گروه راه و شهرسازی|
وزیر راه میگوید: یک اندیشه جدید برای نوسازی ناوگان دریایی ایجاد شرکتهای لیزینگ است که مالک کشتی باشند. به گفته وی، در حال حاضر برخی شرکتهای حمل و نقلی در حوزه جادهیی و هوایی وجود دارند که فقط مالک ۱۵ درصد ناوگان خود هستند و سایر ناوگان خود را به صورت اجارهیی تامین میکنند. این موضوع در کشورمان به صورت بسیار محدود در حوزه حمل و نقل جادهیی وجود دارد و یک اندیشه جدید برای نوسازی ناوگان دریایی ایجاد شرکتهای لیزینگ است که مالک کشتی باشند که بر اساس قرارداد این کشتیها را در اختیار شرکتهای لاینری قرار دهند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مدتهاست که در همه شقوق حمل و نقلی سرمایهگذاری برای نوسازی ناوگان صورت نگرفته است، گفت: یکی از اصلیترین دلایل این مساله این است که برای این شرکتها صرفه اقتصادی ندارد که ناوگان خود را جدید و بهروز کنند در حالی که اگر شرکتهای اجارهدهنده و لیزینگ وجود داشته باشد آنها ناوگان خود را بهروز میکردند. آخوندی افزود: در حوزه حمل و نقل دریایی بهطور جد دنبال رقابت منصفانه هستم و هر چیزی که بتواند این رقابت را منصفانه کند با آن موافقت میکنم. در حوزه بینالمللی نیز فکر میکنم هزینههای مبادله را باید در ایران کاهش دهیم و این مهم با کاهش زمان در اخذ مجوزها و غیره صورت میگیرد و بار دیگر تاکید میکنم که دریا را نباید فقط حمل و نقل بار دید و باید در سایر بخشها نیز به حمل و نقل دریایی توجه داشت. از آنجایی که به گفته برخی از کارشناسان حوزه دریایی بیش از 90 درصد ناوگان دریایی ما فرسوده است در نتیجه نوسازی ناوگان دریایی هم خرید و هم تعمیرات شناورها و کشتیهای ناوگان ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. «تعادل» در گفتوگو با ارسلان غمگین، حسنرضا صفری و علیاکبر غنجی کارشناسان صنعت کشتیسازی، بحث نوسازی ناوگان را مورد بررسی قرار داده است: