روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۸۹

از طریق وکلای بین‌الملل فاجعه منا را پیگیری می‌کنیم؛ خبرگزاری صدا و سیما حسن قشقاوی معاون کنسولی، پارلمانی و ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگویی پس از برگزاری جلسه پیگیری ابعاد فاجعه منا که به ریاست دادستان کل کشور برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه درمجموع چه اقداماتی در پیگیری فاجعه منا انجام داده است؟ گفت: وزارت خارجه پس از موضوع برجام در هیچ موضوعی به اندازه فاجعه منا فعال نبوده است و ما در همین موضوع 580ملاقات مهم در سطح مقامات و رییس‌جمهور، معاون اول رییس‌جمهور، وزیر امور خارجه، معاونان وزیر خارجه، سفرا، کارداران و سرکنسول‌ها داشته‌ایم. وی با بیان اینکه امکان اقامه دعوی در محاکم داخلی ما مطلقا وجود ندارد، گفت: از طریق وکلای بین‌الملل فاجعه منا را پیگیری می‌کنیم.

مشوق‌های متعدد برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران؛ ایلنا محسن پاک‌آیین، سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان در مقاله‌یی برای کنفرانس بین‌المللی آنلاین تحت عنوان «جاذبه‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در ایران» با برشمردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، از فعالان اقتصادی جهان خواست، ایران را به عنوان یکی از مقاصد سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنند. وی با بیان اینکه دولت حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذاران خارجی را به خوبی اعمال می‌کند، تاکید کرد: با تصویب دولت مشوق‌های متعددی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران به وجود آمده است.

احتمال از سرگیری استفاده از پایگاه همدان برای حمله به تروریست‌ها؛ ایسنا ولادیمیر کوموئدوف، رییس کمیته دفاعی مجلس دومای روسیه روز چهارشنبه در گفت‌وگو با روزنامه ایزوستیا بیان کرد: تهران و مسکو یک همکاری دوجانبه سودمند انجام خواهند داد و به توافقاتی بر سر چند مساله ویژه دست خواهند یافت که استفاده از ارتش روسیه از پایگاه هوایی همدان در ایران برای حمله به مواضع تروریست‌ها در سوریه یکی از آنهاست. وی گفت: احتمال دارد مسکو باز هم از پایگاه هوایی همدان برای حمله به مواضع تروریست‌ها در سوریه استفاده کند.

بشار اسد و اردوغان با میانجی‌گری ایران مصالحه کرده‌اند؛ آنا روزنامه الشرق‌الاوسط نوشت: منابع آگاه در آنکارا و تهران تاکید کردند که مذاکرات محرمانه‌یی با واسطه ایران میان مسوولان نظام سوریه و شخصیت‌های ترکیه انجام شده است که درنهایت منجر به مصالحه میان بشار اسد و رجب طیب اردوغان، روسای‌جمهوری سوریه و ترکیه می‌شود. این منابع افزودند: اسماعیل حقی، یکی از دیپلمات‌های ترک از جانب ترکیه اقدام به این رایزنی کرده است. شبکه ان‌‌تی‌وی ترکیه نیز درباره این نزدیکی میان ترکیه و نظام اسد به‌نقل از نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه گزارش کرد: آنکارا مانعی برای نشستن پای میز مذاکره و رایزنی با نمایندگان اسد در راستای مذاکرات صلح آتی نمی‌بیند.

روسیه آمبولانس‌های هوایی به ایران می‌دهد؛ ایسنا شرکت بالگردهای روسیه از آمادگی خود برای تحویل بالگردهای آنسات و کا- 226 تی به ایران خبر داد و گفت مذاکراتی با همتایان ایرانی در این زمینه در حال انجام است. آلکساندر شربینین، مدیر بخش بازاریابی و تجارت شرکت بالگردهای روسیه با بیان این موضوع گفت: ما در حال مذاکره با همتایان ایرانی برای تحویل بالگردهای سبک چند منظوره آنسات و کا- 226 تی هستیم که قرار است در اختیار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران قرار گیرد. لازم به ذکر است، آنسات و کا-226 تی نوعی بالگردهای سبک است که کاربری‌های مختلفی دارد و ازجمله به عنوان آمبولانس‌های هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فراهم شدن زمینه‌های مشارکت اقتصادی میان ایران و بلاروس؛ ایرنا ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه کشورمان که در رأس یک هیات سیاسی برای مذاکره با مقام‌های بلاروسی درباره روابط دوجانبه، پیگیری نقشه راه توسعه روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف و همچنین مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی وارد این کشور شده است، در دیدار با وزیر خارجه این کشور، ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه بلاروس در سیاست خارجی ایران قبل و پس از برجام، گفت که مساعدتر شدن فضای همکاری‌ها در پرتو توافق هسته‌یی، مشارکت بیشتر دو کشور در روند مناسبات منطقه‌یی و اتحادیه‌های چند جانبه ازجمله حضور مینسک در طرح‌های حمل و نقل ترانزیتی راهگذر شمال-جنوب را فراهم کرده است. ولادیمیر ماکی نیز در این دیدار گفت: مینسک باتوجه به جایگاه ویژه منطقه‌یی و بین‌المللی ایران، گسترش فراگیر روابط دوجانبه را پیگیری می‌کند و خواستار تلاش بیشتر برای افزایش همکاری‌ها در بخش‌های مختلف است.

کواکبیان، رییس شورای اجرایی مجلس ایران در اتحادیه بین‌المجالس جهانی شد؛ تعادل محمدجواد جمالی، عضو شورای اجرایی مجلس ایران در اتحادیه بین‌المجالس جهانی بعد از صحن علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران از انتخاب مصطفی کواکبیان به عنوان رییس و مجتبی ذوالنوری و مهدی فرشادان به عنوان نواب شوراها خبر داد و گفت: در جلسه علنی ۱۵عضو شورای اجرایی مجلس ایران در اتحادیه بین‌المجالس جهانی از سوی نمایندگان انتخاب شدند. همچنین علی اسماعیلی به عنوان خزانه‌دار و غلامعلی جعفرزاده به عنوان دبیرکل انتخاب شدند. جلیل مختار و فاطمه حسینی دبیر شورای اجرایی شدند.

وزیر کشور به استان گلستان سفر می‌کند؛ ایرنا عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور امروز (پنج‌شنبه) در راس هیاتی عالی‌رتبه از مقامات این وزارتخانه برای انجام سفری 5روزه به استان گلستان سفر می‌کند. وزیر کشور در این سفر که همزمان با هفته دولت انجام می‌شود، دیدارهای مختلفی با علما، نخبگان، فعالان اقتصادی و اقشار مختلف مردم خواهد داشت. همچنین قرار است در جریان این سفر کارگروه اقتصاد مقاومتی استان گلستان به ریاست وزیر کشور تشکیل و تصمیمات لازم در این کارگروه اتخاذ شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر