به گفته مدیرعامل موسسه «سینماشهر» ۵۰ سینمای کشور بیش از ۹۰درصد گردش مالی سینمای ایران را بر دوش میکشند و بیش از ۲۰۰سینمای دیگر روی هم رفته ۱۰درصد گردش مالی را بر عهده دارند. به گزارش ایسنا، مجید مسچی با بیان اینکه به جای استناد به آمار خام مخاطبان و میزان فروش بهتر است شاخصهایی را تعریف و به آنها استناد کنیم، گفت: استناد به شاخصهای معین که از این آمار به دست آمده باشد، امکان مقایسه و ارزیابی را برای ما فراهم میکند. مدیرعامل موسسه سینماشهر گفت: نخستین شاخص تعداد بیننده است که به شکل سالانه ارائه میشود و بالاترین تعداد نیز مربوط به کشور هند است که سینمای آن سالانه دو میلیارد و ۱۰۰میلیون مخاطب دارد. سینمای ما نیز در سال گذشته ۱۳میلیون و ۴۰۰هزار بیننده داشت که پیشبینی میشود تا پایان امسال به ۲۵تا ۳۰میلیون نفر برسد. او شاخص دوم را فروش کل سینما در سال عنوان کرد و گفت: این رقم در امریکا بالغ بر ۱۱میلیارد دلار بوده است. این درحالی است که فروش کل سینمای ایران پارسال حدود ۲۰میلیون دلار بوده و احتمالا تا پایان امسال با توجه به استقبال مخاطبان از فیلمها به ۶۰ میلیون دلار میرسد. به گفته مدیرعامل موسسه سینماشهر، شاخص بعدی در این زمینه تعداد دفعاتی است که هر شهروند به سینما میرود. این قضیه نسبت مستقیمی با درآمد سرانه دارد. هر شهروند نیوزیلندی در سال 8.5 مرتبه به سینما میرود اما در سال ۹۴ ایران هر فرد 0.2 مرتبه به سینما رفته است؛ یعی شهروندان ما به طور میانگین هر پنج سال یک بار به سینما میروند! این رقم با رشد خوبی که امسال داشته احتمالا به نیم دفعه در سال میرسد. مسچی شاخص دیگر را هزینه هر شهروند برای سینما رفتن عنوان کرد و گفت: این شاخص مهمی است که هر شهروند در سال به طور متوسط چقدر برای سینما خرج میکند. این رقم با تقسیم فروش کل بر تعداد جمعیت به دست میآید. در امریکا هر شهروند ۳۲دلار در سال و در ایران حدود 0.3دلار در سال برای سینما خرج میکند که احتمالا تا آخر سال به 0.8دلار میرسد. این مدیر فرهنگی قیمت بلیت و ضریب اشغال صندلی را شاخصهای بعدی دانست و گفت: قیمت بلیت سینما در ایران 1.7دلار است درحالی که در انگلستان به ۱۱دلار میرسد. از طرفی در انگلستان در سال ۲۲۰بلیت برای هر صندلی سینمای فروخته میشود و در ایران پارسال ۱۵۹بلیت بود که رقم قابل توجهی است. این رقم نشان میدهد که هر سینما چقدر مشتری دارد و از نظر سینماداران جزو شاخصهای مهم است. به گفته این مدیر سینمایی، تعداد پردههای سینمایی یا سالنهای سینما نیز از دیگر شاخصهای مهم برای ارزیابی وضع سینمای یک کشور است که در امریکا به ۴۱هزار سالن میرسد و در ایرانی تا سال گذشته جمعا ۴۰۴سالن بوده است.