شخص مورد حمایت حکیم؛ وزیر جدید نفت عراق

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۷۹

گروه انرژی|

جبار علی اللعیبی، به عنوان وزیر نفت تازه عراق منصوب شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد و به نقل از شبکه تلویزیونی سراسری عراق، مجلس این کشور روز گذشته به انتصاب اللعیبی، رییس سابق شرکت دولتی نفت جنوب، به عنوان وزیر نفت تازه عراق رای موافق داد. به گزارش «تعادل»، لیست المواطن نزدیک به مجلس اعلای اسلامی به رهبری عمار حکیم، حامی اللعیبی بوده است.

پیش از جبار علی اللعیبی، عادل عبدالمهدی سکاندار وزارت نفت عراق بود.

وی که معاونت ریاست‌جمهوری عراق و وزیر دارایی عراق را در کارنامه خود دارد، فروردین‌ماه سال جاری برای دومین بار از سمت خود استعفا کرده و هدف از این کار را دوری از درگیری‌های احتمالی آینده ذکر کرده بود.

مخالفت العبادی با استعفای عبدالمهدی سبب شد، او تا دیروز در پست خود باقی بماند. با اوج‌گیری تنش‌های داخلی بین گروه‌های سیاسی و تحصن جریانی موسوم به «صدر» به رهبری مقتدی صدر روحانی اهل تشیع برای اصلاحات در کابینه و به کارگیری وزرای تکنوکرات بود که نخست‌وزیر عراق به فکر اصلاح کابینه خود افتاد.

در همین راستا، العبادی نخست‌وزیر عراق، نزار محمد سلیم را به عنوان جایگزین عادل عبدالمهدی معرفی کرده بود که به دلیل آنچه خود، عدم هماهنگی با گروه‌های کرد خوانده بود از نامزدی برای تصدی‌گری این پست استعفا داد.

جبار علی اللعیبی که روز گذشته رای اعتماد خود را از پارلمان عراق گرفت، پیش از این مدیریت شرکت نفت جنوب را برعهده داشت که بیشترین سهم را در تولید نفت خام این کشور داراست. وی طی 15سال اخیر با هیچ حزب سیاسی‌ای مراوده نداشته اما لیست المواطن پارلمان عراق حامی اوست.

لیست المواطن وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق است که ریاست آن برعهده عمار حکیم، فرزند آیت‌الله

حکیم است.

جبار علی اللعیبی فارغ‌التحصیل مهندسی نفت است و به زبان‌های فرانسه و انگلیسی مسلط است. وی همچنین سابقه 40ساله کار در وزارت نفت را در کارنامه خود دارد.

اللعیبی یکی از 6نامزدی بود که العبادی برای پر کردن خلأها در هیات وزیران خود پیشنهاد کرده بود، که مجلس عراق روز گذشته 5نفر از آنان ازجمله اللعیبی را تایید و نامزد اشغال پست وزارت بازرگانی را رد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر