صنعت موبایل روز به روز درحال رشد است و مصرفکنندگان این نوع تکنولوژیهای نوظهور میخواهند حداکثر بهره را از آن ببرند. حالا با انتشار جدیدترین آمارها مشخص شده که بخش بازیها در فروشگاههای گوگلپلی و اپاستور بیشترین تعداد دانلود را در سه ماهه اولیه سال 2016 به خود اختصاص داده و باعث شده تعداد کل دانلود اپلیکیشنها رشدی 8.2 درصد داشته است.
براساس گزارشی که شرکت Sensor Tower منتشر کرده در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ کاربران دو سیستم عامل iOS و اندروید جمعا 2/17میلیارد بار اپلیکیشنهای مختلف را از فروشگاه اپاستور و گوگلپلی دانلود کردهاند. این رقم یعنی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته شاهد رشد 2/8درصدی هستیم. طبق معمول دسته بازیها بیشترین طرفدار را در این تعداد دانلود داشته و 1.95میلیارد از کل دانلودهای این بازه، بازیهای دانلود شده از اپاستور بوده و نیز 4.7میلیارد دانلود دیگر از کل تعداد دانلودهای بازه زمانی مورد بحث را بازیهای دانلود شده از فروشگاه گوگلپلی تشکیل دادهاند. در سیستمعامل iOS و اندروید، بخش بازیها به ترتیب ۲۸۴درصد و ۴۰۴درصد نسبت به نزدیکترین دستهبندی بعدی پر طرفدار در اپلیکیشنها بزرگتر هستند. این آمار و ارقام به خوبی مشخص میکنند که چرا نباید از ارزش 34.8میلیارد دلاری صنعت رو به رشد بازی متعجب شد.
درحالی که از نظر تعداد دانلود iOS نسبت به اندروید در رده پایینتری قرار گرفته اما بخش بازیهای این سیستمعامل رشد سریعتری دارد. اپاستور در این بخش شاهد رشد ۱۴درصدی در طول یک سال بوده و این در شرایطی است که در همین زمینه گوگلپلی در طول یک سال کمتر از یک درصد رشد را نشان میدهد. این موضوع باعث شده تا بخش بازیها در سیستم عامل موبایلی گوگل در رده بسیار بالاتری نسبت به سایر انواع اپلیکیشنهای آن قرار گیرد.
البته گفتنی است که بخشی از این موفقیت به دلیل مزیت مهم این سیستمعاملها یعنی تعداد کاربران آنها است. شرکتهایی مانند Electronic Arts, King, و Glu Mobile با عنوانی که انتشار دادهاند، در iOS و اندروید کار خود را بخوبی انجام داده و اپلیکیشنهای آنها از تعداد دانلود بسیار بالایی نیز برخوردار شدهاند. همچنین کمپانی سوپرسل که سازنده بازی بسیار پرطرفدار و بینظیر Clash Of Clans است توانست با ارائه عنوان جدیدی به نام Clash Royale تنها در عرض یک ماه از نظر تعداد دانلود به صدر جدول اپلیکیشنهای پردانلود اپاستور و گوگلپلی راه یابد. پس جای تعجب هم ندارد که به همین دلیل و فقط با همین یک عنوان بازی جدید، شرکت یاد شده توانسته در ماه گذشته ۱۱۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد.
بازیهای Piano Tiles 2، Candy Crush Jelly Saga، Color Switch، Clash Royale، Subway Surfers، Traffic Rider، Clash of Clans، My Talking
Tom، Candy Crush Saga 2، Temple Run
بیشترین تعداد دانلود را در سه ماهه نخست ۲۰۱۶ داشتهاند.
این رشد همچنان ادامه دارد و در واقع یک شرایط بسیار خوب برای توسعهدهندگان و ناشرانی است که حالا با وارد کردن صنعت بازی در گوشیهای هوشمند، یک تجارت ارزشمند را انجام میدهند. بنا به پیشبینیها بازی Clash Royal در سال جاری به درآمدی یک میلیارد دلاری خواهد رسید، اما این تنها عنوان شرکت Supercell نیست و در مورد بازی Clash of Clans هم همین انتظار را داریم. همچنین بازی Candy Crush از شرکت King نیز بنا به پیشبینیها تقریبا به درآمدی مشابه به دو بازی قبلی خواهد رسید. این آمار نشاندهنده آن است که در بخش موبایل، مشتریان حاضرند برای سرگرمیهای تعاملی وقت و هزینه گذاشته و همین عامل باید شرکتهای دیگری چون سونی، مایکروسافت، فیسبوک و... را به فکر سرمایهگذاری بیشتر در حوزه بازیهای موبایلی تشویق کند.