رویترز: حمله عربستان به یمن، القاعده را تقویت کرد

۱۳۹۵/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۱۷۱


گروه جهان

سخنگوی ائتلاف سعودی از آمادگی این ائتلاف برای آتش‌بس در یمن خبر داده است. احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف عربستان گفته است: «حوثی‌ها باید پایبندی خود را به مذاکرات صلح که 18آوریل در کویت برگزار می‌شود نشان دهند. آنها باید دولت عبد ربه منصور هادی(رییس‌جمهور مستعفی یمن) را به رسمیت شناخته و سلاح‌های سنگینشان را تحویل دهند.»

براساس موعدی که سازمان ملل برای آتش‌بس یمن تعیین کرده، آتش‌بس از نیمه شب یک‌شنبه آغاز خواهد شد. شبکه المیادین پیش‌نویس سند آتش‌بس پیشنهادی سازمان ملل در یمن که قرار است از یک‌شنبه (امشب) اجرایی شود را منتشر کرده است. توقف کامل درگیری‌ها و حملات زمینی، هوایی دریایی، سیدن آزاد و بلامانع تمامی هیات‌های انسانی و امدادرسانی به تمامی مناطق و تاسیس کمیته‌های محلی برای تثبیت آتش‌بس ازجمله بندهای این توافق است.


تجاوز به یمن و تقویت القاعده

در همین حال رویترز در گزارشی به پیامدهای جنگ عربستان در یمن پرداخته و نوشته که تجاوز عربستان باعث تقویت گروه تروریستی القاعده شده است. در این گزارش آمده است: یکی از پیامدهای ناخواسته جنگ در یمن این است که القاعده درحال حاضر دولت کوچک خود را اداره می‌کند، با غارت بانک‌های مرکزی محلی منابع مالی خود را تامین می‌کند و در بنادر محلی سیستم مالیات وضع کرده است. القاعده اکنون در یمن با غارت حدود 100میلیون دلار از سپرده‌های بانکی و درآمد حاصل از اداره سومین بندر بزرگ یمن دولتی کوچک تشکیل داده است. به طوری که اگر مرکز گروه تروریستی داعش در شهر رقعه سوریه است، مقر القاعده، مکلا، شهری بندری در جنوب شرق یمن با 500 هزار جمعیت است. عناصر القاعده مالیات‌هایی بر ساکنان این شهر وضع کرده‌اند و با قایق‌های حامل «آر، پی، جی» از کشتی‌هایی که در سواحل این شهر تردد می‌کنند، مالیات‌های هنگفتی دریافت کرده و ویدیوهای تبلیغاتی را تولید می‌کنند که در آن به جاده‌های محلی آسفالت ‌شده و تامین بیمارستان‌ها افتخار می‌کنند. تاکنون یک دو جین شاهد عینی و دیپلمات درباره امپراتوری اقتصادی القاعده صحبت کرده‌اند ازجمله مقام‌های امنیتی یمن، رهبران قبایل و ساکنان شهر مکلا. به اعتقاد بسیاری دخالت نظامی ائتلاف به رهبری عربستان و حمایت و پشتیبانی امریکا باعث تقویت هر چه بیشتر القاعده نسبت به ابتدای ظهور آن حدود 20سال پیش شده است.

مسوولان محلی گفته‌اند که القاعده علاوه بر دستیابی به اموال بانکی 1.4میلیون دلار از شرکت ملی نفت یمن به دست آورده و روزانه دو میلیون دلار از مالیات‌ کالاها و کامیون‌های سوخت که وارد بنادر این شهر می‌شوند به دست می‌آورد.

القاعده در مکلا تقریبا هزار نفر عضو دارد و 600کیلومتر از خط ساحلی را تحت تسلط خود گرفته و تمامی گروه‌های جنوب که طی سال‌ها در شمال این کشور به حاشیه رانده شده‌اند را به خود جذب کرده است. القاعده توانسته با مجهزسازی خود به اسبابی که گروه تروریستی و تکفیری داعش برای سیطره بر عراق و سوریه بهره گرفته، نفوذ خود را در یمن گسترش دهد و خطر گسترش افکار و ایدئولوژی افراط‌گرایانه در میان مردم این شهر بسیار زیاد است.

در این گزارش آمده است: یک هفته پس از آغاز حملات عربستان به یمن، نیروهای ارتش این کشور خیابان‌های شهر مکلا و مناطق جنگی را ترک کردند. بنابر‌این ساکنان شهر بدون دفاع ماندند و این باعث شد که جنگجوهای القاعده تمام ساختمان‌های دولتی را اشغال کرده و بیش از 150نفر از اعضای خود را از زندان‌ها آزاد کنند. یکی از زندانیان خالد سعید باطرفی از رهبران ارشد القاعده بود.

رهبران قبایل در مناطق مجاور مکلا به رویترز گفته‌اند که نیروهای القاعده مراکز نظامی را اشغال کردند و مقادیر زیادی تسلیحات پیشرفته نظامی از جمله مواد منفجره «سی4» و حتی موشک‌های ضد هوایی به دست آوردند.

رویترز می‌نویسد: القاعده نه تنها می‌خواهد ثروتمند باشد بلکه به ‌دنبال به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک شبه ‌دولت است. یک نشانه آن تلاش ناموفق این گروه برای کسب اجازه دولت یمن در زمینه فروش نفت بوده است. رهبران القاعده در «مکلا» در ماه اکتبر از دولت یمن خواسته بودند در ازای دریافت سهمی از فروش، اجازه فروش نفت را صادر کند. درخواستی که از سوی دولت یمن رد شده است.

منابع مطلع می‌گویند:«رهبران القاعده در مکلا به دولت پیشنهاد کردند که به مدارک رسمی آنها برای فروش نفت نیاز دارند و تمایل دارند که 25درصد از سود حاصل از فروش نفت را خود برداشته و 75درصد را به دولت بدهند.»

رویترز می‌نویسد: ‌اگرچه دولت یمن پیشنهاد القاعده را رد کرد اما اکنون قبایلی که با این گروه همکاری دارند، کنترل بسیاری از زیرساخت‌های نفتی را در دست دارند.

به ‌اعتقاد ناظران سیاسی، عربستان با گذشت یک سال از دخالتش در یک جنگ داخلی در یمن خود را در باتلاقی می‌بیند که خروج از آن دشوار شده است و بیشتر سعی دارد که از گسترش نفوذ حوثی‌ها که بر مناطق شمال یمن تسلط دارند، جلوگیری کند.

عربستان در فروردین سال گذشته با تشکیل ائتلافی از برخی کشورهای عربی به‌ خصوص امارات و با حمایت امریکا به کشور یمن حمله کرد تا منصور هادی، رییس‌جمهور مستعفی و فراری یمن که در ریاض به‌ سر می‌برد را به حکومت بازگرداند. عربستان پس از گذشت بیش از یک سال از جنگ علیه مردم یمن تاکنون به هدف خود نرسیده بلکه با تخریب بیش از 80 درصد از موسسات خدماتی، بیمارستانی، آموزشی و آثار باستانی و منازل مردم باعث شهادت یا مجروح شدن 24هزار نفر ازجمله زنان و کودکان بی‌گناه و آواره شدن صدها هزار نفر دیگر شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر