جذب سهام ارزان به سبد حقوقی‌ها

۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۹۱۷

گروه بورس

روز گذشته بازار سرمایه با روندی معمولی و متعادل مواجه شده و نماد اغلب شرکت‌ها در دامنه صفر نوسان کردند. حال آنکه بازار متعادل عاملی شد تا حقوقی‌ها همچنان به خرید سهام در قیمت پایین ادامه دهند زیرا قیمت بیشتر سهام در گروه‌هایی چون پالایشی، خودرویی، معدنی و فلزات اساسی برای فعالان حقوقی بازار جذاب بوده لذا اقدام به جمع‌آوری سهم می‌کنند.

به گزارش «تعادل» کلیت معاملات دیروز بورس تهران حاکی از نظاره‌گر بودن معامله‌گران حرفه‌یی بازار به افق پیش روی بازار بود، دورنمایی که در آستانه نزدیک شدن به عملکرد 6 ماه شرکت‌ها فرصتی برای حلاجی تولید فروش شرکت‌ها طی ماه‌های اخیر را به وجود آورده است.

براساس این گزارش در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش 43واحدی به رقم 78هزار و 368واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 7واحدی به عدد 14هزار و 385واحد دست یافت. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 13واحدی به عدد 87 هزار و 799واحد رسید. شاخص بازار اول اما درحالی با افزایش 98واحدی عدد 55 هزار و 482واحد را برای خود ثبت کرد که شاخص بازار دوم با 301واحد کاهش روی رقم 167هزار و 607 واحد ایستاد.

براساس این گزارش دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت فولاد خوزستان با 38واحد، ملی صنایع مس ایران با 29واحد و فولاد مبارکه اصفهان با 25واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ایران خودرو با 33واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 25واحد و تاپیکو با 20واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 223میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 775میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 63 هزار و 76 نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های اعتباری ملل، صنعتی آما، تامین ماسه ریخته‌گری، حق تقدم خرید سهام شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود، اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن برای ماه‌های مرداد 93، تیر 93، خرداد 93 و فروردین 93 بازگشایی شدند. در مقابل نماد معاملاتی بیمه میهن، حق تقدم خرید سهام داروسازی اکسیر و اوراق اجاره صایتل متوقف شدند. دیروز همچنین 1.5درصد سهام سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران از سوی سرمایه‌گذاری آتیه دماوند قیمت هر سهم 390تومان روانه میز فروش بورس تهران شد که از سوی سهامدار عمده حقیقی این سهم به قیمت پایه معامله شد.


وضعیت معاملات کد به کد

دیروز در نماد معاملاتی گسترش صنایع انرژی آذراب 16میلیون سهم به ارزش بیش از 4میلیارد تومان میان کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده جابه‌جا شد. در نماد معاملاتی صنعتی دریایی ایران اما دیروز 8 میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان کد به کد شد. سیمان سپاهان اما دیروز شاهد معاملات درون‌گروهی 7میلیون سهمی به ارزش بیش از 800 میلیون تومان از سوی سهامداران عمده خود بود. در صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز دیروز اندکی بیش از 4میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان کد به کد شد. معاملات درون‌گروهی دیروز شامل سیمان مازندران هم شد به طوری که 2.5میلیون سهم به ارزش بیش از 3میلیارد تومان در این نماد معاملاتی دست به دست شد.


داد و ستد سهام در فرابورس

بیشترین حجم و ارزش معاملات در روز سه‌شنبه متعلق به نماد پالایش نفت تهران بود به طوری که 26میلیون سهم این شرکت به ارزش 86میلیارد و 160میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. فعالیت دیروز بازار فرابورس در شرایطی پایان یافت که ارزش معاملات آن به یک هزار و 152میلیارد ریال رسید.

در روز 19مرداد ماه، بازار فرابورس با خرید و فروش 218میلیون ورقه بهادار در 25هزار نوبت به ارزش یک هزار و 152میلیارد ریال به کار خود خاتمه داد. در همین حال با رشد 3واحدی شاخص کل فرابورس ایران نسبت به دیروز آیفکس رقم 818.25 واحد را به ثبت رساند و معاملات پالایش نفت تهران بیشترین تاثیر را بر شاخص گذاشت.

دیروز اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا6» با دادوستد بیش از 110هزار ورقه به ارزش 99میلیارد ریال در صدر بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت.

در 5 نماد اسناد خزانه اسلامی هم در مجموع 138میلیارد و 390میلیون ریال مبادله شد. نماد شرکت‌های معادن مس تکنار، نیرو سرمایه و آتیه داده‌پرداز بیشترین افزایش قیمت و در مقابل نماد شرکت‌های توسعه خدمات بندری سینا، بیمه سامان و زغال سنگ پروده طبس بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

بیشترین حجم و ارزش معاملات در روز سه‌شنبه متعلق به نماد پالایش نفت تهران بود به طوری که 26میلیون سهم این شرکت به ارزش 86میلیارد و 160میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. در بازار اول 51 میلیون و 280هزار اوراق بهادار به ارزش 124میلیارد و 450میلیون ریال داد و ستد شد که طی آن بالاترین حجم و ارزش معاملات به نام تابان هور ثبت شد.

همچنین 88 میلیون و 650 هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 297میلیارد ریال دست به دست شد و بیشترین حجم و ارزش در این بازار در اختیار پالایش نفت تهران بود. در میانETFها صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد به طوری که حجم معاملات این صندوق دیروز به 2میلیون و 150هزار ورقه بهادار رسید.

طبق این گزارش با مصوبه بانک مسکن مهلت نقل و انتقال اوراق مسکن منتشر شده در سال 93 به مدت 6 ماه افزوده شد. بر همین اساس نمادهای معاملاتی تسه9301، تسه9302، تسه9303، تسه9304 و تسه 9305 مربوط به فروردین تا مرداد 93 از دیروز مجددا در بازار فرابورس ایران قابل نقل و انتقال (خرید و فروش و هبه) شد.

علاوه بر این در روز جاری شاهد بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی بودیم و نماد معاملاتی شرکت بیمه میهن (میهن1) جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام متوقف شد.


عرضه‌های بورس کالا

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی روز سه‌شنبه 19مرداد ماه میزبان عرضه 32هزار و 853 تن مواد پلیمری بود. یک هزار تن سلاپس واکس، 19هزار و 800 تن انواع قیر و 3هزار تن لوب کات سنگین نیز در این تالار عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز شاهد عرضه 173هزار و 423 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی بود. همچنین 5 هزار تن ذرت دانه‌یی، یک هزار تن سویا، 21هزار و 100 تن شکر سفید، 2هزار تن کنجاله سویا، یک هزار تن کنجاله کلزا، یک هزار تن گندم دوروم و یک هزار تن مرغ منجمد در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه 100تن عایق رطوبتی 6 هزار تن گوگرد کلوخه و 33هزار و 100تن قیر را تجربه کرد. این گزارش حاکی است 20 تن بیلت و 3هزار و 490تن شمش آلیاژ شرکت ایرالکو و 14کیلوگرم شمش طلای شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد.


رقابت خریداران در عرضه نفت گاز

در جلسه معاملاتی دیروز (سه‌شنبه 19مرداد ماه 95) علاوه بر معاملات مستمر قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه، کالاهای متانول پتروشیمی شیراز، متانول پتروشیمی فن آوران، برش سنگین پتروشیمی جم، برش سنگین شرکت پتروشیمی شازند، پنتان پلاس پتروشیمی پارس، میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی و حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت تبریز، سوخت هوایی (ای تی کی) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبار نفت اراک به مقاصد ارمنستان، پاکستان، عراق و افغانستان و نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبار نفت اراک به مقاصد ارمنستان، پاکستان، عراق و افغانستان در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران مورد عرضه قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر