سد «قالیباف» در برابر ورود بخش خصوصی به مترو

۱۳۹۵/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۱۲۲

گروه راه شهرسازی|

در حالی که بانک شهر به یکی از مهم‌ترین طرف‌های قرارداد شهرداری تهران برای اجرای پروژه‌های خط 6 و 7 مترو پایتخت تبدیل شده است، رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: محمدباقر قالیباف، شهردار تهران اجازه ورود بخش خصوصی به ساخت مترو در خطوط 8 و 9 را نمی‌دهد.

شورای شهر تهران زمانی که لایحه بودجه سال 95 شهرداری تهران را به تصویب رساند به شهرداری اجازه داد تا در بخش فاینانس به میزان 2میلیارد یورو برای ساخت خطوط3، 6 و 7 متروی تهران و در بخش خصوصی نیز به میزان 1000میلیارد تومان برای خط مترو فاطمی- نیاوران سرمایه جذب کند اما تا همین حالا «بانک شهر» یکی از مهم‌ترین حامیان مالی در پروژه‌های مترو شده است، اما اقبال شاکری روایت دیگری در این باره دارد.

او در تازه‌ترین سخنان خود به موج گفت: سختی مذاکرات برای حمل‌ونقل عمومی با شرکت‌های خصوصی مانند مذاکره 1+5 است. با توجه به اینکه در حال مذاکرات اولیه با چند شرکت ایتالیایی در زمینه حمل‌ونقل عمومی هستیم و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده تاکنون هیچ قراردادی بین شهرداری و شرکت خصوصی کشور ایتالیا به شورای شهر ارائه نشده است.

اقبال شاکری با انتقاد از طولانی شدن زمان بهره‌برداری خطوط مترو مطرح کرد: به دلیل طولانی شدن زمان بهره‌برداری خطوط مصوبه مترو چندین بار در صحن شورا به محمدباقر قالیباف شهردار تهران، معاونت حمل و نقل و معاونت فنی عمرانی معترض شده‌ام که اجازه بدهید برای راه‌اندازی خط ۸ و ۹ بخش خصوصی وارد شود زیرا بخش خصوصی طبق قرارداد در زمان موعد قرارداد پروژه خود را تحویل می‌دهد اما شهرداری به دلیل کمبود بودجه با تاخیر خطوط را به بهره‌برداری می‌رساند. شاکری افزود: باید طبق گفته‌هایمان که خطوط مترو به ۲ سال زمان نیاز دارد تا به بهره‌برداری برسد، همان زمان تحویل شهروندان دهیم اگر بخش خصوصی در ساختن مترو مشارکت کند، ضرر و نفع بازده زمانی که برای ساخت یک متروست به خودش بر می‌گردد.

او با تاکید بر اینکه ناوگان مترو و اتوبوس گلوگاه حمل‌ونقل شهری هستند، گفت: اگر بتوانیم از طریق بخش خصوصی تامین مالی کنیم، کمبود ناوگان که حدود ۵هزار اتوبوس و حدود یک‌هزار متروست، را جبران خواهیم کرد.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با توجه به اینکه اتوبوس‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است طبق پیمایش و مسافر سهم شرکت‌های خصوصی را پرداخت می‌کنیم. اما باید پیمایش مسافر را تبدیل به رقابت کنیم تا هر بخش خصوصی که تعرفه کمتری با همان حفظ کیفیت توانست ارائه دهد را جذب و حمایت کنیم.

شاکری با اشاره به اینکه دولت و شهرداری باید به مساوات در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند تا مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی حل شود، گفت: باید ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد دولت در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی سرمایه‌گذاری کنند.


استقبال خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مترو

شاکری در مورد استقبال شرکت‌های ایتالیایی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در ناوگان اتوبوس و مترو گفت: با توجه به اینکه در حال مذاکرات اولیه با چند شرکت ایتالیایی در زمینه حمل‌ونقل عمومی هستیم و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است، تاکنون هیچ قراردادی بین شهرداری و شرکت خصوصی کشور ایتالیا به شورای شهر ارائه نشده است.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران از استقبال چند کشور خارجی برای بخش اتوبوسرانی، ناوگان مترو تونل شهید صیاد خبر داد و گفت: باید دولت و شهرداری زیرساخت‌های مهندسی خود را افزایش دهند تا قابلیت گفت‌وگو و مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی را داشته باشیم.

او با بیان اینکه سختی این مذاکرات مانند مذاکره 1+5 است، گفت: به دلیل اینکه بخش خصوصی به مدت ۱۵ سال سرمایه‌گذاری خواهد کرد و این نیاز به سرمایه بزرگی دارد این مذاکرات به سختی مذاکره 1+5 است. اگر بخش خصوصی قصد مشارکت داشته باشد نه ویژه‌خواری بار بزرگی از دوش کشور و شهرداری بر داشته می‌شود.

مسوولان شهرداری تهران در گذشته بارها تکرار کرده‌اند که سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل عمومی از به‌صرفه‌ترین سرمایه‌گذاری‌هاست. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز پیش از این گفته است: «در بودجه سال 95، شورای شهر موافقت کرد در حوزه مترو که در گذشته تمام سرمایه‌گذاری از محل بودجه شهرداری و دولت بود، بخشی از خطوط با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شود و در این سرمایه‌گذاری اولویت نخست ما ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاران داخلی است و شهرداری تضمین این سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد.» سخنانی که گفته‌های اخیر عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران آن را رد می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر