فیش حقوقی مدیران بانک‌ها ربطی به بانک مرکزی ندارد

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۱۵۲

گروه بانک و بیمه

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه فیش‌های حقوقی مدیران بانک‌ها ربطی به بانک مرکزی ندارد، گفت: پرونده مربوط به مدیرعامل بانک ملت در مرجع قضایی در دست پیگیری است. به گزارش مهر، ولی‌اله سیف در جمع فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی گفت: ۷۰درصد این رشد مربوط به بخش کشاورزی و بقیه مربوط به بخش صنعت و معدن است. همچنین ۸۳ درصد از تسهیلاتی که در بخش صنعت طی سه ماهه نخست امسال از سوی نظام بانکی پرداخت شده مربوط به تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است که این مساله موید حرکت بانک‌ها براساس ضوابط و سیاست‌های ابلاغی است. وی تصریح کرد: فضای پس از برجام و شرایط مثبت بین‌المللی ایجاد شده در سال جاری نشان می‌دهد پیش‌بینی‌ها، تحقق رشد 5درصدی در اقتصاد را نوید می‌دهد که امید است تا پایان سال این رشد در عمل به بالاتر از 5درصد برسد؛ ضمن اینکه امسال به لحاظ شرایط اقتصادی، نامگذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» شرایط و حساسیت‌های خاص خود را دارد. سیف با اشاره به اهمیت فعال شدن بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط گفت: از همان ابتدای سال بانک مرکزی با برگزاری جلساتی با بانک‌های عامل براساس نتیجه بررسی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مقرر کرد که با اقدامی ضربتی مشکل مالی واحدهای کوچک و متوسط اقتصادی حل شود. به گفته رییس کل بانک مرکزی، در ابتدا 7 هزار و ۵۰۰واحد کوچک و متوسط صنعتی مشکل‌دار در کشور شناسایی و پرداخت حدود ۱۶۰هزار میلیارد ریال تسهیلات برای استمرار تولید و اشتغال به آنها مصوب شد؛ در این میان استثنائات ویژه‌یی ازجمله «وجود چک برگشتی، مطالبات غیرجاری و نسبت مالکانه زیر ۲۵درصد» را برای سهولت تامین مالی این واحدهای صنعتی قائل شدیم که در حالت عادی ممکن است این موارد مانع اعطای تسهیلات به واحد صنعتی شود. وی درخصوص حقوق‌های نامتعارف مدیران بانک‌ها گفت: فیش‌های حقوقی مدیران بانک‌ها ربطی به بانک مرکزی ندارد. پرونده مربوط به مدیرعامل بانک ملت در مرجع قضایی در دست پیگیری است، بخش نظارت بانک مرکزی هم آن را بررسی کرده که نتایج بررسی‌ها به مراجع قضایی منعکس می‌شود. سیف خاطرنشان کرد: امسال قرار است سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های مربوط به یکسان‌سازی نرخ ارز عملیاتی شود، در این مسیر اقداماتی تدریجی در دست انجام است تا بانک‌ها مجاب شوند با ارز آزاد عملیات ارزی انجام دهند.

وی افزود: اکنون ممنوعیت‌های گذشته برای انجام عملیات ارزی برداشته شده و صادرکنندگان می‌توانند با اطمینان خاطر، ارزهای‌شان را به نظام بانکی عرضه کنند و در مقابل بانک‌ها هم می‌توانند از این ارزها برای گشایش اعتبار برای واردات محصولاتی که ارز آزاد دارند، استفاده کنند. این اقدام باعث می‌شود خطری که صادرکنندگان و وارد‌کنندگان در انجام فعالیت‌ها با ارز آزاد داشتند، کاهش یابد و فعالیت‌ها در بستر امن نظام بانکی انجام گیرد. این عضو کابینه یازدهم خاطرنشان کرد: نرخ مجاز سود سپرده، حداکثر ۱۵درصد و نرخ مجاز سود تسهیلات نیز حداکثر ۱۸درصد است و بانک مرکزی مواردی که بانک‌ها از این نرخ‌ها عدول کرده باشند، رصد و موارد تخلف را پیگیری می‌کند تا برخورد قانونی لازم با متخلفان صورت گیرد.

رییس کل بانک مرکزی از آغاز پرداخت سپرده‌های مردم در موسسه منحله میزان تا سقف 500‌میلیون ریال خبر داد. ولی‌الله سیف در نشست ستاد تدبیر استان خراسان‌رضوی، افزود: سپرده‌گذاران تا سقف 500‌میلیون ریال، می‌توانند برای دریافت وجوه خود از 27مردادماه به بعد به شعب مربوطه مراجعه کنند. وی ضمن قدردانی از اقدامات ستاد تدبیر استان خراسان رضوی در مدیریت روند حل و فصل مشکلات پیچیده این موسسه منحله، گفت: مسائل همچنان با دقت نظر در حال پیگیری و انجام است. رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر شفاف‌سازی حساب‌های بلاتکلیف در این موسسه منحله، اظهار کرد: بانک صادرات و هیات تسویه باید تلاش ویژه‌یی در راستای سرعت بخشی به روند پرداخت سپرده‌های باقی مانده انجام دهند. سیف از مردم خواست تا فقط به صرف پرداخت سود نامتعارف و خارج از ضوابط بانکی از سوی برخی موسسات و نهادهای مالی غیرمجاز نسبت به سپرده‌گذاری اقدام نکنند. وی با بیان اینکه خاستگاه برخی موسسه‌های مالی غیرمجاز، خراسان رضوی است؛ تصریح کرد: برخورد با اینگونه مجموعه‌ها با حساسیت و دقت بیشتری از سوی دستگاه‌های متولی دنبال می‌شود. رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: تلاش مجموعه مدیران این است که خسارت‌ها به حداقل برسد و دیگر شاهد چنین تنش‌های مالی در استان و کشور نباشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر