75درصد پیچ‌ومهره در ایران وارداتی است

۱۳۹۳/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۴

5 الی 6هزار نوع پیچ‌ومهره مصرفی داریم و در ظاهر اسم پیچ‌ومهره عادی به نظر می‌رسد اما عملا بدون پیچ‌ومهره هیچ صنعتی تکمیل نیست. دنیای پیچ‌ومهره‌ها بسیار بزرگ است اما متاسفانه مسوولان نسبت به صنعت پیچ‌ومهره دنیای کوچک‌تری را می‌نگرند و هر لحظه چوبی لای چرخ این صنعت می‌گذارند یک روز با افزایش مالیات روز بعد با افزایش 80درصدی تعرفه گمرکی، اینها را نورالدین مهری می‌گوید. «تعادل» در رابطه با مشکلات صنف پیچ‌ومهره گفت‌وگویی دارد با رییس اتحادیه صنف پیچ‌ومهره‌داران که در زیر می‌خوانید.


مهم‌ترین مشکل اتحادیه صنف پیچ‌ومهره‌داران از نظر شما چیست؟

متاسفانه از ابتدای سال جاری بدون نظر کارشناسی از این صنف عوارض گمرکی از مبلغ 6435 ریال به 11000 ریال افزایش پیدا کرده است و علاوه بر این 8درصد ارزش افزوده، هزینه‌های بازرسی، حمل‌ونقل و هزینه‌های دیگر است که باعث گرانی و تورم در حوزه اتحادیه صنف پیچ‌ومهره شده است. متاسفانه مسوولان کمال بی‌توجهی را در زمینه پیچ‌ومهره دارند در صورتی که تمام صنعت ما به پیچ‌ومهره وابسته است در واقع بدون پیچ‌ومهره هیچ صنعتی تکمیل نیست.

با این وجود تولید‌کنندگان داخلی در این زمینه چه می‌کنند؟

واقعیت این است که در سال جاری هیچ‌گونه افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان داخلی صورت نگرفته است و تولیدکنندگان داخلی تولیدات خود را مستقیما به کارخانجات خودروسازی و شرکت‌های نفتی و سوله‌سازی با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند. چنانچه تولیدکنندگان داخلی بتوانند بازار پیچ‌ومهره ایران را تامین کنند، اعضای این اتحادیه هیچ‌وقت از کشورهای خارجی خرید نخواهند کرد.

به نظر شما برای جلوگیری از گرانی چه راهکارهایی وجود دارد؟

برای بهبود بازار پیچ‌ومهره کشور و برای جلوگیری از تورم و گرانی از مسوولان ذی‌ربط تقاضا داریم تا این مشکل را به‌نحو مطلوبی مورد توجه قرار دهند بالطبع نظارت دولت در نحوه تولید و عرضه کالا به بازار کمک شایانی در این خصوص خواهد کرد.

آیا بالا رفتن تعرفه سبب تشویق تولید‌کننده می‌شود یا برعکس؟

بالا رفتن تعرفه گمرکی فقط باعث گرانی و تورم در بازار می‌شود که متاسفانه بعضی از تولید‌کنندگان ازاین موضوع خرسند هستند.

در زمینه افزایش تعرفه گمرک، اتاق اصناف ایران برای حمایت از این صنف چه اقداماتی را انجام داده است؟

آقای فاضلی در زمینه حل مشکل تعرفه گمرک اتحادیه ما را یاری کرد که جای تشکر دارد.

چنددرصد از کالای صنف شما وارداتی است؟ آیا کشور خودمان توان تولید را ندارد؟

پیچ‌ومهره با درجه‌بندی‌های مختلف از کشورهای خارجی وارد کشور می‌شود و طبق آمار 75درصد از کالای‌های ما وارداتی است. اگر تولیدکننده‌ها بازار ایران را تامین کنند و مسوولان امر از تولیدکنندگان صنف پیچ‌ومهره حمایت کنند، از این پس اعضای این صنف از کشورهای خارجی وارداتی نخواهند داشت.

نوسانات قیمت ارز چقدر بر بازار شما تاثیرگذار است؟

در گذشته 117تولید‌کننده پیچ‌ومهره داشتیم که به‌دلیل قیمت ارز این روند جهش نزولی یافت به‌طور کلی در حال حاضر20-15 تولید‌کننده در عرصه پیچ‌ومهره فعالیت می‌کنند.

چه پیشنهادی برای رونق تولید صنفتان به مسوولان امر دارید؟

دولت گذشته هیچ‌گونه نظارتی بر این صنف نداشت و ما پیشنهادی به تولید‌کنندگان دادیم که طی آن هر آنچه تولید می‌کنند، 22درصد تعرفه گمرک+هزینه‌های حمل‌ونقل و سایر هزینه‌ها را به بخش تولید خود اضافه کنند و پس از آن 10درصد به قیمت تمام شده اضافه و به بازار عرضه شود تا اعضای این اتحادیه از تولید داخل خریداری کنند. مالیات اعضای صنف براساس گردش مالی، با سود کم و حالت رقابتی که وجود دارد متاسفانه بالاست و در این زمینه توجهی به این اتحادیه نمی‌شود.

به‌طور کلی چند عضو فعال دارید و در چه مناطقی مستقر است؟

در اتحادیه فروشندگان پیچ‌ومهره 600عضو جواز دارند و نزدیک به 150عضو هم درحال گرفتن جواز از اتحادیه هستند و عمده فعالیت آنها در سه منطقه شادآباد، حسن‌آباد و خیابان قزوین است. بعضی از اعضای این صنف به‌دلیل درآمد کم پس از تعطیلی مغازه، مسافرکشی می‌کنند و به‌طور یقین مظلوم واقع شده‌اند.

پس با این وجود صنف شما مالیات کمتری را پرداخت می‌کنند درست است؟

برعکس با وجود اینکه این صنف خرده‌فروش محسوب می‌شود مالیات‌های گزافی برای این صنف بریده می‌شود در حدی که خیلی از اعضا از این کار صرف‌نظر کرده‌اند. طی نشستی که تمام اتحادیه‌ها با معاونت مالیات‌های مستقیم داشتند، به ما عنوان کردند که روسای اتحادیه‌ها می‌توانند مشکل مالیاتی خود را به ما اطلاع بدهند تا رسیدگی شود اما مسوول مالیات مستقیم، بعد از تماس‌های مکرری که با او داشتم هیچ‌گونه پاسخی به خواسته ما نداد. براساس بند(ی) ماده 139 قانون نظام صنفی، اتحادیه‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند به شرطی که اظهارنامه‌ها را در زمان مقرر ارایه دهند. این اتحادیه اظهارنامه را در موعد مقرر آماده کرد ولی به‌دلیل اینکه اتحادیه هیچ‌گونه خرید و فروشی ندارد، قسمت سود و زیان اظهارنامه را خالی گذاشت که این موضوع با برخورد اداره مالیات همراه بود.

سوال اینجاست که چرا وقتی اتحادیه‌یی خرید و فروش نمی‌کند، باید به اجبار قسمت درآمد این فرم را تکمیل کند که جای تعجب دارد.

ماده اولیه پیچ‌ومهره وارداتی است؟ ایران چنددرصد تولید داخل را در بازار در دست دارد؟

بخشی از مواد تولیدی از کشورهای کره جنوبی و چین و بخشی دیگر از داخل تامین می‌شود که از آلیاژهای متفاوتی برخوردار هستند. تولید‌کنندگان داخلی زیاد تمایل ندارند به بازار کالا بدهند و از 70هزار تن پیچ‌ومهره مصرفی درسال 89 تنها20هزارتن سهم بازار داخلی بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر