پایین و درک پایین گفتار اطرافیان برخوردار بود اما تنها 3 روز پس از این درمان، وی از هوشیاری کامل برخوردار شده و به مکالمات واکنش نشان می‌دهد. او همچنین با تکان دادن سر و حالت‌های مختلف بدن به این مکالمات پاسخ می‌دهد. با وجود بهبودی حاصل شده برای این جوان باز هم پزشکان هنوز به‌طور قطعی در مورد این شیوه مطمئن نیستند و احتمال می‌دهند که این درمان به صورت اتفاقی حاصل شده باشد. اما به‌طور کلی به دلیل بهبودی چشمگیر و قابل توجه این جوان، آنها قصد دارند تا با انجام پژوهش‌های بیشتر در مورد قطعیت این روش به اطمینان برسند. در صورت اثبات کارآیی این روش، دانشمندان قصد دارند تا دستگاه قابل حملی را بسازند که به واسطه آن بتوان بیمارانی که هوشیاری نسبی داشته یا در حالت نباتی به سر می‌برند را به زندگی طبیعی بازگردانند.


عطش پوکمون‌گو فرونشست

بلومبرگ| بدون شک پوکمون‌گو، بازی فصل به شمار می‌رود، اما اینکه آیا این بازی قدرتی پابرجا خواهد داشت، جای سوال دارد و همین حالا هم نشانه‌هایی وجود دارد که از رونق افتادن این بازی را حکایت می‌کند و به نظر می‌رسد مردم به سرعت علاقه خود را به پوکمون‌گو از دست می‌دهند.

بلومبرگ نمودارهایی را منتشر کرده است که کاربران روزانه و کاهش آنها را نشان می‌دهد. یکی از این نمودارها، داده‌هایی را از شرکت تجزیه و تحلیل آپوتوپیا به نمایش گذاشته که نشان می‌دهد پوکمون‌گو در اواسط جولای، در زمان راه‌اندازی و با گذشت زمان کمی پس از آن به سطحی در حدود 45میلیون کاربر رسیده است. پس از آن با کاهش کاربر مواجه شده و به حدود 30 میلیون کاربران روزانه رسیده است. این اخبار برای نیانتیک، خالق این بازی، خبر خوشی نیست، البته لزوما اخبار وحشتناکی نیز به شمار نمی‌رود. اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها معمولا میزان استفاده خود را از طریق کاربران ماهانه می‌سنجند و نه کاربران روزانه، به دلیل اینکه پیگیری اینکه افراد هر روز از یک اپلیکیشن استفاده کنند، بسیار دشوارتر است. نیانتیک هرگز قادر به نگهداشتن پدیده پوکمون‌گو به قوت زمان راه‌اندازی آن نخواهد بود، اما ممکن است بتواند آمار خود را به صورت ماهانه باثبات نگه دارد. نکته مهم دیگر این است که از راه‌اندازی پوکمون‌گو کمتر از دو ماه می‌گذرد، بنابراین زود است که بدانیم این بازی در طولانی‌مدت چه رویه‌یی را پیش می‌گیرد، اما با این وجود نشانه‌هایی حاکی از فعالیت مناسبش وجود دارد.


تحویل داده‌های کاربران واتس‌آپ به فیس‌بوک

تک کرانچ| خرید برنامه گپ موبایلی واتس‌آپ توسط فیس‌بوک باعث شده که داده‌های کاربران این برنامه در اختیار بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا

قرار بگیرد.

فیس‌بوک از این اطلاعات برای نمایش تبلیغات هدفمند به کاربران خود استفاده می‌کند، البته این تنها استفاده‌یی نیست که فیس‌بوک از این حجم از اطلاعات ارزشمند به عمل می‌آورد. واتس‌آپ در وبلاگ خود رسما به این موضوع اذغان کرده و آورده است: ما با هماهنگی فیس‌بوک اقداماتی همچون بررسی میزان استفاده کاربران از خدماتمان و مقابله بهینه با هرزنامه‌ها را هم انجام می‌دهیم. فیس‌بوک با استفاده از این اطلاعات می‌تواند دوستان بهتری به کاربران پیشنهاد بدهد و آگهی‌های مرتبط‌تری را برای هر فرد به نمایش درآورد، بنا بر این گزارش از این طریق شما تبلیغاتی را از شرکتی که قبلا با آن کار کرده‌اید، مشاهده می‌کنید و نه اگهی‌های فردی که هرگز در موردش چیزی نشنیده‌اید.

این اطلاعات علاوه بر فیس‌بوک با تعدادی از شرکت‌های همکار با این شبکه اجتماعی هم به اشتراک گذارده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به Oculus Rift سازنده هدست‌های واقعیت مجازی که چندی قبل توسط فیس‌بوک خریداری شد، اشاره کرد. شماره همراه مورد استفاده برای تایید حساب واتس‌آپ و آخرین باری که کاربر از واتس‌آپ استفاده کرده از جمله اطلاعاتی است که به فیس‌بوک تحویل داده می‌شود.

این اطلاعات در کنار دیگر اطلاعات شخصی کاربران مجموعه ارزشمندی از داده‌ها را برای شرکتی مانند فیس‌بوک آشکار می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر