خروج امریکا از افغانستان بر عهده جانشین اوباما

۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۰۲۰

گروه جهان|

رییس‌جمهوری ایالات متحده با افزایش نقش و فعالیت‌ نیروهای مسلح امریکایی برای همراهی با نیروهای مسلح افغان در نبردها علیه طالبان موافقت کرده است. به گفته یک مقام ارشد وزارت دفاع امریکا که نامش فاش نشده، این موضوع به معنی صدور مجوز برای ارتش در استفاده بیشتر از قدرت هوایی به ویژه حمایت‌ هوایی در فواصل نزدیک است.

به گزارش رویترز، منابع امریکایی اعلام کرده‌اند، باراک اوباما به واحدهای نظامی امریکایی در افغانستان اجازه داده تا به شکل گسترده‌تری نیروهای دولتی افغانستان را در عملیات نظامی علیه طالبان همراهی کرده و در صحنه عملیات، همکاری فعالانه‌تری با آنان داشته باشند.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد نظامی امریکا که نخواسته نامش فاش شود در عین حال تاکید کرده که تصمیم اوباما به معنی آن نیست که نیروهای امریکایی اجازه دارند بدون قید و شرط طالبان را هدف قرار دهند. وی گفته اجازه مداخله نظامی گسترده‌تر نیروهای امریکایی در حمایت از نیروهای افغانستان منحصر به وضعیتی است که این مداخله تاثیری استراتژیک بر سرنوشت نبرد داشته باشد. طبق برنامه جدید ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان خواهد توانست شخصا تصمیم بگیرد در چه مواردی لازم است نیروهای امریکایی واحدهای ارتش ملی افغانستان را در عملیات نظامی علیه طالبان همراهی کنند یا از آنها حمایت نظامی به عمل آورند. تاکنون نظامیان امریکایی تنها مجاز بودند با نیروهای ویژه افغانستان همکاری نزدیک داشته باشند. خبر تصمیم جدید اوباما بیش از یک سال پس از خروج رسمی نیروهای نظامی ائتلاف بین‌المللی از افغانستان و سپردن وظیفه حفظ امنیت آن کشور به نیروهای داخلی منتشر شده است. قرار است اوباما به زودی در مورد کاهش شمار نظامیان امریکایی در افغانستان نیز تصمیم‌گیری کند. شمار نظامیان امریکایی درحال حاضر به حدود ٩٨٠٠ نفر می‌رسد و قرار بوده این رقم تا آغاز سال میلادی آینده به ٥٥٠٠ نفر کاهش یابد. هفته گذشته چند نفر از افسران عالیرتبه و دیپلمات‌های بازنشسته امریکایی در نامه‌یی به رییس‌جمهوری هشدار داده بودند که کاهش شمار نظامیان امریکایی در افغانستان در شرایط کنونی به تضعیف نبرد علیه طالبان منجر خواهد شد.

همچنین چند روز پیش جان ساپکو، بازرس ارشد امریکا برای بازسازی افغانستان، گفته بود که در بیش از یک دهه واشنگتن میلیاردها دلار را صرف کمک‌های بازسازی در افغانستان کرده و اکنون طغیان مجدد طالبان این دستاوردها را به صورت جدی تهدید می‌کند. جان ساپکو به رویترز گفته بود: «نتیجه اینکه مبالغ بسیار زیادی در افغانستان حیف و میل شده است. پول زیادی در یک کشور بسیار کوچک با سرپرستی و نظارت بسیار اندک صرف شده است. این درحالی است که خرابی وضعیت امنیتی ادامه دارد و حتی در آن بخش‌هایی که پول به طور عاقلانه‌یی صرف شده و موفقیت‌هایی به دست آمده امکان به مخاطره افتادن آن وجود دارد.»

به گزارش سازمان سیگار، اداره بازرسی عمومی امریکا در بازسازی افغانستان، کنگره ایالات متحده از زمان سرنگونی طالبان تاکنون 113میلیارد دلار را برای بازسازی افغانستان اختصاص داده که نیمی از آن صرف آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان شده است. ساپکو گفته بود که وخیم‌تر شدن وضعیت امنیتی افغانستان می‌تواند توانایی دولت اشرف غنی برای ارائه خدمات به مردم را تهدید کند. ساپکو که با حکم باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا به مدت نزدیک به چهار سال ریاست مقام بازرس ویژه امور بازسازی افغانستان را بر عهده داشته است همچنین گفت که کاهش برنامه‌ریزی شده نیروهای امریکایی می‌تواند مشکلات بازسازی را تشدید کند و موجب هدر رفتن بیشتر منابع مالی در افغانستان شود.


حضور امریکایی‌ها: آری یا خیر؟

رویترز می‌نویسد: هر چند ساپکو نگفته بود که از نظر او چه تعداد سرباز امریکایی باید در افغانستان باقی بماند اما این اظهارنظرش، فشار را بر اوباما برای بازنگری در برنامه زمانی کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان بیشتر کرد. در همین حال جیمز دابینز، فرستاده ویژه اوباما در امور افغانستان و پاکستان نیز گفته است:«من در آینده نزدیک برنامه‌یی برای خروج نمی‌بینم و اوباما احتمالا این تصمیم را به رییس‌جمهور بعدی امریکا واگذار خواهد کرد.»به نظر می‎رسد، مقامات ارشد نظامی، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که کاهش نیروهای نظامی امریکا در امریکا عاقلانه نیست چراکه وضعیت در افغانستان بحرانی است. این درحالی است که نیروهای امنیتی افغانستان 4.1میلیارد دلار برای مالیات‌دهندگان امریکایی هزینه داشته است.

به اعتقاد ناظران، تشدید ناامنی‌ها در افغانستان از مهم‌ترین دلایل عقب‌نشینی امریکایی‌ها برای خروج کامل از این کشور است. همین پاییز گذشته بود که شورشیان طالبان شهر 300هزار نفری قندوز در شمال افغانستان را اشغال کردند. در آن زمان حمدالله محب، سفیر افغانستان در ایالات متحده امریکا اذعان کرد که سقوط قندوز یک شکست کامل به شمار می‌رفت.

در جنوب افغانستان نیز نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت هلمند برای چندین ماه به ‌شدت با طالبان درگیر شدند. همچنین نیروهای افغان و امریکایی در سال گذشته ۱۵۰ الی ۲۰۰ تن از اعضای القاعده را در جنوب افغانستان در یک کمپ بزرگ آموزشی از بین بردند. گفته می‌شود، پنتاگون با ارائه گزارشی به کنگره تایید کرده که خشونت در بخش‌های زیادی از افغانستان درحال گسترش است و طالبان از سال 2001 به این طرف مناطق بیشتری در کنترل خود دارند. همچنین یک مقام افغانستان اذعان کرده که ارتش در سال جاری شکست‌های زیادی داشته است. وی گفته پس از اینکه نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا اعلام کردند به عملیات نظامی خود در ۳۱دسامبر سال ۲۰۱۵ خاتمه می‌دهند، طالبان تلاش کردند تا مناطق بیشتری را تصرف کنند و همین مساله باعث تشدید درگیری‌ها و خشونت‌ها در افغانستان شده است.

اما یک نگرانی جدی دیگر نیز وجود دارد و آن گسترش نفوذ گروه تروریستی داعش در افغانستان است. درحالی که طالبان در بعضی از مناطق بر ضد داعش می‌جنگند، نیروهای افغان و امریکایی نگران هستند که شمار اعضای داعش که تعداد آنها در افغانستان حدود ۱۰۰۰ الی ۳۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود موفق به کنترل قلمرو بیشتری شوند و به بی‌ثباتی‌هایی در افغانستان دامن بزنند همچنین از این مناطق به عنوان پایگاه جدیدی برای حمله به اهداف خود به کشورهای اروپایی و امریکا استفاده کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر